Visning af side i indholdsrude

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Visning af side i indholdsrude

Indlægaf PeerHolm » man aug 09, 2010 12:14

Jeg er nybegynder vedr. hjemmesider og har nogle spørgsmål.
Jeg har opbygget en simpel side med Overskrift-Menu-Indhold, ved at følge hæftet "Hjemmesider med Kompozer". I menu har jeg linket til sider jeg gerne vil have vist i indholdsruden, medens menu'en stadig er synlig. Dvs. at menu'en skal altid være synlig uanset hvad der vises i indholdsruden. Desværre virker linkene ved at siderne vises, men menu'en skjules. Hvad har jeg gjort forkert?
Hvordan tilføjer jeg et ekstra punkt til en oprettet menu, så det nye punkt også bliver et link som de andre?
Desuden skulle et af linkene gerne være en form for sammentællingsark, dvs. stk. antal indtastes og ganges automatisk med pris og genererer en total i bunden. Jeg har lavet det som Excell ark der virker, men hvordan får jeg overført det til html format, således at siden vises med Excell arkets egenskaber?
PeerHolm

Re: Visning af side i indholdsrude

Indlægaf Kim Ludvigsen » man aug 09, 2010 12:42

PeerHolm skrev:I menu har jeg linket til sider jeg gerne vil have vist i indholdsruden, medens menu'en stadig er synlig. Dvs. at menu'en skal altid være synlig uanset hvad der vises i indholdsruden.

Løsningen er at have menuen på alle sider. Tag den første side og brug den som udgangspunkt for efterfølgende sider. Det gør du ved at indlæse siden. Gem den straks under et andet navn via menupunktet Filer => Gem som. Det er for at undgå at du får overskrevet den oprindelige side. Du kan nu ændre selve indholdet på siden, mens du lader menuen være som den er.

PeerHolm skrev:Hvordan tilføjer jeg et ekstra punkt til en oprettet menu, så det nye punkt også bliver et link som de andre?

Det afhænger lidt af, hvordan du har lavet de første menupunkter. Hvis du har brugt en af mine skabeloner, skulle der gerne være en forklaring på den oprindelige skabelonside. Og ellers skal du bare oprette nye links på samme måde som du oprettede de første links.

Hvis dette stadig driller, så læg siden ud på internettet, og giv mig et link til den, så jeg kan se den. Så er det nemmere at give anvisninger.

PeerHolm skrev:Desuden skulle et af linkene gerne være en form for sammentællingsark, dvs. stk. antal indtastes og ganges automatisk med pris og genererer en total i bunden. Jeg har lavet det som Excell ark der virker, men hvordan får jeg overført det til html format, således at siden vises med Excell arkets egenskaber?

Et regneark virker anderledes end en hjemmeside, og du kan ikke få alle regnearkets funktioner på en side. Du kan dog sagtens lave udregninger som den nævnte ved hjælp af JavaScript, men det er lettere nørdet. Det skal laves i hånden, medmindre du kan finde et færdigt JavaScript et sted på nettet. Og selv da er det en lille smule nørdet, fordi du selv skal indsætte scriptet i hjemmesidens kode. Jeg har skrevet lidt om JavaScript her:
http://kimludvigsen.dk/tips-internet-we ... javascript
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf PeerHolm » tirs aug 10, 2010 8:07

Tak for svaret, desværre opfylder det ikke mine behov. Som beskrevet vil menu'en forsvinde efterhånden som der rulles ned ad siden. Jeg ønsker indholdsruden som en selvstændig side hvor der indlæses indhold fra menu'en der ALTID er synlig. Menu'en har jeg lavet som beskrevet i hæftet, så jeg skal nok bare "rode" lidt mere med det. :)
Er Javascript den eneste mulighed for at lave et sammentællingsark, og hvor finder jeg en skabelon jeg kan arbejde ud fra?
PeerHolm

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs aug 10, 2010 8:42

Menuen kan placeres fast ved at benytte css-egenskaben position fixed. Det gøres i boks-egenskaberne i css-editoren i KompoZer. Jeg sidder i øjeblikket med en engelsk KompoZer, i den danske hedder det vist position => fast.

Dette vil få den pågældende boks til altid at forblive det samme sted på siden. Det virker ikke i Internet Explorer 6, men dem er der heldigvis ikke så mange tilbage af. Du får muligvis lidt problemer med de andre tings placering, det afhænger lidt af, hvordan siden er sat op. Hvis der bliver problemer af den art, skal du sikkert bare ind og angive en venstre-afstand på det til højre for menuen.

Hvis menuen er vandret, så vil den hele tiden optage plads på siden, så der bliver mindre plads til resten. Det kan være generende for den besøgende med en lille skærm. Jeg synes selv, jeg har løst det problem helt fint på min side:
http://kimludvigsen.dk

Hvis menuen er lodret, skal du sørge for, at den ikke er for høj, da man så på en lille skærm ikke vil kunne se bunden af den.

JavaScript er den bedste løsning til sammentællinger, der skal vises for den besøgende. Jeg ved desværre ikke, hvor du kan finde noget færdigt eller noget skabelonagtigt. Det bør vel være muligt at finde noget ved hjælp af Google, men eftersom jeg ikke ved, hvad du helt nøjagtigt vil lave, er det ikke så nemt at finde noget for dig.

Med hensyn til tilføjelse af menupunkter: Placér musen efter sidste bogstav i det sidste menupunkt, og tryk på Enter. Du kan nu skrive linkteksten til det nye link, markér herefter teksten, og klik på linkknappen i værktøjslinjen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf PeerHolm » søn aug 15, 2010 16:49

Tak for hjælpen. Selvfølgelig virkede menu'en da jeg gjorde som du anbefalede. :oops:
Beklager at jeg var lidt hurtig til at "kritisere" dit forslag. Javascript kan jeg ikke finde ud af, så det må blive en tabel uden mulighed for indtastning. :cry:
PeerHolm

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne