Windows Mail - Fryser fast ved opstart.

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Windows Mail - Fryser fast ved opstart.

Indlægaf Berndt » søn maj 31, 2009 9:47

Så er jeg her igen. Min PC med Windows Vista Home Premium er 2 mdr. gammel.
Nu har jeg fået et væsentligt problem: Når jeg tænder PC'en og som sædvanligt - som det første - klikker på ikonet Windows Mail for at se, om der er nye beskeder, viser vinduet med det lyseblå Windows Mail sig godt nok midt på skærmen, men så sker der heller ikke mere.
Jeg kan se, at der dukker et par andre dialogbokse op bag hinanden, når jeg klikker endnu engang, men jeg kan ikke få dem "skilt ad". Dog nåede jeg en enkelt gang i farten at se, at der i den ene boks bl.a. stod: "Windows Mail svarer ikke......."
For ca. 3 uger siden blev jeg opmærksom på, at Windows Mail begyndte at reagere lidt langsommere, svartid 10-15 sek., men nu er det som sagt jo ret alvorligt. Jeg har forsøgt at få det løst via nettet med diverse programmer, som jeg fik anbefalet. Der var f.eks. tale om oprydning med et trial-program, som lavede en log. Men der blev kun fjernet 15 af de påståede fejl gratis. Resten af de mulige fejl skulle jeg så få fjernet ved at købe og downloade programmet. Det havde jeg ikke lyst til, da problemet måske lå et helt andet sted. Jeg bruger PC'en til ganske almindelige ting, søgning efter informationer på nettet, og at sende og modtage mails, højst 3-4 stk. pr, dag.
Så nu vil jeg prøve at høre, om I kender til problemet og kan hjælpe mig - som flere gange tidligere.
På forhånd tak.
Mvh.
Berndt
Berndt

Geografisk sted: Sjælland

Re: Windows Mail - Fryser fast ved opstart.

Indlægaf Jan Krag » søn maj 31, 2009 11:09

Hej
Jeg kan ikke sige hvorfor, at programmet opfører sig sådan, men jeg har gode erfaringer med dette program til at rydde op, og fjerne fejl - og det er gratis
http://download.piriform.com/ccsetup219.exe
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Berndt » man jun 01, 2009 22:38

Det hjalp desværre ikke med det program. Jeg slukkede PC'en flere gange i formiddags og her til aften - og har så tændt den igen, for at kontrollere, hvor længe det uden at gøre noget egentlig tager for det integrerede program Windows Mail at reagere på mit klik på Mail-ikonet ==> ca. 1 min.15 sek.
Det er jo ikke acceptabelt :|
Jeg har læst på nettet, at der også er et program: HighJackThis, og et, der hedder RegTool, som skulle kunne løse diverse problemer. De kan downloades gratis, men så får man pludselig at vide, at oprydningen kræver Registrering, og så er det ikke gratis. Da jeg ikke er overbevist om, at mit problem løses på den måde, fjernede jeg begge programmer igen.

PC'en er leveret af et lille lokalt IT-firma med Windows Vista Home Premium installeret. Så måske er det rimeligt, at de hjælper mig, eftersom problemet jo opstod allerede 5 uger efter overtagelsen af PC'en.
Ved nogen, om garantien på en PC også omfatter f.eks programmet Windows Vista? Jeg vil helst ikke rage uklar med nogen :roll:

På forhånd tak for svar.
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 01, 2009 22:52

Jeg er bange for, at du vil komme til at betale, hvis leverandøren skal løse problemet. Eftersom det virkede i starten, skyldes problemet sikkert en "brugerfejl" (det være sig virus, forkert opsætning eller en ødelæggende mail), og den slags hører ikke ind under reklamationsretten.

Er du meget glad for Windows Mail? Du kunne jo overveje at bruge et alternativt program som fx Thunderbird:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... erbird.php
Guiden er til en ældre version af Thunderbird, så enkelte ting er forældede.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berndt » tirs jun 02, 2009 22:29

Hej Kim.
Tak for svaret. Jeg havde skam Firefox og Thunderbird på min tidligere PC, men da den nye PC var med Vista og Windows Mail, syntes jeg, det var OK, for det var ret hurtigt, og jo færre programmer des bedre - Men jeg er af gode grunde ikke længere tilfreds med det ustabile Windows Mail-program.
Derfor har jeg nu geninstalleret Thunderbird, og det virker forhåbentlig sammen med GMail, som jeg er henvist til, da min udbyder ikke har et mail-program.
Jeg har godt nok problemer med flytning af adressebogen og oprettelse i Thunderbird af de mapper, jeg havde i Windows Mail /flytning af mappeindhold fra Windows Mail til Thunderbird.
Jeg kan ikke finde ud af, om der er en nem måde. Er det muligt?
Ellers må jeg se på det i morgen.
Med venlig hilsen
Berndt
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 02, 2009 22:41

Der kan være problemer med at importere mails m.m. fra Windows Mail, fordi Microsoft har skiftet format på mails og adressebog i forhold til Outlook Express. Men det er ikke umuligt at importere, tjek denne tråd hos MozillaDanmark for import af mails:
http://forum.mozilladanmark.dk/viewtopic.php?t=5822&sid=d4f9dfd0a082136ba22d754b8f2a566c

Adressebogen kan eksporteres fra Kontaktpersoner i Windows Vista til cvs-formatet, hvorfra den kan importeres i Thunderbird.

Jeg har ikke selv haft Thunderbird installeret i Vista, så hvis du får problemer med ovenstående, får du nok bedre hjælp i MozillaDanmarks Thunderbird-forum:
http://forum.mozilladanmark.dk/viewforum.php?f=2
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berndt » ons jun 03, 2009 13:25

Tak for oplysningerne.
Det drillede lidt, så det var nemmest for mig at ordne det manuelt: oprettelse af mine alt 8 mapper i Thunderbird, kopiering/overflytning af nogle få afventende mails og kopiering af adresserne - så mange e-mail adresser er der nemlig ikke tale om.
Men lige et spørgsmål til: (Det lykkedes sidste gang, men jeg har glemt det): Hvordan får man Thunderbird "reklamen" fjernet i tekstfeltet i den ellers tomme indbakke :?: Jeg foretrækker en neutral baggrund.
Med venlig hilsen
Berndt
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jun 03, 2009 14:27

Funktioner => Indstillinger => Generelt => fjern flueben ud for Vis startsiden ...
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berndt » tors jun 04, 2009 10:04

Hej Kim.
Tak for dit hurtige svar. Jeg burde selv have kunnet finde det ... :oops:
Nu kører det hele jo igen. Men lige endnu et spørgsmål, nu hvor jeg er kommet så langt:
Windows Mail er jo integreret i Windows Vista.
Kan jeg på en eller anden måde sætte det ind på et sidespor - på vågeblus, så jeg bare efter behov kan hente en af de mails der, som måske stadig kunne være aktuel :?: Jeg mener, for at forhindre, at PC'en bliver langsommere.
På forhånd tak for dine/jeres gode svar.
M.v.h. - Berndt
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jun 04, 2009 10:21

Berndt skrev:Kan jeg på en eller anden måde sætte det ind på et sidespor - på vågeblus, så jeg bare efter behov kan hente en af de mails der, som måske stadig kunne være aktuel

Du kan bare lade være med at bruge programmet, så er det reelt på vågeblus. Jeg ved ikke, hvorfor du skulle få behov for at bruge det til nogle mails - Thunderbird burde kunne håndtere alle dine mails - men skulle behovet opstå, kan du bare starte Windows Mail og hente mails.

Du skal dog være opmærksom på, at hvis du henter mails ind i Windows Mail, så får du dem ikke ind i dit almindelige mailprogram, medmindre du foretager en ændring i Windows Mails indstillinger. Jeg kan ikke hjælpe dig nærmere med den indstilling, eftersom jeg i øjeblikket ikke har adgang til en Windows Mail.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan Krag » tors jun 04, 2009 11:11

Hej
Du kan bruge denne indstilling, i Windows Mail, sådan at dine meddelelser, også er der, til du henter dem med Thunderbird.
Funktioner - Konti - Marker din konto - Vælg Egenskaber - Avanceret - Marker: Gem en kopi af meddelelser på server
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Berndt » tors jun 04, 2009 11:27

Tak skal I ha' begge to.
Jeg har lige været inde og foretage de anbefalede markeringer.
Så skulle jeg jo være godt og sikkert kørende igen :)

Med venlig hilsen
Berndt
Mvh.
Berndt
Berndt

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne