Placering af footer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Placering af footer

Indlægaf LarsS » ons apr 04, 2012 16:14

Hej,

Jeg bøvler lidt Kompozer for at få footeren på en hjemmeside til at blive, hvor jeg vil have den.

Jeg vil gerne have, at footeren selvføglelig er placeret i bunden af siden. Men på sider med kun lidt indhold, skal footeren være "klistret" til bunden, og på sider med meget indhold, som går ud over skærmbilledet, skal footeren først vises efter indholdet.

Hvordan gør man det?

Mvh
Lars

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0) AppleWebKit/535.19 (KHTML, like Gecko) Chrome/18.0.1025.142 Safari/535.19
LarsS

Re: Placering af footer

Indlægaf LarsS » ons apr 04, 2012 16:16

Jeg har forsøgt med det, som står i det her link, men kan ikke få det til at fungere.

http://matthewjamestaylor.com/blog/keep ... f-the-page
view-source:http://matthewjamestaylor.com/blog/bottom-footer-demo.htm
LarsS

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons apr 04, 2012 17:38

Har du mulighed for at uploade din side? Så kan jeg prøve at tjekke, hvad der går galt i forhold til den metode, du har forsøgt at bruge.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LarsS » fre apr 06, 2012 16:40

Hej Kim

Beklager det sene svar.

Siden ligger på http://urmagervaerkstedet.cphwebdesign. ... ation.html. På den side jeg har uploaded, har jeg ikke forsøgt at gøre noget. Tænker at det vil være lettere, hvis du kan kan se den originale side, og så komme med et bud på, hvordan det kan ændres, så footeren "klæber" til bunden af dokumentet - også selvom det er nødvendigt at scrolle på siden.

Jeg kunne også godt tænke mig et bud på, hvorfor footeren på siden "billeder" er placeret midt på siden.

Jeg har ikke selv lavet siden, men har fået til opgave at vedligeholde den. Den er oprindeligt lavet i Dreamweaver.
LarsS

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre apr 06, 2012 18:40

Det var nemmest med den ændrede side, så jeg kan se, hvad der er gået galt, og så jeg ikke skulle lave alt kodearbejdet selv. Men nu jeg ser din side uden koden, så kan jeg se, at du rent faktisk allerede har footeren stående fast i bunden af skærmen. Men at det giver problemer, når det er en side med meget indhold, fordi footeren står over det andet indhold.

Du kan overveje en alternativ løsning, nemlig at lave en baggrundsfarve på footeren i stedet for, at den er gennemsigtig. Dermed kan besøgende altid nemt finde tlf. og adresse uden at skulle rulle. Det vil være lidt mindre kønt, men det kan være mere praktisk. Det er også muligt at indsætte et billede som baggrund, fx i stil med det du har som baggrund på siden, så det bliver lidt kønnere end en farve.

Prøv at åbne siden i KompoZer og åbn så CSS-editoren. Find og marker #kontaktlinie_nedan i styles.css.
På fanen Generelt kan du se de eksisterende stilregler, find linjen:
bottom: 10px;
og lav den om til:
bottom: 0px;

Linjen laver en afstand fra footeren og ned til bunden, og det er ikke så kønt, hvis du vil have denne løsning.
Klik så på fanen Baggrund og klik på farveboksen ud for Farve. Vælg en passende farve.

Det er nok bedst, at du arbejder på en kopi af siden og styles.css, så du ikke får overskrevet noget, hvis du ikke kan lide resultatet.

Hvis du hellere vil have den anden løsning, så prøv lige at lave en side ud fra Matthew James Taylors beskrivelse. Hvis det også kikser med at f¨det til at virke denne gang, så upload siden, og jeg vil kigge på den.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LarsS » lør apr 07, 2012 23:18

Hvis jeg ikke kan få det til at fungere, som jeg havde tænkt, vil jeg helt sikkert forsøge dine fifs.

Men jeg har forsøgt at opsætte det, som beskrevet i det link, jeg sendte dig. Så kommer det til at se sådan ud:

http://urmagervaerkstedet.cphwebdesign. ... ation.html

Mvh
Lars
LarsS

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn apr 08, 2012 3:56

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig.

Du har ikke fået foretaget de ændringer, som du skal i henhold til siden med den faste footer - han er nu heller ikke særlig hjælpsom med at forklare det.

Men det vil desværre ikke hjælpe dig så meget at lave ændringerne, for der er noget i din nuværende side, der driller. Og jeg har ikke tiden til at prøve at fejlfinde og lave en rettelse. Hvis du finder en, som har styr på CSS-koder, så er det sandsynligvis en eller flere af #tekstfelt, #billede og #haandvaerk der driller.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt