kopiere css fra en side og flette det ind i css på anden sid

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

kopiere css fra en side og flette det ind i css på anden sid

Indlægaf Butik Lone » ons sep 29, 2010 14:21

Hej

Jeg har en html side med en menu hvor alt er css - og jeg kan gå ind og se alle reglerne, for der er mange, i css editoren i Kompozer. Jeg vil gerne have den menu og alle dens css regler over i menu boksen i din skabelon 1111 - og så have placeret de tilhørende css regler ind i mellem css reglerne på 1111 eksterne css ark. Hvordan griber jeg det an ? Jeg har flyttet css filen, html filen og de tilhørende billeder over i mappen med skabelonen.

Jeg er ny i kompozer og har indtil dato ikke brugt css så meget. Men jeg plejer at være rimelig hurtig til at lære. Har brugt Frontpage meget.

Nå - nu virkede det pludseligt - vil dog gerne vide hvorfor / hvad jeg har gjort ?
Butik Lone

Re: kopiere css fra en side og flette det ind i css på anden sid

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons sep 29, 2010 14:54

Mine skabeloner linker til en css-fil med navnet stilark.css, som skal ligge i samme mappe som html-filerne. Enhver fil med navnet stilark.css vil blive brugt som css-fil.

Men hvis du skal bruge både mine css-stile og dine egne, så kan du tilføje din css-fil i css-editoren. Flyt den først over i samme mappe, åbn css-editoren, og tilføj stilarket.

Du kan også åbne stilark.css med Notesblok eller en lignende editor (ikke Word og lignende!) og så kopiere alt indholdet fra dit stilark ind sidst i filen og så gemme. Så ligger det hele i én fil, og det er klart det mest overskuelige. Siden må ikke være indlæst i KompoZer, når du gør dette.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Butik Lone » ons sep 29, 2010 19:39

Hej Kim

Tusind tak - :D - jeg har siddet og fedtet med det noget mere og har nu næsten skabelonen på plads. Jeg har brugt et gratis program: "CSS3 Menu 1.2" til at lave menuen i. Når du har designet din menu, gemmer du og laver også en html fil. Og jeg har så fået det kopieret over i skabelonen - rodet en del rundt før det virkede. Og så gjort menuen endnu pænere med css3editoren i Kompozer.

Jeg skal nok prøve at få lavet en manual og beskrivelse af præcis hvordan, når jeg har øvet mig lidt mere - og så sende den til dig. Man skal kende lidt til koder og css koder for at klare den - men ikke noget man ikke kan læse sig til i Libris hæftet CSS.

Venlig hilsen

Lone
Butik Lone

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors sep 30, 2010 3:16

Jeg er ikke helt sikker på, hvad du mener med: "Når du har designet din menu, gemmer du og laver også en html fil."

Men når jeg har lavet en menu, "klipper" jeg den ud og gemmer den i en selvstændig fil. Og jeg bruger så PHP til at indsætte den på alle sider. Det betyder, at hvis jeg en dag skal tilføje et menupunkt, skal jeg kun rette ét sted. Du kan læse lidt om metoden på denne side, jeg har skrevet for begyndere om PHP:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... in-php.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Butik Lone » man okt 11, 2010 15:25

Hej Kim

Undskyld jeg har lige været fraværende nogle dage.

Tak for din forklaring - det vil jeg kigge på, da jeg jo nu skal ændre f.eks. linksene fra menu på alle mine sider. Jeg var bare begejstret fordi jeg fik det til at virke med gratis programmer.

Med venlig hilsen

Lone
Butik Lone

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne