CD-RW-skiver - formatering

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

CD-RW-skiver - formatering

Indlægaf Berndt » lør okt 13, 2007 0:32

Nu hvor jeg har fået Screamer Radio til at virke og er blevet ret fortrolig med kopiering af melodier, vil jeg spørge, hvorfor jeg ikke kan slette en CD-RW-skive, som indeholder en gammel sikkerhedskopiering af Dokumenter.
Jeg peger på Dokumenter (på CD'en) og klikker på Delete, men får svaret, at mappen Dokumenter er skrivebeskyttet, og at det derfor ikke er muligt at slette indholdet.
Hvorfor hedder det så en CD-RW (Read/Write) skive? - Jeg troede man kunne bruge disse skiver flere gange - efter formatering.
Jeg ved godt, at CD-R skiver er ret billige, men da jeg nu har nogle af de pågældende CD-RW-skiver liggende.......
Jeg læste for resten, at man kun kan afspille musik på CD-RW-skiver på PC'en - ikke på en almindelig CD-afspiller, som nemlig kræver CD-R-skiver. Er det rigtigt?
På forhånd tak for en teknisk forklaring.
Mvh.
Berndt
Mvh.
Berndt
Berndt

Geografisk sted: Sjælland

Re: CD-RW-skiver - formatering

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør okt 13, 2007 1:49

Berndt skrev:Jeg peger på Dokumenter (på CD'en) og klikker på Delete, men får svaret, at mappen Dokumenter er skrivebeskyttet, og at det derfor ikke er muligt at slette indholdet.

Jeg har ikke den store erfaring med CD-RW'er, men jeg kan forestille mig, at det er fordi, det er mappen Dokumenter. I Windows er mappen Dokumenter skrivebeskyttet, og jeg vil tro, at skrivebeskyttelsen er fulgt med over på cd'en. Du kan evt. prøve, om du kan slette de enkelte filer i mappen.

Berndt skrev:Jeg læste for resten, at man kun kan afspille musik på CD-RW-skiver på PC'en - ikke på en almindelig CD-afspiller, som nemlig kræver CD-R-skiver. Er det rigtigt?

Der er nogle (især nyere) CD-afspillere, der kan klare dem, men det er vist ikke så mange.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berndt » lør okt 13, 2007 16:16

Tak for svarene, Kim.
Så vil jeg undgå at bruge resten af CD-RW skiverne til Dokumenter og anskaffe en pakke CD-R skiver til musik - og til de skrivebeskyttede Dokumenter.
Jeg er blevet lidt klogere :!: :wink:
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Jan Krag » lør okt 13, 2007 17:29

Jeg bruger selv cd'rw skiver til sikkerhedskopi'er af mine dokumenter, og du kan ikke slette mapper fra cd'en, men du kan godt slette denne cd - eller formater denne cd, og bruge den igen.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Berndt » søn okt 14, 2007 12:00

Hej Jan.
Jeg har brugt det halve af formiddagen på at få løst dette problem med sletning af mapper/filer og/eller formatering af CD-RW-skiverne - uden held.
Jeg forstår ikke, hvordan man fjerner indholdet på disse CD-RW'er, som jo helst skulle kunne bruges igen.
Det er ligegyldigt, om det er musik (track 1 -2 - 3 osv.) eller mapper (f.eks Dokumenter). Jeg får hver gang svaret: "Det er ikke muligt at slette (track--- eller mappen dokumenter) - Filer på dette CD-rom drev er skrivebeskyttede. Du kan ikke kopiere eller flytte filer til dette CD-rom-drev".
Hvordan kan det være, at både musik (er alle tilfældige melodier som en del af mine øvelser i brænding) og de ovenfor nævnte Dokumenter betragtes som skrivebeskyttede og derfor ikke kan slettes igen.
Jeg synes det er mystisk, da det bare er nogle melodier fra internetradio via Screamer Radio.
Ganske kort: Hvordan kan man formatere disse CD-RW-skiver, så indholdet fjernes, sådan som du foreslår det, trin for trin?
Hvad er for resten forskellen på skiverne CD-R og CD-R Audio?
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Jan Krag » søn okt 14, 2007 13:21

Hej igen
Det lyder lidt som om du bruger Windows 2000 - et gæt, og der kan jeg ikke huske hvad man helt gør, men dette gælder for Windows XP.
Højre-klik på dit drev, og vælg egenskaber, der er et faneblad der hedder indspilning, der skal du vælge: aktiver indspilning på dette drev, derefter kan du højre-klikke på drevet og vælge: slet denne cd.
Du kan også bruge et brænde-program som feks.
http://infrarecorder.sourceforge.net/
Dette program er gratis og open source, og på dansk.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Berndt » søn okt 14, 2007 15:17

Hej igen Jan.
Tak for svaret - og henvisningen. Ja, jeg kører med W. 2000 Professional, som jeg fortsat er meget tilfreds med.
Jeg fortsatte - efter at have sendt mit spørgsmål til jer - med at "nørkle" med formatering/sletning og havnede i programmet Nero Burning, hvor jeg opdagede, at der var noget galt med programmet InCD, som kan bruges til formatering.
Jeg fik genindlæst InCD - og så kunne jeg i Denne Computer -> D-drevet -> Højreklik --> vælge enten kommandoen InCD-formatering eller InCD-Slet.
Det tog sin tid, men det virkede. Jeg kan i hvert fald ikke få øje på noget på skiverne mere. Jeg er lige blevet færdig.

Jeg har alligevel kopieret dit link til InfraRecorder - for man ved jo aldrig....:)
Under alle omstændigheder - tak for hjælpen :!:
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Jan Krag » søn okt 14, 2007 17:32

Det glæder mig at du kan bruge svaret, jeg bruger også Nero, men jeg ville ikke foreslå noget der koster penge, når der er et gratis program, der gør det samme.
I Nero kan du bruge Nero Start Smart - åbne Nero-programmet, og der vælge: Slet cd / dvd eller i Nero Burning Rom: slette denne disk
Jeg kan også godt lide Windows 2000, klippefast og stabilt, men så vidt jeg ved, sender de ikke opdateringer til det mere.
Jeg har også en udgave endnu, i reserve, hvis intet andet virker, så virker Windows 2000
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne