Thunderbird har tredoblet sig

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird har tredoblet sig

Indlægaf harrysan » tirs maj 26, 2009 22:22

Hej
Jeg håber nogen kan give mig et tip til løsning af et problem med Thunderbird.
Jeg ville tage back up på en ekstern harddisk, og brugte det medfølgende program "Regen".
Jeg valgte desværre en synkroniseringsindstilling i programmet og pludselig var der adskillige temaer på min computer der var tredoblet med copies af biblioteker. F...... lorteprogram.
Jeg har møjsommeligt fået løst problemet alle andre steder end i Thunderbird hvor jeg nu pludselig har tre "indbakker", tre "udbakker", tre "sendt" mapper, samt nogle helt nye mapper der heller ikke kan slettes og som hedder "Copyofcopyofdrafts" (Kopier af kladdebakken).
Problemet er at disse bakker ikke kan slettes, som man kan med en almindelig mappe. :cry:
Jeg tror jeg bliver nødt til at afinstalere Thunderbird, og geninstalere, men har meget brug for at redde min indbakke og min adressebog. I min applicationdata\thunderbird mappe er registry og profiles filerne ligeledes kopieret tre gange øv øv øv.
I Profiles mappen er det lige så slemt med copyofcopyof filer overalt.
Er der nogen der har et råd til hvordan jeg redder min adressebog og mine indbakke mails modtages disse med kyshånd???
Med hilsen
Harrysan
harrysan

Re: Thunderbird har tredoblet sig

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs maj 26, 2009 22:46

En geninstallation gør ingen forskel, eftersom du kun får geninstalleret programmet, og dine problemer ligger i programmets data.

Hedder dine indbakker osv. noget forskelligt? fx indbakke, indbakke(1) eller noget i den stil?

Har du tjek på, hvilke mapper du vil beholde, og hvilke der er overflødige? Jeg tænker i den forbindelse på, om du måske har fået hentet nye mails ind i en af de tre mapper, hvorfor det vil være bedst at gemme den frem for de andre kopier.

Hvis/når du har tjek på, hvilke mapper du vil beholde, så skriv deres navne ned.

Luk Thunderbird - vigtigt!

Find mappen Thunderbird i Applicationsdata-mappen - og lave en manuel kopi af den - gem fx kopien på skrivebordet, så du nemt kan finde den. Dermed kan du altid vende tilbage til udgangspunktet, hvis noget går galt.

Åbn nu mappen Thunderbird (den i Applicationsdata-mappen) => mappen Profiles => "tilfældigetegn.default => Mail => evt. en mappe med navnet på din konto eller Local Folders, hvis du bruger Global indbakke.

Slet de uønskede mailmapper ved at slette filerne med de samme/tilsvarende navne. Hvis du fx vil slette Indbakke(1) og Indbakke(2), så slet Inbox(1) og Inbox(2) og ligeledes de tilhørende index-filer med navnene Inbox(1).msf og Inbox(2).msf. Der er også her du finder Copyofcopyofdrafts, og den bør uden videre kunne slettes, når du gør det her, og når Thunderbird er lukket.

Jeg tror ikke de ekstra registry-filer gør noget, Thunderbird bruger sikkert kun den rigtige.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Re: Thunderbird har tredoblet sig

Indlægaf harrysan » ons maj 27, 2009 20:33

Hej Kim
Fantastisk det virkede - det tog dog lidt tid at rydde op i rodebutiken.
Jeg markerede mappen mail og søgte alle filer der indeholdt ordet copy.
Så slettede jeg dem og fandt ud af at der manglede enkelte mapper.
Ved at gå ind i papirkurven og gendanne de mapper jeg kunne se manglede og omdøbe dem uden copy foran fik jeg genskabt den gamle mappestruktur i Thunderbird.
Tak for tipset.
MVH
Harrysan
harrysan

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne