(LØST!) Cookie

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

(LØST!) Cookie

Indlægaf Raptus » ons dec 17, 2008 6:30

Hej og glædelig jul til jer alle på Ludvigs Hjørne :D

Jeg har en hjemmeside http://www.webradioen.dk hvor jeg gerne vil gøre det så nemt som muligt for sidens besøgende at gemme de sider de sidst har besøgt.

Lad mig forklare mig lidt nærmere:
På siden er der mere end 2400 radio og Tv stationer som de besøgende kan lytte og se på.

Jeg tænkte så på om det var muligt, at gøre følgende ved hjælp af en "Cookie".
Hvis man eksempelvis er inde under menuen radiostationer og man har valgt radiostationer fra Danmark, at så den besøgendes sidste valg blev gemt som en "cookie" på hans/hendes egen computer.

Hvis der er nogen der kan hjælpe mig med en kode til en Cookie som jeg kan bruge, så ville det bare være dejligt. Jeg kender absolut ikke til sådant noget Cookie sjov, så hvis du ville skrive koden og fortælle mig hvor jeg skal sætte den ind på min side for at den skal kunne virke, så er det bare helt super.

Jeg ved godt, at mange hjemmesider smider en cookie ned på min computer når jeg besøger disse, men hvad gør den lige ud over at siden måske bliver loadet noget hurtigere?

Jeg ved heller ikke lige hvad en cookie kan gøre for min hjemmesides besøgende, det var der måske en af jer der kunne svare mig på?

Jeg har ledt som en gal på Ludvigs Hjørne og på Google, men jeg bliver bare mere forvirret af at læse alle de muligheder der er omkring disse cookie´s.

Et andet alternativ var måske at tilbyde, at sidens besøgende kun tilmelde sig og derefter logge ind. Jeg har en database tilknyttet mit webhotel som jeg godt kan bruge til denne bruger registrering, hvis det skulle være.

Har du andre ideer, så hører jeg dem meget gerne :)

Mvh
raptus/Anders
Senest rettet af Raptus tors dec 18, 2008 3:58, rettet i alt 1 gang.
Raptus

Re: Cookie

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 17, 2008 11:13

Raptus skrev:Hvis man eksempelvis er inde under menuen radiostationer og man har valgt radiostationer fra Danmark, at så den besøgendes sidste valg blev gemt som en "cookie" på hans/hendes egen computer.

Det kan man sagtens. Men det vil kræve noget arbejde fra din side, fordi du bl.a. vil skulle ændre alle links til dine egne sider. Og det er slet ikke sikkert, at den besøgende vil være interesseret i en sådan cookie-funktion.

Umiddelbart kan jeg forestille mig to måder at bruge cookien på: Du kan dirigere den besøgende direkte til den sidst besøgte side, selvom han har bedt om en anden side. Eller du kan vise den besøgende den ønskede side og så placere et link til den sidst besøgte side.

I det første tilfælde risikerer du at genere den besøgende, for det er jo ikke sikkert, han vil ind på den samme side som sidst. Og hvis du placerer et link, så kan det være, han føler sig udspioneret.

Måske det er bedre at lade den besøgende selv finde ud af at bogmærke en side?

Raptus skrev:Jeg ved godt, at mange hjemmesider smider en cookie ned på min computer når jeg besøger disse, men hvad gør den lige ud over at siden måske bliver loadet noget hurtigere?

Siden bliver ikke loadet hurtigere, tværtimod, for cookien skal jo først aflæses, og det tager tid. Der er dog tale om millisekunder, så den besøgende vil ikke mærke nogen forskel.

Cookies kan bruges til at huske besøgendes valg, som fx hvilken side han sidst besøgte; login-oplysninger; farvevalg, hvis siden tilbyder flere forskellige; og meget andet. Men ofte bruges cookies ikke for at glæde den besøgende, men for at give hjemmesiden mulighed for at genkende den besøgende.

Raptus skrev:Jeg ved heller ikke lige hvad en cookie kan gøre for min hjemmesides besøgende, det var der måske en af jer der kunne svare mig på?

Umiddelbart ville jeg ikke bruge cookies på din side, men det kan være, at jeg bare er fantasiforladt.

Raptus skrev:Et andet alternativ var måske at tilbyde, at sidens besøgende kun tilmelde sig og derefter logge ind. Jeg har en database tilknyttet mit webhotel som jeg godt kan bruge til denne bruger registrering, hvis det skulle være.

Men hvad skulle den besøgende bruge en sådan tilmelding til?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Re: (LØST!) Cookie

Indlægaf Raptus » tors dec 18, 2008 4:01

Hej KIM

Tak for dit indlæg og jeg kan kun give dig ret i det som du skriver.

Jeg lader det være som det er og så må de besøgende selv sørge for at gemme evt. sider.

Tak for hjælpen og en glædelig jul.

Mvh
Raptus/Anders
Raptus

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne