link i kompozer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

link i kompozer

Indlægaf troels Jørgensen » fre jul 29, 2011 10:25

jeg er ved at lave en hjemmeside
http://www.aakirkebyantenne.dk
der er en side, der hedder vedtægter, hvorfra jeg vil linke til en pdf-fil med vedtægterne
Men jeg kan ikke få stien til at virke
Der kommer en meddelelse om at websiden ikke blev fundet
Hvad gør jeg galt
troels Jørgensen

Re: link i kompozer

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre jul 29, 2011 10:41

Hej Troels

Omdøb pdf-filen til noget uden æ, ø og å. Opret linket igen så det peger på filen med det nye navn.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre jul 29, 2011 12:10

Jeg tror ikke, det er æ'et, der driller i dette tilfælde. Umiddelbart vil jeg gætte, at filen ikke er blevet uploadet til webserveren.

Men som Jørgen skriver, omdøb filen. Du bør undgå specielle tegn som æ, ø og å i filnavne. Undgå også mellemrum, og brug kun små bogstaver. Men det ved du sikkert allerede, for du har gjort det helt rigtigt med filnavnene til HTML-filerne. Du har sikkert bare glemt det ved PDF-filen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf troels Jørgensen » lør jul 30, 2011 17:44

Tak for hjælpen
Der er imidlertid noget der går galt. Det hjælper ikke at jeg har har omdøbt, så der ikke er noget æ.
Samtidig har jeg redigeret i den side, der hedder hjemmesider og lavet klikbare links på siden istedet for de adresser, der stod i første omgang.
Jeg har slettet de sider jeg i første omgang havde uploaded, og overført de reviderede, men det ser ud som om det er gamle sider, der stadig kommer frem, når man ser det på nettet.
Når jeg i kompozer bruger "vis i browser" ser det rigtigt ud, men når det ses på nettet gør det det ikke. Kan du se, hvad det er der går galt.
på forhånd tak
troels Jørgensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jul 30, 2011 22:31

Du har ikke fået overført de ændrede sider. Det er stadig de tidligere sider, der ligger på serveren. Du har heller ikke fået overført den omdøbte PDF-fil.

Hvad bruger du til at uploade filer? Hvis du har brugt KompoZer, så kan programmet nogle gange give problemer, omend det ikke burde gøre det i det aktuelle tilfælde med selve siderne. Men KompoZer kan ikke bruges til at overføre PDF-filen.

Du skal altså under alle omstændigheder have fat i et andet program til at overføre med, fx et FTP-program eller du kan bruge et netværkssted/netværksplacering. Tjek min side om sitemanageren:
http://kimludvigsen.dk/programmer-inter ... .php#mappe
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf troels Jørgensen » søn jul 31, 2011 11:29

foreløbig tak
Jeg har før brugt Filezilla og det har virket. Jeg har nu prøvet at oprette et netværksdrev efter din beskrivelse og har overført mine filer.
Men det er stadig de gamle filer, der kommer frem, når jeg ser på det på nettet.
Når jeg går ind og ser på filerne via det nyoprettede netværksdrev, så er det de nyoprettede filer, jeg finder. så jeg forstår ikke hvorfor rettelserne ikke slår igennem.
Jeg håber du kan se, hvad der er galt.
troels Jørgensen

Indlægaf troels Jørgensen » søn jul 31, 2011 11:42

hej igen
Jeg opdagede lige, at der på webstedet ligger en mappe, der hedder public_html. I den ligger de samme filer i en ældre udgave.
Jeg har ikke oprettet mappen, så jeg var ikke opmærksom på, at mine filer også kunne være deri. Er det disse filer, jeg skal erstatte med nye filer.
den eneste fil i den mappe, jeg ikke har lavet hedder default.html. Skal jeg bare slette de andre.
troels Jørgensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jul 31, 2011 12:48

Ja, du skal kopiere filerne over i public_html. Det må du næsten også have gjort, da du i sin tid overførte de gamle filer. Du behøver ikke at slette noget, du kan bare overskrive med de nye filer.

default.html er en fil som webhotellet har lavet og placeret i mappen. Den vises, hvis man ikke selv har uploadet en index.html. Du kan sagtens slette default.html.

Lige en ekstra ting, som du bør få ændret på et tidspunkt. Sidens titel er angivet som "1-2". Det vil være en god ide at ændre dette til noget mere sigende, da søgemaskinerne bruger sidens titel, når de indekserer hjemmesiden.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf troels Jørgensen » søn jul 31, 2011 13:45

Tusind tak for hjælpen
Det er imponerende, at du gider på en søndag, selvom det i hvertfald på Bornholm er kedeligt vejr. Det regner dog ikke mere.
troels Jørgensen

Indlægaf troels Jørgensen » søn jul 31, 2011 13:58

jeg prøvede at omdøbe index.html til aakirkebyantenne.html, men så kom jeg kun frem til en skærm, hvor der stod "cliche" (webhotellet) men da jeg omdøbte tilbage til index.html virkede det.
Hvad skal man bruge til filnavnet på startsiden? kan navnet blive for langt?
Så håber jeg ikke jeg behøver forstyrre dig mere i denne omgang
troels Jørgensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jul 31, 2011 14:18

Egentlig skal man angive et filnavn for at få vist en side. Men hvis man ikke angiver et navn, vil webserveren automatisk lede efter nogle bestemte filnavne.

De bestemte filnavne kan fx være:
index.php
index.asp
index.html
index.htm
default.html
default.htm
home.htm
home.html

Det er lidt forskelligt, hvilke navne de forskellige webservere leder efter og i hvilken rækkefølge. I dit tilfælde kan du se, at den leder efter index.html før default.html. For hvis du har en index.html, er det den, der vises, og ikke den default.html som dit webhotel har lavet.

Du skal altså benytte navnet index.html til din forside og ikke aakirkebyantenne.html. Hvis du ikke angiver et filnavn og du ikke har en fil med et af de bestemte navne, vil den besøgende få vist en fejlside.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne