Problemer med KompoZer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Problemer med KompoZer

Indlægaf Britta » søn mar 21, 2010 23:38

Hej....
Jeg er igang med at oprette min egen hjemmeside med KompoZer, men har store problemer med dette:o(....
Er der nogle der kan hjælpe mig?
Har prøvet at få fat på Kim Ludvigsen selv, men det er desværre ikke lykkedes mig endnu...
Håber på hjælp:o)

mvh
Britta
Britta

Re: Problemer med KompoZer

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn mar 21, 2010 23:59

Jeg ved ikke, hvordan du har forsøgt at få fat i mig, men jeg sidder lige her ...

Fortæl, hvad problemet er. Gerne så udførligt som muligt, fx hvad du gerne vil opnå, hvad du har prøvet, og hvad du ikke kan få til at virke. Jo bedre forklaring, jo større chance er der for, at du får den rette hjælp.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Britta » ons mar 24, 2010 9:07

Hej Kim

Tak for dit hurtige svar.Ja, det er bare mig der ikke har ledt det rigtige sted. :)
Er der mulighed for at jeg ganske kort kan ringe til dig og forklare mit problem.

Mvh
Britta
Britta

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 24, 2010 9:15

Det er ikke så nemt at ringe til mig. Og det er heller ikke den optimale løsning. Her i forummet er der flere, der kan hjælpe, og andre med samme problem kan samtidig have glæde af svarene.

Prøv at forklare så godt som muligt ud fra det, jeg skrev i mit forrige indlæg. Vi kan altid stille opfølgende spørgsmål, men jo bedre du får forklaret problemet fra starten, jo nemmere er det for os at komme med en løsning.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Britta » ons mar 24, 2010 13:49

Hej…

Helt i orden:o)

Jeg starter med kapitel 5 ”Layout med stil”.
Jeg følger alt som jeg skal, og er nu nået dertil hvor jeg skal oprette en ny stil, jeg har indtastet tegnet* i skrivefeltet.
Når jeg har trykket opret stil kommer nedestående frem:
.logo
.menu
.indhold
h1
p

HUSK: Jeg har oprettet en helt ny side ved start af denne øvelse, og vil mene, at den ikke burde kunne huske, hvad jeg har lavet i mine forrige øvelser.
Jeg kan ikke forstå, at disse ting kommer frem, når jeg slet ikke har oprettet dem endnu, og jeg har heller ikke gemt andet under GEM.

Når jeg så går videre ”stadigvæk under stil*” og trykker boks, er de tidligere indstillinger stadigvæk gemt med 0 alle fire steder i margin og indrykning.

Jeg opretter ikke en ny stil med logo, menu og indhold, da de jo er der, og der ikke ændres noget, hvis jeg gør det.

Jeg klikker på fanebladet boks i silklassen logo. Jeg indtaster de nævnte tal fra bogen, men der ændres ikke noget ved på min side, dvs. alt ser stadigvæk ud som før.
Det samme er problemet i menu og indhold, der ændres ikke noget med den røde stipler linje, alt ser ud som ved start.

Det skal lige siges, at jeg de første 2-3 gange, jeg øvede mig lidt på KompoZer, godt kunne få disse ting til at fungere, men lige med et var det slut. Da jeg prøvede forleden, rykkede indholdsboksen sig, men slet ikke som den skulle, men menu og logo virkede stadigvæk ikke. Jeg har også et par gange prøvet, at jeg havde oprettet logo, menu og indhold, og da jeg så skulle tilbage dertil og åbnede css-editoren, var det hele væk. Når jeg så oprettede stil * igen, kom de tre ting frem igen.

Jeg har også prøvet at slette KompoZer fra min computer og installere den igen, men det lykkedes mig heller ikke. Det var som om, jeg ikke kunne slette kompoZer helt fra min computer. Jeg har tænkt på, om jeg kan have lavet et eller andet, det har lavet ”rod i systemet”?
Det eneste jeg ønsker pt., er at få lavet en hjemmeside med en farvet baggrund, hvor der er en overskrift med navnet på min hjemmeside, og hvor der står at siden er under opbygning.

Kan jeg lave det på en enkelt og simpel måde?

Håber dette ikke er alt for forvirrende:o)

Mvh
Britta
Britta

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 24, 2010 16:18

Britta skrev:Jeg følger alt som jeg skal, og er nu nået dertil hvor jeg skal oprette en ny stil, jeg har indtastet tegnet* i skrivefeltet.
Når jeg har trykket opret stil kommer nedestående frem:
.logo
.menu
.indhold
h1
p

Du må have fået tilknyttet et eksisterende stilark i stedet for at have fået oprettet et nyt stilark. KompoZer husker ikke tidligere stilark, så det er den eneste forklaring.

Britta skrev:Jeg klikker på fanebladet boks i silklassen logo. Jeg indtaster de nævnte tal fra bogen, men der ændres ikke noget ved på min side, dvs. alt ser stadigvæk ud som før.

Er tallene nogle andre end dem, der i forvejen stod i stilklassen? Hvis det er de samme, er det derfor, der ikke ændres noget. Hvis det er nogle andre tal, så kan det være, du ikke har fået påført stilklassen på div-boksen. Prøv at markere boksen og læg mærke til, hvad der står i statuslinjen. Står der <div> eller står der <div class="logo">?

Britta skrev:Det samme er problemet i menu og indhold, der ændres ikke noget med den røde stipler linje, alt ser ud som ved start.

Tjek på samme måde med disse bokse.

Britta skrev:Jeg har også prøvet at slette KompoZer fra min computer og installere den igen, men det lykkedes mig heller ikke. Det var som om, jeg ikke kunne slette kompoZer helt fra min computer.

Indstillingerne slettes ikke, når du sletter selve programmet. Men jeg tror nu ikke, det er dem, der driller her. Tingene huskes, fordi de er i din html-fil og din css-fil. Hvis du sletter de to, så kan du starte helt forfra, uden der bliver husket noget.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Britta » ons mar 24, 2010 21:48

1000 tak for dit svar:o)
Jeg må lige prøve de ting, du har skevet. Lige et spørgsmål, hvordan sletter jeg denne html-fil og din css-fil?

Mvh
Britta
Britta

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 24, 2010 22:14

Åbn mappen, hvor du har gemt dem - det er muligvis mappen Dokumenter. Hvis du har andre html-filer liggende her, så pas på, at du ikke kommer til at slette en forkert. Risikoen er ikke så stor med css-filen, der har du sikkert kun én.

Næste gang du prøver at lave en side, så opret en ny mappe, hvor du gemmer dine filer. Du kan fx kalde mappen Hjemmeside og placere den på Skrivebordet eller i mappen Dokumenter. Du skal så blot huske at gemme dine filer i mappen Hjemmeside, og hvis du skal have billeder på siden, skal du kopiere dem til mappen Hjemmeside, før du indsætter billederne i KompoZer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Britta » ons mar 24, 2010 23:09

1000 tak for dit hurtige svar:o)
Jeg har slettet de filer jeg havde, og det har faktisk også hjulpet :D
Men jeg bøvler stadigvæk med, når jeg skal have oprettet de bokse. Jeg prøver lige at beskrive det.

Jeg trykker på stilklassen loge i oversigten, går op i boks indtaster følgende:
breddde: 500 højde 80
under margin
top: 5
højre: auto
Venstre: auto
Der sket ingenting her, alt er som der jeg startede.

Jeg trykker på stilklassen menu, og taster følgende her:
Flyd: venstre
Nu rykkes det hele dvs. logo,menu og indhold op på øverste linje.
Det hele står nu ved siden af hinanden øverst i venstre side med 3 små bokse om hvert ord og omkranset af den rød stiplet linje "logo menu indhold". Dette har je aldrig prøvet før :(
Jeg indtaster også 135 i bredde, 5 ud for top og 5 ud for venstre, men heller ikke her sker der noget.

Jeg trykker nu på stilklassen indhold, og taster følgende:
Margin top: 5
Margin venstre: 145
Der ændres ikke noget. Alt står stadigvæk som det gjorde efter jeg trykkede flyd venstre i stilklassen menu dvs. øverst til venstre på siden. :cry:

Håber du kan hjælpe mig igen
Mvh
Britta
Britta

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors mar 25, 2010 0:00

Du mangler sikkert at påføre stilklasserne til de enkelte div-bokse.

Efter dine ændringer i css-editoren, så klik i en boks, klik herefter på tag'et <div> i statuslinjen, og vælg så den ønskede stilklasse i rullemenuen med stilklasser i værktøjslinjen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Britta » tors mar 25, 2010 6:59

Tak :)
Det vil jeg lige prøve...
Britta

Indlægaf Britta » tors mar 25, 2010 21:26

Hej igen....
Jeg har prøvet, det du har skrevet, men desværre uden held. Jeg er i tvivl om, jeg forstår det helt.
Jeg har prøvet at indtaste logo og indhold denne gang, da jeg jo lige pt. ikke skal bruge en menu, men kun en overskrift og en lille tekst, som der skal kunne ses på min hjemmeside.
Da jeg så havde oprettet det, og prøvede at indtaste det du have skrevet, virkede det stadigvæk ikke " alt var stadigvæk som før bar omkranset af den rød stiplet linje". Skal logo og indhold stadigvæk være markeret, når jeg indtaster de forskellige margin, bedde og højde indstillinger?
Du skriver: efter dine ændringer i css. editoren så klik i boks. Med ændringer mener du der, når jeg har oprettet mine stilklassser? Og klik på boks. Er det den boks du mener, når jeg er i feks. stilklassen logo?
Du skriver også, at jeg derefter skal klikke på tag'et <div> i statuslinjen, det <div> syntes jeg desværre ikke at kunne finde.
Og derefter skiver du, at jeg så skal vælge den ønskede stilklasse i rullemenuen med stilklasser i værktøjslinjen. Er de øverst ved rullemenuen Alm. tekst du mener, at jeg skal vælge dette?

Ej hvor bliver jeg glad, den dag det her lykkedes for mig :D

Mvh
Britta
Britta

Indlægaf Britta » tors mar 25, 2010 21:41

Her er jeg lige igen...
Jeg kan godt få menu til at flytte sig nu, når jeg intaster de forskellige tal i bredde, højde og top, men ikke som de skal. Jeg skal helt op på over 1500px i bredde, for at jeg kan få min overskrift til at stå centreret på siden, det kan da ikke passe.
Når jeg så gør det, flytter/rykker indhold sig med lige præcis på samme måde som menu, og skifter jeg skriftstørrelsen i menu, gør indhold også her lige præcis det samme. Det virker for mig som om, at menu og indhold en en boks, men de er altså omkranset af hver deres rød stiplet linje/boks.
Når jeg så er inde i stilklassen indhold, og indtaster de angivende tal fra bogen, sker der slet ikke noget. Den reagerer kun, når jeg ændre noget i menu, men heller ikke her er det som det burde være :(
Det er helt sikkert mig, der laver et eller andet men hvad?

Mvh
Britta
Britta

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors mar 25, 2010 22:59

Jeg forstår desværre ikke helt, hvad du gør/gør forkert. Men hvis du følger hæftet slavisk, så vil det virke.

Du kan også "snyde" og bruge en af mine skabeloner som udgangspunkt. Så får du midterstillet indholdet, og boksene har fået tilføjet størrelser, som du så kan ændre, hvis du vil have nogle andre størrelser.

Du kan finde skabelonerne her:
http://kimludvigsen.dk/libris/kompozer/ ... /index.php
Du skal så blot ændre farver m.m. efter dine ønsker.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Britta » fre mar 26, 2010 7:17

Tak for hjælpen. det vil jeg prøve :)
God weekend.

Mvh
Britta
Britta

Næste