Vertikal Centrering

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Vertikal Centrering

Indlægaf frientre » man jan 17, 2011 8:58

Hej

Jeg har lavet et par hjemmesider og de er centreret med HTMLkoden "text-align: center;", hvilket centrerer dem horisontalt.
Hvordan centrerer jeg dem vertikalt så de ikke er "klistret" til den øverste kant i browseren?
Du kan se hjemmesiderne på:
www.dagligmagi.dk
www.keramisch.dk

Mvh.
Søren
frientre

Re: Vertikal Centrering

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jan 17, 2011 9:59

Det kan ikke gøres umiddelbart med HTML og CSS. Du kan bruge JavaScript til at aflæse den tilgængelige højde i browseren og så prøve at centrere indholdet ud fra det. Men det er nørdet, og det er desuden ikke helt nemt, fordi de forskellige browsere bruger forskellige metoder til at aflæse højden. Bemærk, at du skal have fat i højden af indholdsruden og ikke højden på hele browservinduet.

Du kan læse om de forskellige metoder, og se i hvilke browsere de virker, på denne side: http://www.howtocreate.co.uk/tutorials/ ... wserwindow - det er dokument-højden, du skal have fat i. Bemærk for øvrigt, at dine sider i øjeblikket ikke er optimeret til små skærme. På tryllesiden, skæres du over lige under andens underside, og på Keramisch - baggrund kan jeg kun læse til og med linjen "at alt i ovnen bliver rødglødende.." og jeg kan ikke rulle ned og se resten.

Jeg har ikke helt tjek på, hvor langt Google er kommet med at kunne indeksere tekst i Flash-filer - det er måske også noget, du skal være opmærksom på. Og at den besøgende ikke kan kopiere fra teksten (fandt jeg lige ud af, da jeg ville citere nederste linje hos mig.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt