Ny pc og opsætning

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Ny pc og opsætning

Indlægaf thunderspike » søn jun 01, 2014 20:16

Hej

Jeg har desværre været ude for at mit gamle grafikkort afgik ved "døden". Derfor valgte jeg ved samme lejlighed at opgradere min pc, da jeg fik et godt tilbud.
Har nu fået sat en SSD disk i og har installeret Windows 7 på denne. Mine gamle harddisk er sat op som slave. På denne har jeg Firefox og Thunderbird liggende. De skal selvfølgelig installeres på den nye disk. Men jeg har jo en del bogmærker til Firefox og så har jeg en del mails og kontakter i Thunderbird som jo gerne skulle reddes og flyttes med over. Kan jo ikke komme til at bruge MozBackup, så vidt jeg kan se. Hvordan redder jeg så disse data?.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:29.0) Gecko/20100101 Firefox/29.0
thunderspike

Re: Ny pc og opsætning

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 01, 2014 20:50

Hvilket styresystem har du på den gamle harddisk?
Har du allerede installeret Firefox og Thunderbird på den nye harddisk, og hvis du har, har du så noget, du skal gemme herfra? Fx nye mails eller nye bogmærker.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf thunderspike » søn jun 01, 2014 22:36

Jeg har Windows 7 på den gamle disk. Installerede det så sent som den 31/3-14. Lavede dengang backup med Mozbackup. Så bookmarks, kontaktadresser mm. kan hentes derfra. Men jeg stoppede som Ejerforenings formand med udgangen af april og alle mails skulle gerne overleveres til den nye formand. Jeg mangler altså dem fra den sidste måneds tid, hvis ikke jeg kan få adgang til dataene.
thunderspike

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 02, 2014 5:15

Mapperne med dine brugerdata er skjulte, så du skal indstille Windows til at vise skjulte mapper, følg denne trin for trin-guide:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... dows-vista

Åbn herefter drevet på den gamle harddisk, klik dig frem til mappen Profiles på nedenstående placering, og åbn den:
Users\DIT BRUGERNAVN\Appdata\Roaming\Mozilla\Firefox\Profiles
Mappen med navnet "tilfældige tegn".default er din profilmappe med alle bogmærker, indstillinger osv. Den skal du nu have kopieret til den tilsvarende mappe på den nye SSD-disk.

Profilmappen med dine mails og indstillinger til Thunderbird ligger på denne placering:
Users\DIT BRUGERNAVN\Appdata\Roaming\Thunderbird\Profiles

Du svarede ikke på, om du har installeret Firefox og Thunderbird på den nye SSD-disk. Hvis du har, skal programmerne være lukkede, når du kopierer. Du skal samtidig beslutte, om du vil gemme nogle af de nye data, eller om du vil have dem overskrevet med de gamle data. Hvis du vil overskrive de nye data på SSD-installationen, skal du fjerne[1] den nye "tilfældige tegn".default som ligger der og i stedet kopiere den gamle derind. Herefter kan du åbne Firefox/Thunderbird, og du skulle nu gerne have alle de gamle data liggende i dem.

Hvis du har noget i den nye profil, du vil gemme, bliver det mere besværligt, vend i så fald tilbage, inden du begynder at kopiere.

[1] Kopier den ud på skrivebordet. Vent med at slette den, til du har kontrolleret, at alt virker.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf thunderspike » man jun 02, 2014 18:41

Hej Kim

Tak for hjælpen. Det lykkes at overføre det hele. Virkede ikke i første omgang, hvor jeg ikke kunne åbne Firefox. Så slog det mig, at jeg nok også skulle have den lille konfigurationsfil på 1kb med. Efter at have kigget i den kunne jeg se, at den henviste til Profilen. Så den røg med over og så virkede det.
thunderspike

Indlægaf thunderspike » man jun 02, 2014 21:09

Måske du kan hjælpe mig med en ting mere. Fik jo hentet mine postmapper ind i Thunderbird. Som nævnt skal jeg overlevere diverse mails til den nye ejerforeningsformand. Er der nogen måde man kan at overføre data fra kun en mappe?. Jeg har en Bestyrelsesmappe som hedder BE. Det er kun den som den nye formand skal have og derfor er der jo ikke nogen grund til at lave backup af det hele.
thunderspike

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 02, 2014 21:30

Hvilket mailprogram bruger den nye ejerforeningsformand? Hvis han også bruger Thunderbird:

Luk Thunderbird.
Klik på Windows-logoet (startknappen).
I skrivefeltet nederst, skriv:
%appdata%\Thunderbird\Profiles
Tryk på tasten Enter.
Åbn profilmappen, den som du tidligere kopierede over.
Klik på mappen Mail
Du har nu en eller flere mapper her, alt efter din kontoopsætning. Klik dig ned gennem dem for at finde en fil med navnet BE.

Du har to filer med navnet BE, en uden filtype og en med filtypen MSF. Den uden filtype indeholder alle mailene i mappen. Kopier den over på en USB-nøgle, eller hvordan du nu ellers har tænkt dig at overføre den til den nye ejerforeningsformand. Filen skal placeres på tilsvarende placering på hans computer, Thunderbird skal være lukket, mens der kopieres.

Hvis han ikke bruger Thunderbird, er det knap så nemt. Du kan videresende mailene til ham, men det kan være tidskrævende, hvis der er mange mails, og det giver et problem med hensyn til afsender på mailene, fordi du kommer til at stå som afsender i stedet for den rigtige afsender. Dette har dog kun betydning, hvis han skal besvare en af mailene.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf thunderspike » man jun 02, 2014 22:19

Når jeg følger din anvisning og klikker på mails kommer jeg ind og får 3 muligheder. Den jeg skal have fat på er placeret i en mappe kaldet local folders.
Herinde skal jeg så igen klikke på en mappe som hedder Uspecificeret.sdb. Alle mapper og under mapper ligger nu i en mappe som hedder BE.sdb
De to filer som hedder BE og BE.msf indeholder kun henholdsvis 0kb og 2kb. Er det så BE.sdb han skal have en kopi af eller skal jeg oprette en mappe i selve postsystemet og kopiere de nævnte mails derover?.
thunderspike

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 02, 2014 22:31

Hvis filen BE fylder 0 kb, så er det den forkerte BE, du har fat i. Prøv at tjekke, om du har en anden BE liggende i en af de andre undermapper under mappen Mail. Det er kun filen BE, der er interessant. Men tjek lige først, om den nye formand også bruger Thunderbird, ellers er det spild af tid, for han kan kun bruge filen til noget, hvis han bruger Thunderbird.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf thunderspike » tirs jun 03, 2014 8:20

Formanden bruger Outlook. Så vidt jeg kan læse mig til på nettet er det så nemmest at bruge ImportExport Tools og så lave en eml. fil. Der skal så oprettes en tilsvarende mappe i hans Outlook, hvor filen så skal importeres til. Er det rigtigt forstået?
thunderspike

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 03, 2014 8:34

Jeg har ikke tjek på Outlook og dets importmuligheder, men hvis det kan importere eml-filer, så burde det virke fint med ImportExport Tools.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne