Thunderbird har pludselig mistet alle mails og konti

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird har pludselig mistet alle mails og konti

Indlægaf Henrik » lør aug 11, 2007 14:29

Hej, jeg er inkarneret bruger af Ludvigs hjørne og Mozilla. Begge dele til stor glæde! Mit problem er vist endnu ikke omtalt. Pludselig er alle mails og kontoindstillinger i min Thunderbird væk. Og jeg bliver bedt om at indtaste mail konti ved opstart. Hvordan får jeg mine mails og kontoindstillinger tilbage? Jeg har jævnligt opdateret Thunderbird uden problemer
Henrik

Re: Thunderbird har pludselig mistet alle mails og konti

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 12, 2007 1:42

Noget tyder på, at Thunderbird ikke kan finde dine indstillinger. Har du prøvet at genstarte computeren for at se, om det gør nogen forskel?

Hvis problemet stadig er der efter en genstart, så prøv lige at tjekke, om Thunderbirds datamappe stadig er der:

Klik på startknappen => Kør => skriv: %appdata% => OK. Har du en mappe med navnet Thunderbird liggende her?

I så fald: Åbn mappen, og åbn undermappen Profiles. Hvilke undermapper har du liggende her?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » søn aug 12, 2007 12:40

Kim Ludvigsen skrev:Noget tyder på, at Thunderbird ikke kan finde dine indstillinger. Har du prøvet at genstarte computeren for at se, om det gør nogen forskel?

Hvis problemet stadig er der efter en genstart, så prøv lige at tjekke, om Thunderbirds datamappe stadig er der:

Klik på startknappen => Kør => skriv: %appdata% => OK. Har du en mappe med navnet Thunderbird liggende her?

I så fald: Åbn mappen, og åbn undermappen Profiles. Hvilke undermapper har du liggende her?

jo, jeg har prøvet at genopstarte, og starte Thunderbird i safe mode mm, men den kan ikke finde mine mails og indstillinger, selvom jeg kan se at filerne er der. I profiles ligger en mappe, der hedder ez2selx.default og i denne en der en mappe, der hedder Mail. Denne mappe indeholder en der hedder Local Folders og en der hedder Local Folders-1 (som tydeligvis indeholder alle mine mails) samt alle mine mailboksopsætninger. Men programmet kan øjensynligt ikke finde disse mapper og bruge dem?
Gæst

Indlægaf Gæst » søn aug 12, 2007 12:48

Anonymous skrev:
Kim Ludvigsen skrev:Noget tyder på, at Thunderbird ikke kan finde dine indstillinger. Har du prøvet at genstarte computeren for at se, om det gør nogen forskel?

jo, jeg har prøvet at genopstarte, og starte Thunderbird i safe mode mm, men den kan ikke finde mine mails og indstillinger, selvom jeg kan se at filerne er der. I profiles ligger en mappe, der hedder ez2selx.default og i denne en der en mappe, der hedder Mail. Denne mappe indeholder en der hedder Local Folders og en der hedder Local Folders-1 (som tydeligvis indeholder alle mine mails) samt alle mine mailboksopsætninger. Men programmet kan øjensynligt ikke finde disse mapper og bruge dem?

Rettelse: mappen i profiles hedder ez2selx7.default. Sammen med mappen Profiles ligger 2 filer: profiles.ini og registry.dat
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 12, 2007 14:20

Anonymous skrev:Sammen med mappen Profiles ligger 2 filer: profiles.ini og registry.dat

Problemet kan ligge i profiles.ini. Prøv at åbne den fil med Notesblok, og tjek, om du har følgende stående i filen:

[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=Profiles/ez2selx7.default

Hvis du har noget andet stående, så luk filen, og lav en backup (vigtigt!). Sørg for at Thunderbird er lukket (også vigtigt! - du kan evt. tjekke, at Thunderbird ikke kører i Joblisten, tjek også fanen processer).
Åbn atter filen, slet indholdet og indsæt i stedet ovenstående linjer. Gem filen, kryds fingre og åbn Thunderbird.

Meld tilbage, om det virker.

Der er flere løsningsmuligheder, hvis det ikke virker, så fortvivl ej. Så længe du kan se filerne med dine mails og opsætninger, bør det absolut være muligt at redde det hele.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Henrik » søn aug 12, 2007 14:35

Kim Ludvigsen skrev:
Anonymous skrev:Sammen med mappen Profiles ligger 2 filer: profiles.ini og registry.dat

Problemet kan ligge i profiles.ini. Prøv at åbne den fil med Notesblok, og tjek, om du har følgende stående i filen:

[General]
StartWithLastProfile=1

[Profile0]
Name=default
IsRelative=1
Path=Profiles/ez2selx7.default

Hvis du har noget andet stående, så luk filen, og lav en backup (vigtigt!). Sørg for at Thunderbird er lukket (også vigtigt! - du kan evt. tjekke, at Thunderbird ikke kører i Joblisten, tjek også fanen processer).
Åbn atter filen, slet indholdet og indsæt i stedet ovenstående linjer. Gem filen, kryds fingre og åbn Thunderbird.

Meld tilbage, om det virker.

Der er flere løsningsmuligheder, hvis det ikke virker, så fortvivl ej. Så længe du kan se filerne med dine mails og opsætninger, bør det absolut være muligt at redde det hele.

Hej Ludvig,
jeg er meget taknemmelig for din indsats!
Min profiles.ini var helt magen til bortset fra at den har en nederste linje som hedder: Default=1
Jeg har prøvet at slette den linje, men det ændrede ikke noget,
venlig hilsen
Henrik
Henrik

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn aug 12, 2007 15:07

Henrik skrev:Min profiles.ini var helt magen til bortset fra at den har en nederste linje som hedder: Default=1

Ja, den skal være der. Jeg havde overset den i min fil, fordi jeg har en del forskellige profiler, og den "gemte" sig nederst.

Nå, men det ser ud til, at der ikke er andet tilbage end den hårde vej:

Sørg for at Thunderbird er helt lukket =>
startknappen =>
Kør =>
skriv: %appdata% =>
OK =>
omdøb mappen "Thunderbird" til "gammel-Thunderbird" =>
start Thunderbird =>
opsæt dine konti - i værste fald, skulle de kunne hentes fra den gamle profil, men det er normalt nemmere at starte forfra. Du skal ikke oprette dine gamle mapper, blot opsætte dine konti. OBS! Undlad at hente mails efter opsætningen, de vil bare blive slettet efterfølgende. Tag evt. netstikket ud, indtil du har fået de gamle mails tilbage.

Nu skal du så have kopieret dine mails fra den gamle profil over i den nyoprettede profil =>
Luk Thunderbird =>
Find mappen "Mail" i den nye profil, og omdøb den til "tom-Mail" =>
kopier mappen "Mail" fra den gamle profil over i mappen som erstatning for den omdøbte mappe =>
Start Thunderbird.

Dine mails burde være tilbage, men du kan risikere, at der skal foretages endnu en ændring, så vend lige tilbage, om det er lykkes.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne