Tilbage til fødslen...

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Tilbage til fødslen...

Indlægaf Drooler » fre sep 09, 2011 13:46

På BTs hjemmeside kan man nu for en flad tier købe sig til følgende "storslåede" tilbud:
http://www.bt.dk/elektronik/saa-staerk- ... blive-igen

Jeg skal ikke bedømme om det er fis i en hornlygte - og gider heller ikke engang - trods prisen - melde mig til..
Men:
Er det generelt overhovedet muligt at få selv en god, hurtigt - her stationær - pc til igen at blive "jomfruelig"???

Der er mængder af tilbud på software der lover guld og grønne skove om både "genfødsel" og et hav af diverse optimeringer.
Og igen MEN: Hvad er realiteterne, når en pc igennem nogle år både har fået installeret en mængde programmer og et register der bliver stadig større, voldsommere og mere indviklet....
Hvad siger eksperterne og andre på dette forum???

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; WOW64; rv:6.0.2) Gecko/20100101 Firefox/6.0.2
Drooler

Re: Tilbage til fødslen...

Indlægaf Klattrup » fre sep 09, 2011 13:58

Du behøver slet ikke at betale for at læse Alt om Data's artikel, smut i stedet en tur på det nærmeste bibliotek og find Alt om data der, det er i nummer 13 / 2011 at artiklen er.

Kort fortalt fandt de ud af at det ikke kunne betale sig at opgradere den 2 år gamle pc som de havde (bl.a. fordi at PCIe-bussen var for langsom (v.1.0)), hvis den altså skulle yde fornuftigt i forhold til prisen contra at købe en ny pc
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 09, 2011 13:59

Det er jo kun artiklen/testen, du får adgang til for de ti kroner. Hertil kommer eventuel hardware. Testen går i hvert fald ud på at opgradere computeren med forskellige hardware-dele for at se, hvad der er bedst at opgradere med.

Jeg tror ikke, der er så meget at vinde på optimering af fx registreringsdatabasen, den største forbedring opnår du nok ved at gennemgå programmer, der startes sammen med computeren, og så slå dem fra, som du aldrig eller kun sjældent bruger. Defragmentering af harddisken kan måske også hjælpe lidt. Det samme kan opdatering af drivere måske. Og hvis computeren er meget sløv kan baggrundsscanning med antivirus slås fra - hvis man ved, hvad det betyder.

Men i stedet for at komme med forslag her, er det vel bedre at henvise dig til denne guide, der er ganske gratis:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-hur ... indows.php
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 09, 2011 14:02

Slået med 31 sekunder ...

Klattrup skrev:Kort fortalt fandt de ud af at det ikke kunne betale sig at opgradere den 2 år gamle pc som de havde (bl.a. fordi at PCIe-bussen var for langsom (v.1.0)), hvis den altså skulle yde fornuftigt i forhold til prisen contra at købe en ny pc

Hvad gjorde de så softwaremæssigt for at øge ydelsen? Det er da lidt tyndt, hvis BT tager ti kroner for en artikel om, hvordan man øger ydelsen ved at opgradere hardware for så at konkludere, at det ikke kan betale sig at opgradere hardware.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Klattrup » fre sep 09, 2011 14:07

De prøvede at ofre en win 7 licens 64 bit, fremfor den Xp der ellers var på den

Jeg må dog sige at jeg ikke forstår den navngivning som bt har givet den
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 09, 2011 14:15

Man må da sidde med en flov smag i munden, hvis man har betalt 10 kroner efter den intro hos BT - især overskriften er så åbenbart voldsom vildledning.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Drooler » søn sep 11, 2011 17:08

Folkens - i virkeligheden er jeg helt og aldeles ligeglad med BTs link.
Men ikke essensen - nemlig den "genfødsel", optimering eller genetablering af den jomfruelige computer vi engang tændte for første gang...
Tak til Kim for tip om registrering, drivere, drefragmentering osv. - og så den sædvanlige om start up programmer - altså dem du udelader ved start. Den sidste er nok så væsentlig hvis din pc ellers generelt kører i højeste gear.
Men: I start up - ligegyldigt hvilken program du bruger er der så nuancerede angivelser, at det virker som et værktøj udelukkende for eksperter - jeg har svært ved at se hvilke jeg kan udelade og hvilke jeg kan lade køre som hidtil....Med andre ord hvis du ikke har FULD tjek på den affære og udelader f. eks. alt - kan du så risikere, at Windows overhovedet ikke vil starte op????????????
Eller???
Drooler

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn sep 11, 2011 20:07

Nu sidder jeg ikke med en Windows i øjeblikket, men jeg mener, at du kan få vist opstartprogrammerne adskilt, så systemtjenesterne er for sig.

Og ellers kan man bare nøjes med at slå dem fra, som man er helt sikker på, hvad er, fx Officepakkens startprogram, Opdateringstjekkeren fra Adobe (men man skal så huske, selv at tjekke for opdateringer med mellemrum), og ditto med Javaopdateringstjekkeren og mange andre programmer der ligger i baggrunden eller i meddelelsesområdet.

Jeg mener desuden at huske, at Windows har en automatisk genoprettelsesfunktion, hvis man skulle være kommet til at slå noget vigtigt fra. Noget med, at man ved første genstart skal bekræfte, at de skal slås fra, og hvis man ikke gør det, så slås de automatisk til igen ved den efterfølgende opstart. Lidt ligesom når man skifter skærmopløsning. Hvis man ikke bekræfter den nye opløsning, så skiftes der tilbage til den gamle.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt