kontaktformular.php i KompoZer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

kontaktformular.php i KompoZer

Indlægaf Hans » lør maj 23, 2009 13:20

Hej
Jeg har lagt Ludvigs kontaktformular.php ind på min side i KompoZer, det ser også ud til at fungere som det skal - lige med undtagelse af, at den tekst man skriver i beskedboksen kommer til at stå i en ubrudt lang linie uden ombrydning. Både når den skrives, og når emailen kommer frem.
Kan man løse det?

mvh Hans
Hans

Re: kontaktformular.php i KompoZer

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør maj 23, 2009 21:30

På hjemmesiden bør teksten blive ombrudt, når den kommer ud til kanten af feltet. Men måske jeg misforstår dig?

Mht. e-mailen: mener du at du får en vandret rullebjælke, så du skal rulle for at se hele linjen? Dit e-mailprogram bør ombryde teksten, når den kommer ud til kanten.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans » søn maj 24, 2009 14:10

Kim Ludvigsen skrev:På hjemmesiden bør teksten blive ombrudt, når den kommer ud til kanten af feltet. Men måske jeg misforstår dig?

Mht. e-mailen: mener du at du får en vandret rullebjælke, så du skal rulle for at se hele linjen? Dit e-mailprogram bør ombryde teksten, når den kommer ud til kanten.

Hej og tak for svaret, ja - du har forstået problemet korrekt, - og svarboksen fungerer da også perfekt, og har helt sikkert fungeret fra starten.
Det er mig der var lidt træt i hovedet da jeg lavede en test. Jeg skrev en lang række ens bogstaver uden mellemrum i tekstfeltet - og så ombrydes teksten selvfølgelig ikke. Sorry.

Lige nu kæmper jeg med at få php menuen til at virke med koden:
<div class="venstrespalte">
<?php include ('menu.php');?> </div>
Når kontakt.php virker, burde menu.php så ikke også kunne lade sig gøre på samme server?

mvh Hans
Hans

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 24, 2009 14:25

Hans skrev:Lige nu kæmper jeg med at få php menuen til at virke med koden:
Når kontakt.php virker, burde menu.php så ikke også kunne lade sig gøre på samme server?

Har du husket at overføre menu.php til serveren, og har du husket at benytte små bogstaver i filnavnet?

Hvad sker der, når du henter siden? Jeg tænker på, om du fx får fejlmeddelelser i stedet for menuen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans » søn maj 24, 2009 14:30

Ja til begge spørgsmål.
Når jeg henter siden mangler menuen, og der kommer ingen fejlmeddelelser.
Hans

Indlægaf Gæst » søn maj 24, 2009 14:50

Kim Ludvigsen skrev:
Hans skrev:Lige nu kæmper jeg med at få php menuen til at virke med koden:

Har du husket at overføre menu.php til serveren, og har du husket at benytte små bogstaver i filnavnet?

Hvad sker der, når du henter siden? Jeg tænker på, om du fx får fejlmeddelelser i stedet for menuen.

Hej igen,
Jeg sender lige linket til siden hvor menuen ikke hentes: http://www.graf.dk/aalbrax.html og samme side med menuen lagt på sidens kode: http://www.graf.dk/aalbra.html
Jeg er helt grøn mht. php og css, det er første gang jeg prøver det. Det vil være rart at få styr på det, inden siden bliver lagt op på det endelige domæne.

mvh Hans
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 24, 2009 15:00

Du har glemt at ændre filtypen. Når der er php-kode i en fil, skal den normalt have filtypen php, altså skal filen hedde aalbrax.php i stedet for aalbrax.html
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans » søn maj 24, 2009 15:10

Kim Ludvigsen skrev:Du har glemt at ændre filtypen. Når der er php-kode i en fil, skal den normalt have filtypen php, altså skal filen hedde aalbrax.php i stedet for aalbrax.html

Når jeg ændrer filnavnet får jeg fejlkoden: Parse error: syntax error, unexpected '<' in /hsphere/local/home/rasmusory/graf.dk/aalbrax.php on line 90

Kan det være opsætningen på serveren det er galt med?

mvh Hans
Hans

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 24, 2009 17:10

Nej, opsætningen på serveren er helt fin. Nu behandles filen som en php-fil, hvilket du kan se af fejlmeddelelsen. Problemet nu er så, at du har en fejl i php-koden.

I henhold til fejlmeddelelsen er fejlen en uventet "<" på linje 90 - men fejlen kan reelt godt ligge på en tidligere linje, fx i form af en manglende ";" eller manglende gåseøjne.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans » søn maj 24, 2009 19:42

Kim Ludvigsen skrev:Nej, opsætningen på serveren er helt fin. Nu behandles filen som en php-fil, hvilket du kan se af fejlmeddelelsen. Problemet nu er så, at du har en fejl i php-koden.

I henhold til fejlmeddelelsen er fejlen en uventet "<" på linje 90 - men fejlen kan reelt godt ligge på en tidligere linje, fx i form af en manglende ";" eller manglende gåseøjne.

halløj som det går godt nu efter at du fik mig på det rette spor - jeg havde lagt en php kalender ind helt nede i bunden på siden - den slettede jeg, og så bliver menuen pludselig hentet.
Det eneste der mangler er stilen på menuen - den følger ikke med, men det må jeg granske.

Tusind tak for assistancen.

Hans
Hans

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn maj 24, 2009 20:17

Hans skrev:Det eneste der mangler er stilen på menuen - den følger ikke med, men det må jeg granske.

Du har fået angivet et forkert navn på stilklassen. Åbn siden i kildekodevisning, og find denne kode:
<ul class="menu.php">
Lav den om til denne kode:
<ul class="menuliste">
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans » søn maj 24, 2009 20:38

Kim Ludvigsen skrev:
Hans skrev:Det eneste der mangler er stilen på menuen - den følger ikke med, men det må jeg granske.

Du har fået angivet et forkert navn på stilklassen. Åbn siden i kildekodevisning, og find denne kode:
<ul class="menu.php">
Lav den om til denne kode:
<ul class="menuliste">

Ja naturligvis - du er godtnok skarp!
Nu virker den eksterne menu som jeg gerne vil have den.

Jeg har lært meget - tak igen.

mvh Hans
Hans

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne