Gammel Java version kan ikke fjernes.

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Gammel Java version kan ikke fjernes.

Indlægaf Berndt » tors okt 17, 2013 15:26

Jeg installerede i forgårs den nye version af Java = Java 7, Update 45, som jo har lavet lidt ravage. Jeg ville så prøve at gå lidt tilbage i tiden for midlertidigt at vende tilbage til den forrige version. Jeg valgte Start -> Standardprogrammer -> Programmer og Funktioner -> Der vises så en side med samtlige programmer, som har overskriften: Fjern eller rediger et program.
Ved at rulle ned støder jeg på Java (TM) 6 Update 37, og længere nede smertensbarnet Java 7 Update 45. - Jeg vil nu bare se tiden an m.h.t. Nem Id, da jeg ikke har noget presserende i gang. Men mine forsøg på i det mindste at fjerne den gamle Java (TM) 6 Update 37 er hver gang mislykkedes. De forskellige forslag på nettet har ikke hjulpet mig videre.

Hvad gør man?
På forhånd tak.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:24.0) Gecko/20100101 Firefox/24.0
Mvh.
Berndt
Berndt

Geografisk sted: Sjælland

Re: Gammel Java version kan ikke fjernes.

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors okt 17, 2013 16:04

Hvad sker der, når du prøver at fjerne den gamle version? H vis du får fejlmeddelelser, gå skriv dem her.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berndt » tors okt 17, 2013 21:53

Jeg har her til aften prøvet følgende:
Venstreklik: Besked: (Windows Installer): Forbereder fjernelse.......
Derefter beskeden > "Please wait while Windows configures Java".
-> Og så sker der ikke mere....
Så prøver jeg med :arrow:
Højreklik: Ruden Fjern > Venstreklik på Fjern > Derefter beskeden > "Please wait while Windows configures Java".
-> Og så sker der ikke mere....
Ikonet med Java (TM)6 Update 37 er der stadig.
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors okt 17, 2013 22:56

Hej Berndt

På denne side kan du læse om et program til afinstallation af Java : http://www.java.com/en/download/faq/uni ... olinfo.xml
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Berndt » fre okt 18, 2013 10:20

Hej Jørgen.
Tak for henvisningen. Men desværre virker programmet ikke. Det tjekker min PC og finder ganske rigtigt den nævnte Forældede version af Java.
Men så kommer der denne besked på dansk: "Aktiver java Deployment Toolkit. Dette Plugin indeholder kendte sikkerhedshuller".
Nedenunder: "Unable to Remove"
Some or all of the old versions of Java could not be removed.
The following old and unsupported versions of Java remain on your computer.
(derefter henvises til en side hvor man kan fjerne programmet manuelt).
Den pågældende vejledning er imidlertid nøjagtig den samme, som jeg forgæves har forsøgt mig med flere gange. Nu med den forskel, at kommandoen FJERN på siden med ikonerne slet ikke er tilgængelig længere (! ?).
Hvordan løses problemet så?
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre okt 18, 2013 10:32

Det er rigtigt. Firefox har blokeret Java Deployment Toolkit af sikkerhedshensyn.
Kan du prøve, om du kan afinstallere ved hjælp af Internet Explorer i stedet for?
Højreklik på linket og vælg Kopier linkadresse. http://www.java.com/en/download/faq/uninstaller_toolinfo.xml
Start IE. Indsæt adressen i adressefeltet og tryk på Enter-tasten.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Berndt » fre okt 18, 2013 11:20

Jeg har nu prøvet at foretage proceduren igen med Int. Expl. efter dine anvisninger.
Men jeg havner det samme sted. Og lige netop dette Java-ikon på siden nægter at forsvinde. Jeg kommer ikke videre, venstreklik virker ikke længere, og højreklik får ikke FJERN-kommandoen frem ved ikonet.
Hvad kan der gøres?
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre okt 18, 2013 11:51

Når du klikker på Java Uninstall tool på siden http://www.java.com/en/download/faq/uninstaller_toolinfo.xml, skulle der gerne starte en Java-applet. Sker det ikke? Den kan selvfølgelig kun starte hvis du har Java installeret. Har du stadig installeret den nyeste version?
Vedhæftede filer
applet.png
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Berndt » fre okt 18, 2013 21:08

Hej Jørgen.
Så er jeg tilbage - efter bøvlet med Thunderbird og Avast!
Nej, problemet med Java er det samme. Den gamle version af Java registreres stadigvæk som værende på PC'en ("unsecure"), og ligeledes bekræftes den nye version ("secure").
I forbindelse med mit forsøg på at slette den forældede udgave oplyses det, at denne version ikke kan slettes og skal fjernes manuelt.
Som begrundelse anføres følgende: "Java(TM) 6 Update 37 wasn't uninstalled because of the following error: Denne handling er kun gyldig for produkter, der er installeret på nuværende tidspunkt. (Error code is 1605)".
Hvad menes der nu med det? - Jeg kan ikke fjerne programmet manuelt, samme problem som beskrevet tidligere.
(Det er bestemt ikke lige min dag - sammen med 3 dage uden adgang til Netbank og Sundhed.dk (Nem-Id), foruden Avast/Thunderbird-bøvlet med manglende adgang til postprogrammet!)
M.v.h.
Berndt
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Jørgen Rasmussen » fre okt 18, 2013 21:16

Se lige efter, om den gamle version af Java overhovedet er på din computer. Se i C:\Program Files\Java eller i C:\Programmer\Java. Der skal kun være en mappe , og den skal hedde jre7.

Tilføjet senere: Hvis du kan har mappen jre7, så læs her: http://java.com/en/download/help/regkey_addremove.xml. Jeg tror 'Microsoft Fix it utility' er den nemmeste løsning.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Gæst » søn okt 20, 2013 11:42

Hej Jørgen - igen.

1: Jeg har fulgt dine forslag til løsninger, og kan nu konstatere, at det kun er den nye udgave af Java, der er aktiv på PC'en (jre 7).
2: Men for at fjerne resterne af den gamle Java (der var åbenbart ikke kun tale om et genstridigt forældet Java-ikon) fortsatte jeg med dit næste råd, hvorefter også disse efterladenskaber på forunderlig vis blev fjernet --> ved hjælp af "Microsoft Fix it" - Vejledningen var letforståelig. Processen tog lidt tid, men jeg blev undervejs holdt løbende underrettet om status, og efter til sidst på anmodning at have markeret på den udarbejdede liste, hvad jeg ønskede fjernet, var det hele pludselig løst.
Jeg har nu lavet en genvej på skrivebordet, som måske kan hjælpe mig en anden gang.

I morgen skal jeg have løst problemet med den nye Java og Sundhed.dk, for der har jeg stadig problemer. Man kan ikke få adgang til sine e-journaler. Og her er Java også synderen.
Men Sundhed.dk Support arbejder på sagen, så det kommer der vel snarest en løsning på ad den vej.
Tak for hjælpen endnu engang - og god søndag :!:
M.v.h. - Berndt.
Gæst

Indlægaf Berndt » tors dec 12, 2013 18:39

Jeg håber det er OK at fortsætte her.

Jeg kan hverken komme ind på min banks hjemmeside eller i e-boks. I stedet for at vise boksen til angivelse af CPR-nr og kode, kommer der følgende: "Aktiver Java (TM) Platform SE7U".

Jeg føler mig utryg ved at klikke videre. Har 2 gange afinstall. Java og geninstalleret programmet, men intet hjælper.
Jeg har den nyeste version.

Hvad gør jeg?
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tors dec 12, 2013 18:48

Hej Berndt

Jeg føler mig utryg ved at klikke videre

Klik du bare. Det åbner en lille boks, hvor du kan vælge at tillade Java for denne ene gang på det pågældende websted, eller at tillade Java for altid på det pågældende websted.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Indlægaf Berndt » man dec 16, 2013 0:57

Hej igen Jørgen.

Hvorfor kommer den boks overhovedet? - Sker det ikke automatisk altsammen? - Hvis Java er blevet opdateret/ændret, burde det ikke være nødvendigt for brugeren at gå ind og lave forskellige afkrydsninger.
Det skal jo bare være, som det plejer (?)

Men jeg har gjort som du anbefalede mig - og det virker, både bank og e-boks :wink:
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Jørgen Rasmussen » man dec 16, 2013 1:27

Hej Berndt

Jeg tror udviklerne af Firefox har gennemført denne ændring for at øge sikkerheden. Med den yderligere sikkerhed kan en webside ikke starte Java uden din godkendelse først.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Næste

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne