Thunderbird - kan ikke sende mail.

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird - kan ikke sende mail.

Indlægaf Berndt » tirs maj 11, 2010 23:57

Jeg har pludselig fået et teknisk problem. Da jeg her i aften ville sende en lille e-mail, kom der følgenden besked:
Kunne ikke forbinde SMTP-serveren smtp.gmail.com med STARTTLS, da den ikke tilbyder STARTTLS i EHLO-svar. Hvad menes der med det ?
Jeg har for nogle dage siden opdateret Avast Antivirus til version 5.0.545. Har det noget med sagen at gøre?
På forhånd tak.
Mvh.
Berndt
Berndt

Geografisk sted: Sjælland

Re: Thunderbird - kan ikke sende mail.

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons maj 12, 2010 0:05

Klik på Funktioner => Kontoindstillinger => marker Udgående server (SMTP) i oversigten til venstre => find og markér Gmail-kontoen i oversigten til højre => klik på Rediger => brug rullemenuen Forbindelsessikkerhed til at vælge SSL/TLS i stedet for STARTTLS => OK => OK. Og prøv så at sende en mail.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berndt » ons maj 12, 2010 11:24

Det virker desværre ikke.
Jeg har fulgt dine anvisninger ned til: Rediger => brug rullemenuen; (men der er ingen rullemenu).
Der kommer et vindue, som ser således ud:
Indstillinger
Beskrivelse: Gmail
Servernavn: smtp.gmail.com
PORT 587 - - Standard 465
Sikkerhed og godkendelse
Benyt brugernavn og adgangskode
Brug sikker forbindelse
# Nej - # TLS,hvis muligt - # TLS - # SSL.

(Jeg har prøvet de 3 sidste muligheder, men ingen af dem løser mit problem. > Den stod ved første tjek på SSL)).
Tilføjelse kl. 12:45 > Jeg har i Sikker forbindelse prøvet at sætte prik i # Nej - og det bevirkede, at mailen kunne sendes. Men er det en sikker løsning?
Jeg forstår ikke det med rullemenuen, nævnt foroven.
Kan du hjælpe mig videre?
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons maj 12, 2010 11:48

Bruger du stadig Thunderbird 2?

I henhold til guiden på MozillaDanmarks hjemmeside, så skal der stå Nej, så det kan du roligt vælge.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berndt » ons maj 12, 2010 12:56

Jeg kan ikke finde ud af, om det er Thunderbird 2. Men tak for henvisningerne. Teksterne og funktionerne svarer ikke helt til beskrivelsen, men nu lader jeg prikken stå i Brug sikker forbindelse : Nej.
Det gør mig bare lidt utryg, at man skal foretage sådanne ændringer uden at kende årsagen til det opståede problem.
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons maj 12, 2010 13:25

Måske Google har ændret på deres opsætning (hvis du ikke selv har været inde og pille).

Du kan se din version af Thunderbird ved at klikke på menupunktet Hjælp => Om Thunderbird.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Klattrup » ons maj 12, 2010 13:30

Hvis du vælger så der ved smtp-serveren kommer til at stå som på billedet, så virker det (glem min beskrivelse og brugernavn på billedet)

Billede
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Berndt » ons maj 12, 2010 16:25

Tak skal I ha' -
Min version af Thunderbird er: 2.0.0.24 (20100228).
Jeg foretog en sammenligning med min egen opsætning af SMTP-server og rettede min Port 587 til Port 465
og Brug Sikker forbindelse fra > Nej til > SSL - Det virker tilsyneladende, hvorfor ved jeg ikke, heller ikke, hvad der har forårsaget problemet. Som sagt har jeg blot installeret den nyeste version af Avast Antivirusprogram, der jo dagligt automatisk opdaterer antivirus definitioner.
Mvh.
Berndt
Berndt

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne