Microsoft Outlook

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Microsoft Outlook

Indlægaf Kvis » tors feb 14, 2008 19:03

Hej Kim !!
Hvordan kan jeg gøre min outlook.pst fil mindre ??
når jeg laver backup tager det 15-16 min fordi filer er på 87,8 mb jeg syntes ikke den bliver mindre selom at jeg sletter gamle mail .
den bliver bare større og større !!!

MVH René
Kvis

Re: Microsoft Outlook

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors feb 14, 2008 19:18

Mails slettes reelt ikke, når du sletter dem. De markeres i stedet til senere sletning og så gøres de usynlige. Det er først, når mailmapperne komprimeres, at de markerede mails slettes.

Jeg kan ikke lige huske, om Outlook automatisk komprimerer mapperne, men ellers må det kunne gøres manuelt.

Men det er en voldsom backup-tid. Hvordan laver du backup? Det burde ikke tage mere end nogle få sekunder at lave en backup af 88 MB.

Er din Outlook lukket, når du laver backup?

Det er muligt at oprette en ekstra mailfil, der fx kan bruges som arkiv for gamle mails. Dermed bliver den almindelige mailfil mindre og dermed hurtigere at tage backup af. Men med 88 MB kan det nok dårligt betale sig. Det er bedre at finde årsagen til den langsomme backup.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Microsoft Outlook

Indlægaf Kvis » tors feb 14, 2008 19:48

Hej Kim !!
Ja den er lukket når der laves backup.
Jeg laver den automatisk til en Weebdisk hos TDC.
Jeg bruder AVG virusscanner den lægger en vedhæftet fil i samtlige mail kunne det være dem som fylder ?? kan det slåes fra ??

MVH René
Kvis

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors feb 14, 2008 20:17

Kvis skrev:Ja den er lukket når der laves backup.

Godt, det er nemlig nødvendigt.

Kvis skrev:Jeg laver den automatisk til en Weebdisk hos TDC.

Så er det nok din netforbindelse, der er skyld i, at det går så langsomt. Er problemet, at du skal vente de 15 minutter med at åbne Outlook? I så fald er det måske muligt at lave en anden løsning, afhængig af dit backupprogram.

Hos min svoger har jeg lavet det, så et lille script kopierer hans mailfiler ved computerens opstart. Efter endt kopiering startes Outlook. Backupprogrammet bruger så de kopierede filer til at lave en backup på nettet.

Det betyder, at han ikke er afhængig af nethastigheden. Så i stedet for at vente på, at hans mailfiler bliver overført (de fylder betydeligt mere end 88 MB), så er han kun afhængig af, hvor hurtigt harddisken kan kopiere filerne, og det tager ikke så lang tid.

Kvis skrev:Jeg bruder AVG virusscanner den lægger en vedhæftet fil i samtlige mail kunne det være dem som fylder ?? kan det slåes fra ??

Jeg har svært ved at tro, at de fylder særlig meget i forhold til selve mailene. Men du kan sagtens slå AVG-teksten fra, og det kan være en god ide, også selvom de måske ikke fylder så meget. Teksten er jo blot reklame for AVG.

Tjek dette afsnit:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools ... efri_mails

Prøv også at optimere mapperne - brug evt. hjælpefunktionen i Outlook til at søge efter "komprimering" eller "optimering".
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan Krag » tors feb 14, 2008 20:50

Hej
Det kan måske være en fordel, at lave en mappe til "gamle mails" og flytte dem fra indboksen, som derved bliver mindre og hurtigere at lave backup af.
De gamle mails bliver jo ikke lavet om, så en kopi af dem er nok
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Microsoft Outlook

Indlægaf Kvis » tors feb 14, 2008 20:50

Hej Kim !!

Backuppen bliver kun lavet en gang i døgnet så jeg henter min *.pst på hardisken det tager ikke ret lang tid.

Jeg har slået AVG reklamen fra de fyldte 226 b så det er ikke dem !!

Jeg har slået autokomprimerer til men den kan kun stilles til en gang om dagen så jeg ved ikke hvornår den gør det !!

Jeg har også sat Outlook til at auto arkiverer alle mine mapper !!
de bliver så gemt i en ny fil .

Hvordan kan man så hente en gammel mail ??

MVH René
Kvis

Microsoft Outlook

Indlægaf Kvis » tors feb 14, 2008 20:55

Hej Jan !!

Det kan du have ret i MEN alle mapper ligger i en stor fil som hedder outlook.pst den indeholder alle mapper og også dine kontakter så selv om at du flytter maile fra ind bakken er der stadig en ændring så hele filen bliver kørt i backuppen.

MVH René
Kvis

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors feb 14, 2008 21:05

Kvis skrev:Backuppen bliver kun lavet en gang i døgnet så jeg henter min *.pst på hardisken det tager ikke ret lang tid.

Ok, så er det kun overførselstiden, der er et problem. Den kan du ikke gøre meget ved, undtagen ved enten at få en hurtigere forbindelse eller ved at oprette en mappe med gamle filer, som Jan også foreslår.

Fordelen er, at du stadig har adgang til arkivet med de gamle mails. De ligger som en ny undermappe i Outlook. Hvis du nøjes med at overføre nye "gamle" mails til mappen en gang om måneden, så skal filen kun overføres en gang om måneden. De gamle mails vil blive gemt i en ny pst-fil (fx gamle.pst), som du så blot skal bede backupprogrammet om at lave backup af.

Filen med de nye mails skal stadig overføres hver dag, men den bliver jo en del mindre, så den daglige backup kommer til at gå hurtigere.

Jeg kan desværre ikke hjælpe dig med, hvordan du opretter den nye mappe til gamle mails. Jeg har kun prøvet én gang, og det er er længe siden.

Kvis skrev:Jeg har slået autokomprimerer til men den kan kun stilles til en gang om dagen så jeg ved ikke hvornår den gør det !!

Det er også mere end rigeligt.

Kvis skrev:Jeg har også sat Outlook til at auto arkiverer alle mine mapper !!
de bliver så gemt i en ny fil .

Hvordan kan man så hente en gammel mail ??

Jeg kan ikke lige huske den funktion. Måske den laver den ekstra mappe, som Jan og jeg nævner?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Microsoft Outlook

Indlægaf Kvis » tors feb 14, 2008 21:12

Hej Kim !!

Jeg forstår ikke NY MAPPE med gamle mail.

Der er kun to filer i mappe e-mail

archive.pst og outlook.pst DVS. at alle de undermapper jer har i outlook ligger gemt som en fil i arkivet så hvordan skal jeg sepererer dem ??

MVH René
Kvis

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors feb 14, 2008 21:19

Kvis skrev:Jeg forstår ikke NY MAPPE med gamle mail.

Du kan oprette en ny mappe, der ikke ligger sammen med de andre undermapper, men for sig. Men jeg er lige ved at tro, at du allerede har sådan en. Prøv at tjekke i mappeoversigten, om du ikke har en mappe med navnet Archive liggende nederst.

Jeg er desværre ikke bedre til at forklare, eftersom jeg ikke selv bruger Outlook. Jeg har kun kigget kort på programmet i forbindelse med opsætningen af andres computere.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan Krag » tors feb 14, 2008 21:38

Hej
Jeg kan heller ikke forklare hvordan det gøres, da jeg heller ikke bruger Outlook, men jeg mener at kunne huske, at man kan højreklikke på enten Indbakke eller på kontoen - kontonavnet, og vælge tilføj ny mappe
Eller i Filer - øverst til venstre
Jeg har lige fundet en gammel Office 2000, og der kan man,
Højreklikke på markerede meddelelser, og vælge flyt til mappe, og der vælge ny mappe, som man kan kalde gamle mails.
Men de bliver jo i Outlook og fylder det samme
Senest rettet af Jan Krag tors feb 14, 2008 22:11, rettet i alt 1 gang.
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Microsoft Outlook

Indlægaf Kvis » tors feb 14, 2008 22:09

Tak for hjælpen !!

MVH René
Kvis

Tilbage til Hjælp til alt