Hjemmeside

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Hjemmeside

Indlægaf hemming kondrup » fre okt 08, 2010 8:03

Hej !
For få år siden lavede min nabo en rigtig flot hjemmeside med FrontPage, og den har han stadig i web hotellet, men da han fik ny komputer gik FrontPage tabt.
Programmet er forlængst udgået så han kan ikke redigere siden.
SPØRGSMÅL : Kan hjemmesiden overføres til Kompozer direkte i sin nuværende form. eller på anden måde.
Venlig hilsen.
hemming Kondrup
mail : hemming.k@mail.dk
hemming kondrup

Re: Hjemmeside

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre okt 08, 2010 8:44

KompoZer kan ganske givet sagtens redigere siden, men der er et par men'er. Hvis den oprindelige side er lavet i rammer, så skal rammerne redigeres enkeltvis som særskilte sider i KompoZer, da KompoZer ikke understøtter rammer. Rammer er en forældet teknologi, men var meget brugt, da Frontpage var ny, så det er ikke umuligt, at siden er lavet i rammer.

Frontpage er fra en tid hvor standarder ikke var noget, man tog så højtideligt (og slet ikke hos Microsoft), så der kan være nogle ting, som KompoZer vil ændre i koden. Dette burde dog ikke have betydning for udseendet af siden.

Hvis du giver en adresse til siden, er det meget nemmere at svare på, om der vil være problemer eller ej.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf hemming kondrup » fre okt 08, 2010 9:08

Hej !
Tak for svaret. Jeg sender her adressen til hjemmesiden.
Venlig hilsen.
Hemming Kondrup
mail : hemming.k@mail.dk

adressen på hjemmesiden :
www.laulund-family.dk
hemming kondrup

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre okt 08, 2010 11:41

Der vil være lidt problemer. Menuen er lavet i Java, og den kan ikke redigeres i KompoZer. Det skal i stedet gøres i et andet program, der kan redigere Java. Hvis din nabo en dag har tiden til det, bør menuen udskiftes med en css-menu. Den kan se fuldstændig ens ud, men den vil have den fordel, at den dels er hurtigere at hente og bruge, og dels vil Google kunne følge linkene. Så vidt jeg ved, kan Google ikke følge links i en Java-menu.

Jeg har en css-menu i min KompoZer-guide, der minder en del om din nabos menu.

Så vidt jeg kan vurdere, burde din nabo kunne ændre andre ting på siden ved at indlæse den ønskede side direkte i KompoZer via Filer => Åbn websted. Når siden er redigeret færdig, skal den bare uploades igen, hvilket kan gøres med sitemanageren i KompoZer - det kræver selvfølgelig, at sitemanageren sættes op med bruger og adgangskode til webstedet.

Ovenstående er det absolut nemmeste, hvis der bare skal tilrettes lidt. Hvis der skal foretages store ændringer, som fx tilføjelse af nye sider, vil det være bedst at arbejde med en kopi på pc'en. Og det vil under alle omstændigheder være en god ide lige at gemme en kopi af siderne, inden der foretages ændringer, så man kan uploade kopien, hvis der går noget galt. Hvis der skal fretages store ændringer er det sikkert også bedre at bruge ftp eller et websted-funkionen i Windows til at uploade i stedet for sitemanageren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne