Kan ikke se fotos på min hjemmeside

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Kan ikke se fotos på min hjemmeside

Indlægaf hoirup » tors mar 31, 2011 19:23

:D Hej Kim.
Jeg har ofte fået fantastisk hjælp ved at læse dine hjemmesider, så nu prøver jeg med et stærkt irriterende problem!

Har en hjemmeside, oprettet i Word 2003, som altid har fungeret rigtig godt for mig, der ikke har tid til at sætte mig ind i html-koder m.v. Word er en WYSIWYG editor. Det kan jeg li'!

Nu har jeg imidlertid fået installeret Windows 7 (32) og siden har jeg, ved redigering af min hjemmeside, ikke kunnet se fotos på hjemmesideadressen (http://home1.stofanet.dk/kettrup/). Her vises de kun med, ikke et rødt kryds, men med en lille firkant med en rød trekant + to "boller".

Er sikker på, at det er undertegnede der overser en lille-bitte detalje når jeg uploader med min Core FTP Le, eller måske snarere angiver en forkert linkadresse, når jeg redigerer i Word...

...men ligemeget HVAD jeg forsøger, så lykkes intet! :( Kan du - eller andre - mon hjælpe mig???
hoirup

Re: Kan ikke se fotos på min hjemmeside

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors mar 31, 2011 22:01

Billederne er angivet til at ligge i en mappe, der hedder index-filer, og den mappe har du ikke på webhotellet. Så det allerførste, du skal gøre er at uploade den mappe.

Men du kan vist langt fra være sikker på, at det virker, selvom du uploader den mappe. Word er absolut ikke beregnet til at lave hjemmesider. Programmet overholder ikke internettets standarder, og samtidig benytter det en masse koder, som kun virker i Internet Explorer. Og muligvis endda kun i gamle versioner af Internet Explorer.

Så det næste du bør gøre er at tjekke, hvordan siden ser ud i den nye Internet Explorer og ikke mindst, hvordan den ser ud i en standardoverholdende browser som Firefox.

Der findes andre programmer, som gør det nemt at lave hjemmesider, og som i modsætning til Word overholder internettets standarder, fx KompoZer som jeg har skrevet en brugerguide til:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf hoirup » fre apr 01, 2011 2:23

Kim Ludvigsen skrev:Billederne er angivet til at ligge i en mappe, der hedder index-filer, og den mappe har du ikke på webhotellet. Så det allerførste, du skal gøre er at uploade den mappe.

Men du kan vist langt fra være sikker på, at det virker, selvom du uploader den mappe. Word er absolut ikke beregnet til at lave hjemmesider. Programmet overholder ikke internettets standarder, og samtidig benytter det en masse koder, som kun virker i Internet Explorer. Og muligvis endda kun i gamle versioner af Internet Explorer.

Så det næste du bør gøre er at tjekke, hvordan siden ser ud i den nye Internet Explorer og ikke mindst, hvordan den ser ud i en standardoverholdende browser som Firefox.

Der findes andre programmer, som gør det nemt at lave hjemmesider, og som i modsætning til Word overholder internettets standarder, fx KompoZer som jeg har skrevet en brugerguide til:
http://kimludvigsen.dk/programmer-internet-kompozer.php

Hej Kim.
Tak for hurtig respons.

Jeg har en hovedmappe der hedder "Ny Kettrup" (den ligger altså på roden). I denne har jeg en undermappe benævnt images. I midlertid ligger min indexfil og foto direkte under Ny Kettrup, altså ikke som mapper, men som filer, og det er disse to jeg uploader til min hjemmeside, men uden at fotoet vises. (I øvrigt kan jeg "fremkalde" billedet på hjemmesiden ved at dobbeltklikke, så på en eller anden måde MÅ billedet jo ligge på serveren?)

Jeg har chekket om hjemmesiden dur i IE, men jeg får samme dårlige resultat (min standard browser er Chrome, hvor jeg før har kunnet se min hjemmeside i korrekt udførelse).

Er helt med på, at Word ikke er særligt god til hjemmesider, men den har altså fungeret perfekt for mig, siden 2004!

Jeg har downloadet og undersøgt Kompozer sådan som du foreslår, men den kan jeg altså slet ikke finde ud af! Den er ikke tilnærmelsesvis så WYSIWYG som Word. Og når jeg nu hidtil har været så glad for Word, hvorfor så skifte...?
hoirup

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre apr 01, 2011 5:06

hoirup skrev:I midlertid ligger min indexfil og foto direkte under Ny Kettrup, altså ikke som mapper, men som filer, og det er disse to jeg uploader til min hjemmeside, men uden at fotoet vises.

Bemærk, at jeg ikke skrev din index-fil, men en mappe med navnet index-filer. Din kode siger, at billederne ligger i en mappe med det navn, som fx dette billede:
http://home1.stofanet.dk/kettrup/index- ... age003.jpg

Men du har ikke en mappe med det navn, og dermed har du heller ikke billedet liggende der. Derfor får du ikke vist billedet. Klikker man på billedets plads, klikker man på et link, og det fører til en helt anden adresse, nemlig:
http://home1.stofanet.dk/kettrup/huset.jpg
Altså et billede med navnet huset i hovedmappen. Og det billede findes, derfor vises det, når man klikker.

Jeg ved ikke, om det er samme billede som image003.jpg. Hvis det er, kan du løse problemet ved at ændre linket i koden, men spørg mig ikke, hvordan du gør det i Word. Ellers skal du have uploadet mappen index-filer med image003.jpg og de andre billeder.

hoirup skrev:(I øvrigt kan jeg "fremkalde" billedet på hjemmesiden ved at dobbeltklikke, så på en eller anden måde MÅ billedet jo ligge på serveren?)

Der er som sagt tale om to forskellige billeder i koden, det ene er der, det andet er ikke.

hoirup skrev:Er helt med på, at Word ikke er særligt god til hjemmesider, men den har altså fungeret perfekt for mig, siden 2004!

Jeg har downloadet og undersøgt Kompozer sådan som du foreslår, men den kan jeg altså slet ikke finde ud af! Den er ikke tilnærmelsesvis så WYSIWYG som Word. Og når jeg nu hidtil har været så glad for Word, hvorfor så skifte...?

Fordi den ikke virker :lol:

Hvis siden hidtil har fungeret i alle browsere, er det faktisk lidt imponerende. Words hjemmesider er udelukkende lavet til at virke i Internet Explorer. Og mens Microsoft i gamle dage var ligeglade med standarder, så har man i de senere år faktisk arbejdet hårdt på at komme på lige med standarderne. Det betyder også, at nogle af de gamle koder ikke længere virker i Internet Explorer 8 og 9.

Hvis du vil tjekke, om din side overholder standarderne, kan du klikke på dette link:
http://validator.w3.org/check?verbose=1&uri=http%3A%2F%2Fhome1.stofanet.dk%2Fkettrup%2F

Så kan du se, at siden indeholder ikke færre end 1627 fejl, hvilket må være noget nær rekord for så lille en side. Det skal dog tilføjes, at det ikke er helt så slemt, som det lyder, for mange af fejlene er gengangere og opstår, fordi siden mangler selve grundstenen for en hjemmeside, nemlig doctype, der fortæller, hvilken standard hjemmesiden følger. Der findes flere forskellige standarder, men Word følger ikke nogen af dem.

Den nemme løsning er, at du får rettet stierne til billederne. Men gør dig selv en tjeneste at tjekke siden grundigt i de mest udbredte browsere. Og tjek den, hver gang der kommer en ny version af dem. Når man ikke overholder standarderne, risikerer man, at det hele falder sammen i en ny browserversion - også i Internet Explorer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt