Åbning af fil i Kompozer - anderledes visning

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Åbning af fil i Kompozer - anderledes visning

Indlægaf BettyJ » ons apr 30, 2014 22:28

Hej. Jeg oprettede en indexfil med tilhørende css-fil i aftes og fik det til at virke fint. Jeg kunne se sideopbygningen i Kompozer og det så også fint ud i browseren.
I dag, hvor jeg åbner filen igen for at arbejde videre på den, vises filen anderledes i Kompozer - blokkene bliver ikke vist, men alt står under hinanden med nogle røde stiplede streger imellem blokkene.
Ved tryk på CSS-knappen kan jeg også kun se nogle af mine styles fra filen.
Men når jeg beder om at få vist siden i browseren ser den stadig fin ud?
Kan jeg ikke få vist filen på samme korrekt i designvisning incl CSS-filen, når jeg har været ude af den? Hvordan arbejder jeg så videre med filen?
På forhånd tak for hjælpen.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/34.0.1847.131 Safari/537.36
BettyJ

Re: Åbning af fil i Kompozer - anderledes visning

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons apr 30, 2014 22:54

Det er svært at sige, hvad der er gået galt uden at kunne se siden. Umiddelbart lyder det som om, du ikke har fået gemt alle dine ændringer i CSS-filen - måske du har oprettet to CSS-filer, og så fået flyttet/slettet den ene?

Der kan være flere årsager til, at det stadig vises korrekt i browseren. Hvis siden ligger på din egen computer, kan det fx være, at browseren husker CSS-filen fra sidst, selvom den måske er flyttet/slettet i mellemtiden.

Hvis du har mulighed for at uploade siden og give os adressen til den, kan vi tjekke, hvad der går galt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf BettyJ » tors maj 01, 2014 15:15

Hej Kim

Siden kan ses på adressen: http://info.bredballedancers.dk/TEST/index.html

Siden ser stadig fin ud i min Chrome-browser - men i min Internet Explorer og Firefox ligner de mere det, som jeg får vist i designvinduet i Kompozer. Se vedlagte print af mit Kompozer-vindue.

Så noget er der gået galt - jeg forstår bare ikke hvad, da alt så fint ud, da jeg lukkede ned for systemet den aften, jeg oprettede siden incl css-filen. Skal man gøre noget specielt for at få gemt css-filen i Kompozer inden programmet forlades?

mvh Betty
BettyJ

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors maj 01, 2014 15:30

Har du haft åbnet filen stilark.css med et andet program? På en eller anden måde er der indsat nogle ekstra tegn, og det er dem, som ødelægger det hele. Prøv at åbne stilark.css i Notesblok eller et lignende program. Du må endelig ikke bruge Word eller et andet avanceret tekstbehandlingsprogram. Og du må ikke have siden indlæst i KompoZer imens.

Foran alle stilene er der indsat tegnene:
*|
Dem skal du have fjernet, fx skal
*|*
ændres til
*
*|.logo {
skal ændres til
.logo {
og
*|.menu *|ul {
skal ændres til
.menu ul {

Når du har fjernet alle forekomster af *| skal du gemme filen og lukke Notesblok, og så bør det virke.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tors maj 01, 2014 17:58

Mange tak for hjælpen - jeg har ikke haft css-filen åbnet i andet end Kompozer og notepad - men måske har den været åbnet i begge programmer på et tidspunkt. Det husker jeg fremover. Nu har jeg lagt ny version af css-filen på hjemmesiden.

Jeg har en udfordring omkring baggrunden på menuen og indholdsruden - jeg vil jo gerne have, at hele siden er hvid hele vejen ned i indholdsruden. Det kræver, at jeg opretter en billedfil med farverne i de rigtige bredder, som du har skrevet i ét af dine eksempler?

Jeg vil også gerne have en nyhedskolonne i højre side af billedet - skal også være grøn tænker jeg. Kan jeg tilføje en yderligere boks til højre. Jeg forsøgte det tidligere, men opgav, da jeg ikke kunne få det med flydende bokse og 3 af dem til at opføre sig ordentligt.
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors maj 01, 2014 18:27

Du får lige en lettere nørdet anvisning, da det er den nemmeste måde til at indsætte nye div-bokse:
Åbn siden i KompoZer i kildekodevisning
Rul helt ned til bunden, hvor du finder koderne:
</div>
</div>

Mellem dem indsætter du:
<div class="cb"></div>
så du nu har (linjeskift har ingen betydning):
</div>
<div class="cb"></div>
</div>

Du skal nu have oprettet en ny stil med navnet cb. Når du alligevel har prøvet at åbne stilark.css i Notesblok, så får du også den "nørdede" men meget nemmere metode til stilen. Husk, at siden ikke må være åbnet i KompoZer imens :?
Nederst i filen indsætter du:
.cb {clear:both;}
Gem og luk filen, åbn siden i KompoZer, og tjek, om det virker som ønsket (det bør det gøre).
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf BettyJ » tors maj 01, 2014 19:36

Hej igen.
Det er ok med nørdede anvisninger, men efter at have gjort som du skrev, har jeg faktisk fået disse koder i min css-fil igen. Og den har ikke været åbnet i både Kompozer og notepad samtidig? Se vedlagte print af css og siden i Kompozer. Underligt, ikke?
Og det jeg fik ud af koden var en boks i bunden under min indholdsboks - den bevirker af resten af min indholdsrude bliver hvid indtil menuens slutning, men hvis indholdsruden blivere længere end menuen bliver menukolonnen hvid nederst.
Men denne boks skulle måske være den tredje kolonne, jeg gerne vil have til højre - så mangler den blot at blive placeret det rigtige sted?
mvh Betty
BettyJ

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors maj 01, 2014 19:49

Undskyld, jeg glemte helt det med den tredje kolonne. Den vender jeg lige tilbage om lidt senere.

Du nævner et vedlagt print - både i forrige indlæg og tidligere. Jeg ved ikke, om du har prøvet at indsætte skærmbilleder, men de kommer i så fald ikke med i dine indlæg. Er det Notesblok, du kalder notepad, eller er det et andet program? Notesblok indsætter ikke ekstra koder, men hvis det er en andet program, kan det være, at det er det, som indsætter *|.

Hvis det også skal virke med farven under menuen, når der er mere indhold, så skal der bruges et baggrundsbillede, som du også var inde på tidligere.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf BettyJ » tors maj 01, 2014 19:53

Lige et tillægsspørgsmål - hvilket program kan jeg anvende til at redigere et billede som dit "spaltetrick"?
BettyJ

Indlægaf BettyJ » tors maj 01, 2014 19:57

Vores indlæg "krydsede" lige. Det er Notesblok, jeg anvender. :)

Jeg har vedhæftet pdf-filer under "Upload af vedhæftede filer" - det er måske ikke måden at gøre det på?

Når jeg åbner css-filen i Notesblok, ser den stadig rigtig ud, men i Komposer css-vinduet er disse stjerner og lodrette streger dukket op igen. Endnu ser det dog ellers stadig ud til at virke?
BettyJ

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors maj 01, 2014 20:15

Hm, så forstår jeg ikke, hvorfor du får indsat *| - underligt! Du må nok hellere undgå at åbne filen i Notesblok - ud over lige for at lave nedenstående til højre spalte. Husk at fjerne *| hvis de atter indsættes.

Jeg tror nok, du kan bruge Irfanview (http://www.irfanview.com/) til at redigere min spaltetrick.png, så den i stedet får dine mål og farver. Du kan sikkert også bruge Paint som følger med i Windows.
I værste fald kan jeg hjælpe dig med at lave billedet, når du er helt færdig med spalterne og farverne, så der ikke skal ændres mere på dem - men prøv først selv med Irfanview eller Paint.

Sådan laver du højre spalte:
Åbn siden i KompoZer og skift til kildekodevisning
Rul ned til koden:
<div class="cb">
Lige før den, indsætter du:
<div class="hoejre">Her er højre spalte</div>
Gem siden og luk KompoZer. Du kan så senere udskifte teksten med dit indhold.

Åbn stilark.css i Notesblok
find stilen .indhold, slet linjen:
margin-left: 180px;
og indsæt linjerne:
float:left;
width:380px;

Du skal have oprettet en ny stil til den højre spalte, indsætte dette nederst i filen:
.hoejre {
width:200px;
float:left;
}

Du kan senere i CSS-editoren lege med værdierne for bredde, her har jeg blot valgt to tilfældige bredder på henholdsvis 380px og 200px. Du kan evt. også lege med margin på stilene til menuen, indhold og højre spalte, så du får en passende afstand mellem dem.

Lige en tanke: Når du gemmer i Notesblok, så tjek lige, at der ud for Filtype er valgt Alle filer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors maj 01, 2014 20:19

Med hensyn til upload af billeder, så tjek denne guide:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Hvor ... et_billede
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf BettyJ » tors maj 15, 2014 20:22

Hej Kim.
Mange tak for hjælpen tidligere. Jeg har nu fået min hjemmeside udgivet i første version, men da serveren som siden ligger på, har været ustabil hver aften siden jeg uploadede siderne, er jeg bekymret for, om det er mig, der har gjort noget forkert. I dagtimerne har jeg imidlertid været inde og se på siderne, og da har de virket fint.
Jeg har prøvet at checke min index.html med validator.w3.org og her får jeg følgende besked:
Line 25, Column 17: there is no attribute "TARGET"
<li><a target="_blank" href="http://linedance.bredballedancers.dk">Linedance<…
You have used the attribute named above in your document, but the document type you are using does not support that attribute for this element. This error is often caused by incorrect use of the "Strict" document type with a document that uses frames (e.g. you must use the "Transitional" document type to get the "target" attribute), or by using vendor proprietary extensions such as "marginheight" (this is usually fixed by using CSS to achieve the desired effect instead).

This error may also result if the element itself is not supported in the document type you are using, as an undefined element will have no supported attributes; in this case, see the element-undefined error message for further information.

Jeg har lavet siden i Kompozer og dokumenttypen er valgt af programmet - ligesom linket jeg har bedt om at åbne i nyt vindue også er opsat direkte i Kompozer. Er det en fejl, jeg skal tage mig af - og i givet fald, hvad skal jeg gøre ved den? Min side ligger nu på adressen: www.bredballedancers.dk.

mvh Betty
BettyJ

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors maj 15, 2014 21:03

Hvad mener du med, at serveren har været ustabil? Det er i hvert fald ikke din target, der gør siden den ustabil.

Når du opretter et dokument, kan du vælge [1] mellem forskellige dokumenttyper, og den du har valgt tillader ikke brugen af target. Kodemæssigt har det ingen praktisk betydning, ud over at du får en fejl i validatoren. Target vil virke fint for brugeren. Og det er rent faktisk noget skidt. Med target får brugeren åbnet links i et nyt vindue eller et nyt faneblad. Det kan være meget forvirrende for brugeren, fordi linket ikke åbnes i stedet for den nuværende side, så umiddelbart vil brugeren måske tro, at der ikke skete noget ved klik på linket.

Target til åbning af ny side/faneblad var meget brugt i gamle dage, hvor man var bange for at brugerne ikke ville vende tilbage, men det er en forkert tankegang. Hvis de vil tilbage, ved de, at de kan bruge tilbageknappen, eller de kan bare finde siden igen. Jeg vil opfordre dig til at fjerne target fra dine links.

[1] Afhængig af, hvordan du opretter det nye dokument benyttes standardvalget måske, så du ikke umidddelbart kan vælge. Klikker du på pilen til højre for knappen til at oprette en ny side, kan du vælge. Men du behøver altså ikke vælge en anden dokumenttype, og slet ikke, hvis du sletter target.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tors maj 15, 2014 21:34

Okay- så tager jeg det helt roligt.
Jeg har ikke kunnet åbne siden om aftenen - ingen adgang til serveren.
Jeg fjerner target, når jeg kan få forbindelse til serveren igen.
Tak for hurtigt svar.
mvh - og god weekend
Betty
Gæst

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne