thunderbird er frygtelig langsom

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

thunderbird er frygtelig langsom

Indlægaf lars plovmann » tors aug 28, 2008 13:34

hej. Min thunderbird er blevet FRYGTELIG sløv og langsom...... Jeg har brugt meget tid på optimering af hele min pc, men det har bare ikke hjulpet på Thunderbird...

Hvad kan man gøre ?? er der nogle filer der ophoper sig et sted?? genererer prg. SELV nogle opstartsfiler eller lign. der kan - skal slettes ??

Håber på noget hjælp her, da det er viiiiirkelig galt....

Mvh. Lars Plovmann
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Geografisk sted: 7800 Skive

Re: thunderbird er frygtelig langsom

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 28, 2008 13:42

Der er flere muligheder, men lad os lige tage den mest indlysende først:

Højreklik på indbakken og vælg Optimer mappen. Genstart evt. Thunderbird og gentag.

Hvis det ikke hjælper, må vi ty til de hårdere metoder.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lars plovmann » tors aug 28, 2008 14:04

Hej...

Åhh ja det glemte jeg jo at skrive.... Det var for jeg havde siddet og skrevet en hel masse, men havde glemt at logge ind.... Da jeg så gjorde det, var hele mit indlæg væk :-(
Nå.... Men der havde jeg skrevet at jeg HAVDE optimeret ALLE mapper, og slettet papirkurve og div. spam mapper..... Jeg har også kørt div. malware,antivirus osv.osv.

Min thunderbird er ver. 2.0016

Mvh. Lars Plovmann
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors aug 28, 2008 14:23

Prøv at starte Thunderbird i fejlsikret tilstand [1]. Hvis programmet stadig er langsomt, er det nok svært at gøre noget ved det. Hvis det er blevet hurtigere, er det en udvidelse eller et tema, der sløver. Og du kan i så fald prøve at slå tema/udvidelserne fra enkeltvis, indtil du har fundet synderen.

Der er dog stadig en mulighed, hvis problemet ikke skyldes en udvidelse eller et tema. Du kan prøve at oprette en ny profil [2] for at se, om den også er langsom.

Det er muligt at flytte alle mails fra den gamle profil og over i den nye, men prøv i første omgang med en tom profil. Og husk som det første efter oprettelsen af kontoen at gå ind og ændre i indstillingerne, så mails gemmes på serveren [3]. Ellers kan de ikke hentes ind i den gamle profil, ligesom de overskrives, hvis du flytter de gamle mails ind i den nye profil.

[1] http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... femode.php
(guiden er skrevet til Thunderbird 1.5 - der er enkelte forskelle i forhold til Thunderbird 2)

[2]
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... anager.php

[3]
Undlad at hente mails, når Thunderbird spørger efter oprettelsen af mailkontoen. Klik på menupunktet Funktioner => Kontoindstillinger => markér Serverindstillinger i oversigten til venstre => sæt flueben ud for Gem meddelelser på serveren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lars plovmann » fre aug 29, 2008 7:35

Hej Kim..

Ja så har jeg prøvet.. ja stort set alt det du skrev.... En opstart i fejlsikret tilstand er det samme... I den forbindelse er der liiiige noget der er lidt mærkeligt.... Går jeg under STARSt / ALLE PRG. / THUNDERBIRD... ja så har JEG altså IKKE en til start i fejlsikret....!!!! jeg har heller ikke en til opret profil !!! der er kun 2 derinde... en der blot hedder Thunderbird og en der hedder Thunderbird ( standard tilstand ) det er det.....

Nå ... jeg har oprettet en ny profil.... Det er svært at se om det kører UDEN mail i , så jeg lavede en backup med "mos" og genindlagde den i den nye profil.... MEN..... Der kommer stort set ingen mails med over, OG endnu værrere.... alle mine indstillinger / mapper... ja de kommer ikke med over !!!!! Det prøvede jeg en 3-4 gange, hvor jeg hver gang slettede den gemte backup og startede fra ny.....

Jeg har prøvet at hente Thunderbird igen,. og geninstalleret den ( altså bare ovenpå ) det hjalp heller ikke noget....

Så alt i alt.... ikke en skid bedring :-( MEGET langsom til at hente mails, MEGET langsom til at indlæse de mails der ligger i prg. og går næææsten i stå hvis jeg går fra en mappe til en anden og vil indlæse en mail.......

ANER snart ikke....... håber du har et par ideer mere... særlig til backup delen.... DET er lidt skræmmende syntes jeg...... KAN jeg få "backet " det HELE op, ja så vil jeg prøve at slette ALT og geninstallere.... man kan jeg ikke gemme alle mine mapper - Indstillinger.... ja så ved jeg sgu godt nok snart ikke...

Mvh. Lars
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 29, 2008 7:53

lars plovmann skrev:Ja så har jeg prøvet.. ja stort set alt det du skrev.... En opstart i fejlsikret tilstand er det samme... I den forbindelse er der liiiige noget der er lidt mærkeligt.... Går jeg under STARSt / ALLE PRG. / THUNDERBIRD... ja så har JEG altså IKKE en til start i fejlsikret....!!!! jeg har heller ikke en til opret profil !!! der er kun 2 derinde... en der blot hedder Thunderbird og en der hedder Thunderbird ( standard tilstand ) det er det.....

Som sagt, min guide er til en ældre udgave. Standard tilstand er det samme som fejlsikret tilstand.

Når du ikke oplever en hastighedsforbedring i fejlsikret tilstand, så kan vi udelukke, at en udvidelse eller et tema generer.

lars plovmann skrev:Nå ... jeg har oprettet en ny profil.... Det er svært at se om det kører UDEN mail i , så jeg lavede en backup med "mos" og genindlagde den i den nye profil....

Mos?

lars plovmann skrev:MEN..... Der kommer stort set ingen mails med over, OG endnu værrere.... alle mine indstillinger / mapper... ja de kommer ikke med over !!!!! Det prøvede jeg en 3-4 gange, hvor jeg hver gang slettede den gemte backup og startede fra ny.....

Ideen med en ny profil var netop at undgå at få noget af det gamle med over. Hvis problemet ligger i indstillingerne eller mailene, så følger det jo bare med, hvis du flytter det gamle med over.

Det er selvfølgelig ikke det samme uden mails, men du må kunne se, om du kan skifte fra mappe til mappe uden forsinkelse. Du kan også prøve at sende testmails til dig selv og se, om tingene fungerer hurtigt og uden forsinkelse.

Først når du har fået konstateret, om den nye profil kører, som den skal, kan det komme på tale at flytte de gamle mails over. Indstillingerne er det nok bedst at ændre manuelt, men vent også med at lege med dem, til du har styr på om den nye profil virker.

lars plovmann skrev:KAN jeg få "backet " det HELE op, ja så vil jeg prøve at slette ALT og geninstallere....

Så vil aben sikkert bare flytte med. Problemet ligger ikke i selve programmet, det ligger sandsynligvis i dine indstillinger eller mails.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lars plovmann » fre aug 29, 2008 8:05

hej..

Jamen det med "aben" har du måske ret i... men det VAR vel ligesom meningen at man skulle kunne tage en backup af sine mail og tage med over, ikke sandt ??? Det kan JEG så ikke !!!!! og jeg har mange mail som jeg godt nok helst skulle gemme !!!!!!!! Hvad gør jeg så ?
Jeg har jo lavet sådan at jeg under min indbakke har lavet en del undermapper, PRIVAT, MUSIK, FIRMA osv.osv. hvorfor kommer det heller ikke med over ved en backup ???? burde det ikke det ???

Vil det normalt sige at laver man en backup, f.eks. til en ny - anden pc, så skal man manuelt sidde og lave alle sine kontoindstillinger osv. ???
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre aug 29, 2008 8:27

lars plovmann skrev:Jamen det med "aben" har du måske ret i... men det VAR vel ligesom meningen at man skulle kunne tage en backup af sine mail og tage med over, ikke sandt ???

Det kan man også. Nu ved jeg ikke, hvordan du har prøvet at lave en backup, men hvis det fx er med MozBackup, så kan grunden til at det mislykkes netop være den fejl, der får det hele til at virke langsomt hos dig.

Hvis det lykkes at få en ny profil til at opføre sig ordentlig, så hjælper jeg dig med at flytte dine mails og adressebogen over. Og så må vi se, om problemet følger med. Skulle problemet følge med, begynder det at blive nørdet at få rettet problemet - men ikke umuligt.

Når det hele virker, bør du også kunne lave en backup uden problemer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lars plovmann » man sep 01, 2008 7:31

hej igen....

Har nu oprettet en ny profil, lavet alle mine mapper og kontoindstillinger...... ingen problemer..... finder hvor selve mapperne med alle mails ligger og kopierer dem et andet sted hen først, for så at kunne flytte dem over i den nye profil jeg har oprettet..... men SÅ har vi problemer :-( NU er det hele langsom igen, og det tager ca. 4-6 min. bare for at slette 1 mail !!!!!!!

Kan se i mapperne med alle emails, altså indbakke , sendt osv.osv. at der ligger flere filer af det samme, men med .msf som efternavn..... tror du jeg skal undlade at tage NOGET med over ???? Jeg kunne jo forestille mig at måske noget af snavset bliver samlet i en ( eller flere ) filer som jeg IKKE skal tage med over.... Og det ER vel heller ikke nødvendigt at der ligger flere mapper med samme navn , er det ????

Til sidst..... HVIS jeg får det til at køre, er det så nødvendigt at jeg omdøber den nye profil til Default og sletter den gamle default ??? altså for det er DEN NYE der starter op, eller skal den gamle default simpelthen bare slettes ????

Mvh. Lars
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 01, 2008 8:02

Lige allerførst: Kørte det hele med normal hastighed, inden du kopierede de gamle mails over?

I så fald har vi fået indkredset problemet en del, og så kan du gå videre til nedenstående:

Det var meningen, du lige skulle vente med at gøre noget på egen hånd - jeg har nemlig ikke fået fortalt dig noget vigtigt: Når du kopierer mailene fra den gamle profil og over i den nye, skal Thunderbird være lukket. Samtidig ville jeg også have fortalt dig, hvordan du finder mailene og kopierer, men det har du jo så selv til dels fundet ud af :)

Vi skal have indkredset problemet endnu mere. Prøv allerførst dette:

Luk Thunderbird => åbn mappen med mailene i den nye profil, og slet alle msf-filerne => Åbn Thunderbird og tjek, om det hjalp på hastigheden.

Msf-filerne er index-filer. Thunderbird opretter automatisk nye index-filer, hvis de ikke er der, så på denne måde får vi tjekket, om fejlen ligger i en index-fil.

Hvis det ikke hjalp, så skal du lige starte mere eller mindre forfra: Luk Thunderbird => slet alle mailene i den nye profil => kopier nu alle filerne fra den gamle profil over igen - men ikke msf-filerne og ikke inbox (der indeholder indbakken).

Der er størst sandsynlighed for at fejlen ligger i indbakken, og det kan vi tjekke ved at holde den for sig.

Åbn Thunderbird. Er hastigheden normal, så ligger fejlen i filen Inbox.

Er Thunderbird blevet sløv efter kopieringen, så slet atter filerne fra den nye profil, og kopier nu filerne over en ad gangen fra den gamle profil, mens du efter hver kopiering tjekker, om Thunderbird er blevet sløv.

Husk at lukke Thunderbird, hver gang du kopierer. Pas endelig på, at du ikke kommer til at slette de originale filer! Og vend tilbage, når du har fundet ud af, hvilken fil der forårsager problemet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lars plovmann » man sep 01, 2008 9:33

hey... Desværre...... har nu prøvet alt!!!!! og selv om jeg KUN kopierer en mappe med over, og kun har ganske få mails med, så tager det stadig mega lang tid at slette osv.i programmet..... ( HAR prøvet med flere forsl. mapper )
Undladt inbox, osv.osv. slettet MSF filer.... prøvet at slette dem INDEN jeg kopierer resten over.... INgenting hjælper....

Det er skide svært at vide om det kører 100 % INDEN jeg kopierer mine ting over.... for bare ved at flytte lidt rundt i Thunderbird er der ingen problemer, og ved NY profil ER der jo ikke rigtig nogle mail osv. at slette !!!!

Når jeg liiiige får lidt mere tid ( senere i dag ) ja så sletter jeg alt med Thunderbird, geninst. igen, og manuelt laver alle kontoindstilliner osv. så prøver jeg at slette alle MSF filer ( i en kopimappe af mails :-) ) og prøver at smide det over lidt efter lidt..... så håber jeg det hjælper.....

foreløblig tak for hjælpen....
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Indlægaf lars plovmann » fre sep 05, 2008 8:34

hej... ja så er jeg her igen :-) jeg har taget kopi af alt med mosbackup, gemt det godt og sikkert..... Sletterde Thunderbird helt og total... kørte oprydning og en reg. oprydning også med CC cleaner..... genstartede, og indtallerede Thunderbird igen...... da jeg så starter programmet op, ja der er Alle mine indstillinger, mails osv.osv. altså er intet lavet om, og den har hevet alle fejl og snavs med ind.... den kører ihvert fald ligeså langsom og kedelig....

Jeg slettede igen og gjorde det samme, men denne gang valgte jeg bruger versionen, troede måske jeg havde mulighed for at fravælge import af gamle indstillinger eller lign.... men nej..... fuldstændig det samme....... Sat.... :-)

Har du nogle ideer ?????
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 05, 2008 8:49

Thunderbirds program og data opbevares to forskellige steder. Ved en afinstallation, er det kun programmet, der slettes. CC Cleaner gør heller ingen forskel mht. mails og indstillinger, for Thunderbird gemmer ikke oplysninger i registreringsdatabasen.

For at starte helt forfra skal mappen med data slettes. Alternativt kan man oprette en ny profil, for så kan man nemt skifte tilbage til de gamle data, hvis det er ønskeligt.

Så det, jeg har prøvet at guide dig igennem med en ny profil, svarer altså til at starte helt forfra. Dvs. uden de gamle indstillinger og uden de gamle mails, men med mulighed for at kopiere de gamle mails over i den nye profil manuelt.

Dette er en bedre løsning end MozBackup, fordi du kan kopiere mailmapper enkeltvis og dermed finde frem til den problemramte mailmappe, hvor MozBackup kopierer alle mailmapperne samlet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf lars plovmann » fre sep 05, 2008 9:08

ja, men problemet er bare at jeg snart ikke gider bruge mere tid, HAR ikke tid....... og derfor ville jeg geninstallere Thunderbird fra ny.....for at være HELT sikker på der ikke var kuk - snavs i selve programmet.......

Ved snart ikke..... det er utrolig tidskrævende at næsten sidde og flytte hver mail over for at finde frem til " aben " ...... jeg ved godt det ikke er hver enese mail ( i løs tilstand) men jeg har mange mapper, og mange postregler og indstillinger...

Når jeg sidder og skriver en mail, kan jeg skrive en 20 - 40 ord.... så går den fast !!!!! så klikker jeg nogle gange og efter en 2-4 min. kommer den igen og jeg kan forsætte 20 - 40 ord igen !!!!! virkelig irreterende...... kan næsten ikke slette mails, markerer jeg en mail og trykker slet, går der... ja vel fra 30 sek. til 1½ min. inden den er slettet!!!!!!
når jeg starter prg. op, og den henter mails går det meget meget langsom, og jeg kan INTET andet foretage mig.... så er den totalt låst

du kan godt se det er lidt frusterende ?? og er liiiige ved at opgive.....
Med musikalsk hilsen
Lars Plovmann
lars plovmann

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 05, 2008 9:24

Som jeg umiddelbart kan se det, har du fire valg:

Lær at leve med den langsomme Thunderbird.

Start helt forfra uden dine gamle indstillinger, mails m.m.

Opret en ny profil, hvilket svarer til ovenstående. Og når du får tid/lyst kan du prøve at gendanne gamle mails ved at kopiere dem fra den gamle profil. Det skal så gøres lidt anderledes end tidligere beskrevet for at undgå problemer med overskrivning af nye mails, som er modtaget i den nye profil.

Brug et andet program.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne