Kompozer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Kompozer

Indlægaf Kvis » søn jun 01, 2025 18:48

Hej Alle

jeg har ikke opdateret min hjemmeside længe, og tænkte jeg lige ville lavede nogle rettelser for at se om jeg stadig kunne huske det.

jeg retter nogle sider via Kompozer og gemmer dem, lægger dem ud, uden problemer, men nu er hjemme siden helt blank, jeg prøvede så at se siderne via Koposers Web visning, der er de også blanke, men i rettelserne er de ok.

er der nogle som har en ide hvad der er sket, jeg er helt blank... hjemmesiden: http://www.kvistgaard.cc

mvh René Kvistgaard

Mozilla/5.0 (Windows NT 10.0; Win64; x64) AppleWebKit/537.36 (KHTML, like Gecko) Chrome/137.0.0.0 Safari/537.36
Med venlig hilsen

René Kvistgaard
Kvis

Re: Kompozer

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 01, 2025 21:50

Hej René

Har du mulighed for at pakke index.html ned i en zip-fil og så sende den til mig på kim@kimsside.dk - så vil jeg prøve at finde fejlen.

Jeg har prøvet med nogle værktøjer at finde fejlen online, men jeg får lidt forskellige visninger af den bagvedliggende kode, så index-filen vil være bedre.

Et enkelt spørgsmål: Har du brugt Word til noget af koden eller indholdet? I en af de visninger, jeg får, står der kode, som normalt kun laves af Word.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jun 01, 2025 22:25

Hej igen

Jeg har vist fundet fejlen.

Det er mange år siden, jeg har haft KompoZer installeret, da programmet er temmelig forældet i vore dage. Jeg kan derfor ikke helt huske, hvordan man redigerer siderne i kodevisning. Prøv at åbne index.html i kodevisning, find disse to linjer:
<script type="text/javascript" src="js/jquery.min.js" />
<script type="text/javascript" src="js/image_slide.js" />

Der mangler en afslutning af de to JavaScript, så udskift de to linjer med:
<script type="text/javascript" src="js/jquery.min.js" /></script>
<script type="text/javascript" src="js/image_slide.js" /></script>

Gem siden og upload den til serveren. Hvis siden nu virker, så gentag med de andre sider, fritid.html, job.html osv.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kvis » man jun 02, 2025 18:30

Hej Kim

Så virker det igen !

Jeg skiftede linierne og så var den der igen, er du klar over hvad der er sket siden de manglede endelsen ?

Du skriver også at Kompozer er forældet, men det virker stadig og er relativ nem at bruge for uøvede som mig, er der noget der er bedre og nemmerer ?

Tak for hjælpen !!

mvh René
Med venlig hilsen

René Kvistgaard
Kvis

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 02, 2025 19:20

Skønt, at du fik det til at virke. Fejlen må være opstået ved den måde, du har indsat de to JavaScripts. Normalt skulle KompoZer indsætte de afsluttende </script>, men det er glippet i dit tilfælde.

Det største problem ved KompoZer er, at programmet ikke tager højde for brug af mobile enheder med små skærme - programmet er fra før den slags vandt indpas. Det ser dog ikke helt slemt ud for din side.

De moderne løsninger er at benytte et såkaldt CMS, som er en webbaseret løsning, hvor du redigerer hjemmesiden direkte. Det mest kendte er Wordpress, hvor man kan benytte skabeloner, som findes i både gratis versioner og i betalingsudgaver.

Du har faktisk mulighed for at installere Wordpres på dit webhotel, men du kan også benytte Simply.coms egen webdesigner. Log ind på webhotellet og tjek mulighederne i menuen til venstre. Du kan evt. prøve at lege med mulighederne ved at benytte nogle alternative sidenavne, som kun du kender, fx index783 og fritid783, så du ikke berører dine eksisterende sider. Vil du så på et tidspunkt skifte til Wordpress eller Simplys webdesigner, kan du blot omdøbe sidenavnene - men sørg for at have en kopi af de gamle sider for en sikkerheds skyld, så du evt. kan vende tilbage, hvis noget går galt.

Jeg har ikke prøvet Simplys webdesigner, men jeg har min fætters hjemmeside liggende, som er lavet i Wordpress med temaet BlogoLife (det er gratis), du kan se siden her: https://strandbergs-fugle.dk/. Prøv at tjekke hjemmesiden på en lille skærm, så kan du se, at den tilpasser sig skærmens størrelse.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne