Hvad Gør Cookies m.m. o.s.v (Privatliv)

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Hvad Gør Cookies m.m. o.s.v (Privatliv)

Indlægaf Jørn » tors sep 27, 2007 12:28

Hej Ludvigs Hjørne !
:) Rigtigt Fint Sted ...

Et lille spørgsmål om Cookies/Spam/IP-adresser...

Undskyld det lange indlæg. Jeg har fridag og fik lyst til at skrive en længere smøre...

Jeg er ikke overdreven cookies-forskrækket eller paronoid, som sådan - Syntes jeg da selv. Men hvad gør disse cookies, som nogle (Internetsider, som bruger dem siger er helt "harmløse") Og andre (Ad-Aware, Spyboot, SuperAnti-Spyware og hvad de no hedder alle sammen) siger er "farlige".

Hvad kan disse små fyre?

Hvad kan man læse på en IP adresse?
(Har set der er nogle programmer, som giver en falsk IP adresse)

Ja, i al almindelighed er jeg rystende ligeglad om en internetside-ejer kan se at der var besøg af en person fra Danmark (Og jeg har heller ikke noget imod at man ved hvilken by jeg bor i)
Eller om hvilke sider, jeg lige har besøgt.

Men altså - Hvad kan man egentlig "spore" ved hjælp af cookies, IP-Adresser m.m ?

Hvor tæt kan man komme på Mig?

Jeg tænker mest på de sider med "alternative meninger", som jeg da kigger lidt på engang imellem - for at blive klogere, eller få et billigt "grin".

Sådanne "spøjse" med "anderledes" holdninger som : "White Power er Super Godt", "11. September i New York var en Dejlig Dag", "KZ lejre var de rene Ferie-kolonier" "Der var ingen Gaskamre, for vor expert har undersøgt det, og der lugtede ikke af gas..."

Ja - Sådanne sider vil jeg nødig blive regnet som potienel Fan-klub medlem af - Der vil jeg helst være så anonym, som overhovedet muligt.
Og, ja - Det bedste er ... JA ! At Holde Sig Væk.
(Men det er for sent nu, for mit vedkommende)
Med Venlig Hilsen
Jørn ;-)
Jørn

Geografisk sted: København N

Re: Hvad Gør Cookies m.m. o.s.v (Privatliv)

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors sep 27, 2007 13:20

Jørn skrev:Jeg er ikke overdreven cookies-forskrækket eller paronoid, som sådan - Syntes jeg da selv. Men hvad gør disse cookies, som nogle (Internetsider, som bruger dem siger er helt "harmløse") Og andre (Ad-Aware, Spyboot, SuperAnti-Spyware og hvad de no hedder alle sammen) siger er "farlige".

En cookie er blot en lille tekst, som placeres på den besøgendes computer. Cookies kan være mægtig praktiske, fordi de fx kan bruges til at huske dig, så du automatisk bliver logget ind, eller så du får præsenteret siden efter dine egne valg. Forummet her tilbyder dig fx at huske login-oplysninger, og Google bruger en cookie til at huske, om du skal have søgeresultater på dansk, og hvor mange resultater, der skal være på hver side.

Cookies kan også bruges til mere tvivlsomme ting, fx kan sider se, hvornår du sidst har besøgt hjemmesiden, og hvilke sider du har læst. Cookies kan kun ses af dem, som har sat den, men reklamer ligger normalt ikke på de enkelte hjemmesider, men på reklamebureauets egen server. Derfor kan reklamebureauer se, hvilke af deres reklamer, du har set, og de kan så sørge for, at du får set en anden reklame på den næste side, du besøger.

Sidstnævnte kaldes tredjeparts-cookies, og det er især den slags Ad-Aware og de andre har noget imod. Men der er nu ikke så meget at frygte, for selvom reklamebureauerne kan følge dig rundt på nettet, så ved de ikke, hvem du er.

Så når Ad-Aware og de andre advarer mod cookies, så er det nok mest for, at de kan være sikre på at finde noget, så du kan se, at de er uundværlige.

Jørn skrev:Hvad kan man læse på en IP adresse?

Som du er inde på, kan man spore dig tilbage til din internetudbyder og sandsynligvis også til den central, du er koblet op på. Laver du noget kriminelt, og det er alvorligt nok, kan politiet få en dommerkendelse, og så få udleveret dit navn og adresse hos internetudbyderen.

I nogle tilfælde kan ip-adressen bruges til at finde flere oplysninger om folk. Det gælder fx hvis du indtaster min ip-adresse: 80.62.45.5 i din browser. Så ledes du frem til en hjemmeside, der afslører mit navn. Det er også muligt i nogle tilfælde at finde flere oplysninger om en person via ip-adressen, hvis personen fx har skrevet i nyhedsgrupperne eller andre steder på nettet.

Man kan så bruge programmer, der kan sløre ip-adressen, fx via en proxy. Men man skal så være klar over, at så kan dem, der har proxyen følge ens færd, og de kan få et meget bedre overblik end den enkelte hjemmeside kan, fordi de kan følge brugeren rundt på alle hjemmesider.

Jørn skrev:Ja, i al almindelighed er jeg rystende ligeglad om en internetside-ejer kan se at der var besøg af en person fra Danmark (Og jeg har heller ikke noget imod at man ved hvilken by jeg bor i)

Ditto.

Jørn skrev:Hvor tæt kan man komme på Mig?

Internetudbyderen kan se, hvilke sider du har besøgt, men de har tavshedspligt og må ikke udlevere oplysningerne til andre uden en dommerkendelse.

De alternative sider kan selvfølgelig se dit ip-nummer, ligesom jeg kan se det, når du skriver her (det er kun mig, der kan se det), men det er som sagt begrænset, hvad det kan bruges til.

Men hvis jeg skal lege lidt detektiv:
Du sidder i Høje-Tåstrup, og det vil ikke undre mig, hvis du er ansat i kommunen og skriver fra dit arbejde. Et opslag på IP-adressen viser nemlig, at du skriver via Høje-Tåstrup Kommunes forbindelse, der leveres af Kommunedata.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jørn » tors sep 27, 2007 16:31

Hej Kim, som skrev:
En cookie er blot en lille tekst, som placeres på den besøgendes computer. Cookies kan være mægtig praktiske, fordi de fx kan bruges til at huske dig, så du automatisk bliver logget ind, eller så du får præsenteret siden efter dine egne valg. Forummet her tilbyder dig fx at huske login-oplysninger, og Google bruger en cookie til at huske, om du skal have søgeresultater på dansk, og hvor mange resultater, der skal være på hver side.

Det er jo meget praktisk - Og nyttigt!

Cookies kan også bruges til mere tvivlsomme ting, fx kan sider se, hvornår du sidst har besøgt hjemmesiden, og hvilke sider du har læst. Cookies kan kun ses af dem, som har sat den, men reklamer ligger normalt ikke på de enkelte hjemmesider, men på reklamebureauets egen server. Derfor kan reklamebureauer se, hvilke af deres reklamer, du har set, og de kan så sørge for, at du får set en anden reklame på den næste side, du besøger.

Jeg har heller ikke noget imod reklamer (med måde) - Og vil gerne se nye, og ingen tvinger mig til at købe noget at den grund ;-)

Sidstnævnte kaldes tredjeparts-cookies, og det er især den slags Ad-Aware og de andre har noget imod. Men der er nu ikke så meget at frygte, for selvom reklamebureauerne kan følge dig rundt på nettet, så ved de ikke, hvem du er.

Så når Ad-Aware og de andre advarer mod cookies, så er det nok mest for, at de kan være sikre på at finde noget, så du kan se, at de er uundværlige.

Jørn skrev:Hvad kan man læse på en IP adresse?

Som du er inde på, kan man spore dig tilbage til din internetudbyder og sandsynligvis også til den central, du er koblet op på. Laver du noget kriminelt, og det er alvorligt nok, kan politiet få en dommerkendelse, og så få udleveret dit navn og adresse hos internetudbyderen.

Indtil videre har jeg ikke planer om sådanne ting, så jeg beholder min IP adresse uforandret ;-)

I nogle tilfælde kan ip-adressen bruges til at finde flere oplysninger om folk. Det gælder fx hvis du indtaster min ip-adresse: 80.62.45.5 i din browser. Så ledes du frem til en hjemmeside, der afslører mit navn. Det er også muligt i nogle tilfælde at finde flere oplysninger om en person via ip-adressen, hvis personen fx har skrevet i nyhedsgrupperne eller andre steder på nettet.

Man kan så bruge programmer, der kan sløre ip-adressen, fx via en proxy. Men man skal så være klar over, at så kan dem, der har proxyen følge ens færd, og de kan få et meget bedre overblik end den enkelte hjemmeside kan, fordi de kan følge brugeren rundt på alle hjemmesider.

Jørn skrev:Ja, i al almindelighed er jeg rystende ligeglad om en internetside-ejer kan se at der var besøg af en person fra Danmark (Og jeg har heller ikke noget imod at man ved hvilken by jeg bor i)

Ditto.

Jørn skrev:Hvor tæt kan man komme på Mig?

Internetudbyderen kan se, hvilke sider du har besøgt, men de har tavshedspligt og må ikke udlevere oplysningerne til andre uden en dommerkendelse.

De alternative sider kan selvfølgelig se dit ip-nummer, ligesom jeg kan se det, når du skriver her (det er kun mig, der kan se det), men det er som sagt begrænset, hvad det kan bruges til.

Ja, hvis de kun kan se min internetudbyder (Og udbyderen altså ikke udleverer min adresse) så er det også lige fedt. - Var bare ikke interesseret i at en mystisk person en dag ringede på, med en indmeldelses-blanket i hånden. Det er forresten ret længe siden jeg har kigger disse steder. For det er det samme sludder man møder (Og det vidste jeg jo på forhånd man kunne finde - før jeg kom ind på Sitet!)

Men hvis jeg skal lege lidt detektiv:
Du sidder i Høje-Tåstrup, og det vil ikke undre mig, hvis du er ansat i kommunen og skriver fra dit arbejde. Et opslag på IP-adressen viser nemlig, at du skriver via Høje-Tåstrup Kommunes forbindelse, der leveres af Kommunedata.[/quote]

Flot klaret Hr. Dektitiv !
Ja - Jeg sad i Høje-Tåstrup da jeg skrev til Ludvigs Hjørne.
Jo - Jeg er ansat i kommunen.
Nej - Jeg skrev ikke fra mit arbejde. (Men kunne godt ha´gjort det)
Men fra Hovedbiblioteket, som har et par PC´er med Internet-adgang og tekstbehandling.
Lige nu skriver jeg fra min bopæl. - Kan du også se hvor "på landkortet" det så er?
Med Venlig Hilsen
Jørn ;-)
Jørn

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors sep 27, 2007 16:52

Jørn skrev:Flot klaret Hr. Dektitiv !
Ja - Jeg sad i Høje-Tåstrup da jeg skrev til Ludvigs Hjørne.
Jo - Jeg er ansat i kommunen.
Nej - Jeg skrev ikke fra mit arbejde. (Men kunne godt ha´gjort det)
Men fra Hovedbiblioteket, som har et par PC´er med Internet-adgang og tekstbehandling.

Ok, så var det jo rent held at gætte, at du arbejder for kommunen.

Jørn skrev:Lige nu skriver jeg fra min bopæl. - Kan du også se hvor "på landkortet" det så er?

Sandsynligvis Roskilde, og du er kunde hos Webspeed.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jørn » tors sep 27, 2007 17:08

Ok, så var det jo rent held at gætte, at du arbejder for kommunen.
8) Jaaa, man kan være heldig somme tider ...

Jørn skrev:Lige nu skriver jeg fra min bopæl. - Kan du også se hvor "på landkortet" det så er?

Sandsynligvis Roskilde, og du er kunde hos Webspeed.[/quote]
:arrow: Tæt på ...! (Bor: 2630 Taastrup)
Ja...Webspeed er helt rigtig :!:
Ret imponerende :)
Med Venlig Hilsen
Jørn ;-)
Jørn

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne