At linke fra forsiden til hjemmesidens øvrige sider

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

At linke fra forsiden til hjemmesidens øvrige sider

Indlægaf Albertsen » tors nov 13, 2008 21:07

Hej
jeg øver mig i hjemmesidedesign.
Jeg har downloaded en skabelon fra www.oswd.org.
Jeg har lavet en indexside som jeg har så 2 gange har "gemt som" - så der opstår 2 undersider.
Når menuen er
" Om mig " så har jeg gemt den tilsvarende som : om mig. Dette er skrevet med småt
" Jeg tilbyder " så har jeg gemt den tilsvarende siden som: jeg tilbyder Dette er skrevet med småt og i to ord.
I begge tilfælde er der oprettet en fil der slutter med .xhtml.
Jeg vil gerne linke fra menupunktet til den tilsvarende side, men kan ikke slutte mig til hvordan jeg gør det -og om jeg kan se det færdige resultat virke så længe min hjemmeside endnu ikke er på nettet "

vh. Albertsen
Albertsen

Re: At linke fra forsiden til hjemmesidens øvrige sider

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors nov 13, 2008 21:37

Hvilket program bruger du til at lave hjemmesiden i?

Det er fint, at du kun bruger små bogstaver, men du bør samtidig undgå mellemrum. Brug evt. en understreg i stedet, fx om_mig.

Jeg forstår ikke, hvorfor du får siderne gemt som xhtml-filer. Det er sikkert bedre at gemme dem som html-filer, altså fx om_mig.html.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » fre nov 14, 2008 7:25

Du skal lige et råd med fra. Jeg har været nøjagtig der hvor du er, og havde hentet en skabelon som jeg arbejde rigtig meget med. Det gav mig umådelig mange problemer at kæmpe med, fordi man var faktisk nødt til at vide en masse på forhånd.

Da jeg blev lidt bedre fandt jeg ud af at sådan noget helst skal validere, og det gjorde mine sider ikke. Efter meget arbejde opgav jeg at få dem til at validere, og så hentede jeg en af Kims skabeloner. Og jeg skal love for at livet blev let. Hvis du gør det samme, kan du rimelig hurtigt få en acceptabel hjemmeside lavet som validerer. En anden fordel du får er at det vil være meget nemmere for dig at få hjælp her i forum, fordi vi er mange der bruger skabelonerne. De kan hentes her http://kimludvigsen.dk/libris/kompozer/skabeloner/

Jeg vil også anbefale dig at bruge KompoZer til at lave siderne med. Det er meget let at sætte sig ind i, og igen vil det være let at få hjælp. Men uanset hvad du vælger så god fornøjelse med det, men pas på det er vanedannende.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Geografisk sted: Himmerland

Indlægaf albertsen » fre nov 14, 2008 19:23

Jan skrev:Du skal lige et råd med fra. Jeg har været nøjagtig der hvor du er, og havde hentet en skabelon som jeg arbejde rigtig meget med. Det gav mig umådelig mange problemer at kæmpe med, fordi man var faktisk nødt til at vide en masse på forhånd.

Da jeg blev lidt bedre fandt jeg ud af at sådan noget helst skal validere, og det gjorde mine sider ikke. Efter meget arbejde opgav jeg at få dem til at validere, og så hentede jeg en af Kims skabeloner. Og jeg skal love for at livet blev let. Hvis du gør det samme, kan du rimelig hurtigt få en acceptabel hjemmeside lavet som validerer. En anden fordel du får er at det vil være meget nemmere for dig at få hjælp her i forum, fordi vi er mange der bruger skabelonerne. De kan hentes her http://kimludvigsen.dk/libris/kompozer/skabeloner/

Jeg vil også anbefale dig at bruge KompoZer til at lave siderne med. Det er meget let at sætte sig ind i, og igen vil det være let at få hjælp. Men uanset hvad du vælger så god fornøjelse med det, men pas på det er vanedannende.

- ALbertsen: >Tak for mail. jeg har også brugt Kompozer til min hjemmeside hvor skabelonen er fra oswd.org.
Nu prøver jeg een af KIM´s skabeloner
albertsen

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre nov 14, 2008 23:30

Når du bruger KompoZer, laver du et link på denne måde:

Markér det eller de ord som skal udgøre linket, fx Om mig.
Klik på knappen Link i værktøjslinjen.
En dialogboks åbnes, i skrivefeltet skal du skrive filnavnet, fx om_mig.html
Afslut ved at klikke på knappen OK.

Bemærk, at linket ikke vil virke i KompoZer - det virker først, når du ser siden i en browser.

Hvis du vil linke til en side på et andet domæne end dit eget, skal du huske at tilføje http://, domænenavn og evt. filnavn. Du skal altså angive hele adressen, som den vises i adressefeltet, når du besøger siden fx: http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne