Rettelser kommer ikke med

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Rettelser kommer ikke med

Indlægaf Nekarstoft » tors dec 02, 2010 9:40

Jeg har brugt Kompozer ganske længe og det fungerer fint. Men for nylig da jeg skulle lidt på nogle sider virkede det ikke. Overførsel og lign. fungerer som det skal. Siden bliver bare ikke rettet. Eller nogle af siderne bliver ikke rettet. Det drejer sig om siden www.modeltraktorklubben.dk og heldigvis kan jeg rette i forsiden og kalenderen, men eks. links, kontakt og menulinien er holdt op med at ændre sig. Der kommer ikke nogen fejlmeddelser...

Håber nogen kan hjælpe mig...

Mvh. Nekarstoft
Nekarstoft

Re: Rettelser kommer ikke med

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors dec 02, 2010 10:29

Måske siden vises fra browserens hukommelse i stedet for at blive opfrisket? Prøv at trykke på tasterne Ctrl+F5, så skulle siden gerne blive hentet fra serveren i stedet for fra hukommelsen.

Jeg kan se, at du bruger rammer på siden. Du skal lige være opmærksom på, at det har nogle ulemper. Prøv fx at se, hvad der sker, hvis nogen finder siden via Google:'
http://www.modeltraktorklubben.dk/omklubben.html

Det er lidt svært for den besøgende at finde de andre sider. Hertil kommer, at rammernes størrelse ikke just er optimal, sådan ser det øverste af siden ud hos mig:

modeltraktorklubben.jpg

Mere om ulemperne ved rammer:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... php#rammer
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Nekarstoft » tors dec 02, 2010 14:32

Hej Kim
Og tak for dit hurtige svar.

Det med Ctrt+F5 virkede desværre ikke. Jeg havde nu faktisk prøvet og tømme cachen inden for at se om det var grunden... :roll:

Jeg ved godt det med rammerne, og jeg ville også gerne lave det om. Selve siden er en som jeg har "arvet" fra den oprindelige webmaster som havde lavet den i frontpage for mange år siden. Jeg har bare ikke haft tid og overskud til at lave det hele om synes jeg...Men måske skal det her bøvl med de manglende rettelser være startskuddet til at jeg får givet den side en overhaling af den ene eller den anden art. Altså væk med rammerne...

Jeg er af flere blevet anbefalet at bruge Joomla, hvis jeg alligevel skal til at lave det hele fra bunden. Men om det er bedre ved jeg ikke? Har du nogen erfaring med det? Er det bedre end Kompozer som jeg jo bortset lige fra nu, er ganske godt tilfreds med...

Mvh. Nekarstoft
Nekarstoft

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors dec 02, 2010 15:00

Jeg har ikke prøvet Joomla, så jeg tør ikke sige, om det er nemmere/bedre end KompoZer. Men det er nok et spørgsmål om smag og behag.

Har du prøvet at uploade siderne manuelt i stedet for ved hjælp af KompoZers sitemanager? Det kan være sitemanageren, der driller - den er helt klart KompoZers svageste punkt.

Det vil nok være en god ide at lave siderne om på et tidspunkt, så du undgår rammer, men indtil da, så prøv at ændre lidt på højden i den øverste ramme i index.html. I stedet for:
<frameset rows="13%,87%" border="0" frameborder="0">
som fastsætter højden i menuen ud fra brugerens højde, så angiv højden på menuen med en fast højde, så hele billedet vises - og dermed sikkert også alle menupunkter ("sikkert", fordi det stadig kan drille lidt).

Prøv med dette:
<frameset rows="105,*" border="0" frameborder="0">
De 105 er fordi, billedet i rammen er 105 pixel højt, og * skulle betyde, at resten af siden bruges til den nederste ramme.

Jeg skal lige sige, at det er meget længe siden, jeg har leget med rammer, så jeg er ikke 100 procent sikker på, at ovenstående er den rette kode.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Nekarstoft » tors dec 02, 2010 15:23

Igen tak for dit super hurtige svar.
Uploade dem manuelt? Er det ved sådan et FTP program? Ja undskyld jeg spørger, men det er meget længe siden jeg har rodet med siden. Min eks.lavede siden for mig, så jeg har nærmest glemt hvordan det hele fungerer...
Kan faktisk ikke huske om ikke den her side er lavet "rigtigt"? www.nekamo.dk

Mvh. Nekarstoft
Nekarstoft

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors dec 02, 2010 15:46

Ja, enten et FTP-program eller ved at bruge funktionen et netværkssted i Windows. Jeg har skrevet om sitemanagerens mangler på denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... anager.php
hvor jeg også fortæller, hvordan du bruger et netværkssted.

nekamo ser fin nok ud, men der er nogle fejl i koderne. Det ser ud som om, den er lavet som en skabelon (template) i stedet for som en almindelig side. Og så er der et problem med et af billederne. I stedet for at tilpasse størrelsen i et billedbehandlingsprogram, så er størrelsen tilpasset i koden. Billedet ser fint nok ud for den besøgende, men det fylder meget mere end nødvendigt, og det tager derfor længere tid at hente hjemmesiden.

Det er billedet til Kverneland PB100, jeg tænker på. Det har en størrelse på 1024x768 pixel, og det fylder 165 KB. Størrelsen på hjemmesiden er kun 250x188, men billedet fylder stadig 165 KB. Hvis billedet formindskes i et billedbehandlingsprogram til 250x188, fylder det kun omkring 10 KB, altså 16 gange mindre. Men jeg kan se, at du har tilpasset de andre billeder korrekt, så du har sikkert bare overset dette ene billede.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne