E-mail adresser og servere ???

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

E-mail adresser og servere ???

Indlægaf Gæst MSM » tirs jun 05, 2007 10:54

Hej Ludvigs Hjørne Forum.

Med risiko for at ligne en "dumpap" i dette forum, så har jeg brug for hjælp til at skille et par tekniske ting og begreber ad.

Min hustand har en TDC Bredbåndsforbindelse til en stationær computer, dertil er der koblet en trådløs forbindelse, som vi bruger til 2 bærbare computere. Den stationære computer har en Outlook Ekspres mail.

Spørgsmålet er nu...

Kan jeg tjekke denne mail fra min bærbare computer ? Kan jeg installere Thunderbird, få ny mailadresse og tjekke denne fra den bærbare computer dog på samme forbindelse ?

Håber på forståelse for denne problematik, da det er ved at gå mig på, jeg skal cykle fra computer til computer hele tiden og er "lammet", når jeg er udenfor hjemmet.

Mvh
Marianne.
Gæst MSM

Re: E-mail adresser og servere ???

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 05, 2007 14:56

Gæst MSM skrev:Kan jeg tjekke denne mail fra min bærbare computer ?

Sagtens.

Men der er flere muligheder:

1. Du skal ikke bruge mailene på den bærbare, men vil blot have mulighed for at tjekke, om der er kommet nye mails.

Løsning: Opret mailkontoen i det ønskede program (Thunderbird, Outlook Express eller et tredje program). Gå ind i indstillingerne og angiv, at mailen skal gemmes på serveren (vend evt. tilbage for en nærmere beskrivelse til det ønskede program).

Med denne løsning vil du stadig få alle mails hentet ned på den stationære, og kun mails, der ikke er hentet af den stationære, vil blive hentet af den bærbare. Bemærk, dette kræver, at du enten slukker den stationære, eller at du lukker mailprogrammet på den, mens du er ude med den bærbare. Bliver mailene hentet af den stationære, kommer de ikke frem til den bærbare.

2. Du vil gerne have alle mails liggende på begge computere, eller du vil ikke slukke den stationære eller lukke dens mailprogram, hver gang du går ud med den bærbare.

Løsning: Nu bliver det lidt mere besværligt. Du skal have oprettet meddelelsesfiltre i mailprogrammerne på begge computere. Du skal samtidig have fortalt begge programmer, at mailene skal gemmes på serveren. Og du skal have lavet en metode til automatisk sletning af mailene efter et vist tidsrum.

Du kan sagtens bruge forskellige programmer på de to computere. Du kan få en ide om, hvad der skal til, ved at se på afsnittet Deling af mailkonto på denne side:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... maildeling
Guiden er til Thunderbird, men det er nogenlunde det samme, der skal gøres i Outlook Express med denne løsning.

Gæst MSM skrev:Kan jeg installere Thunderbird, få ny mailadresse og tjekke denne fra den bærbare computer dog på samme forbindelse ?

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med ny adresse. Hvis du spørger, om du kan have en anden mailkonto på den bærbare, end den du har på den stationære, så er svaret ja. Det kræver selvfølgelig blot, at du har en anden mailkonto hos din udbyder eller et sted som fx Google Mail. Vær opmærksom på, at hvis din udbyder tilbyder dig flere adresser, er der reelt ofte tale om, at det er samme adresse, der blot har forskellige aliasser. I så fald skal der bruges filtre som nævnt i løsning 2.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne