Har I prøvet Sårbarhedstesten ?

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Har I prøvet Sårbarhedstesten ?

Indlægaf SårbarhedsTestBruger » tors feb 21, 2008 8:58

Har nogen her I Ludvigs Hjørne prøvet den nye IT-Borger Sårbarhedstest?

Jeg har for 3 dage siden, og fik heldigvis Grønt mærke!
Der stod det ville tage ca. 260 min. Det tog nu kun 20 min.
Statuslinien var 7% da resultatet indløb:
https://saarbarhedstest.it-borger.dk/re ... F01j0Z9u0c

"Din computer er sandsynligvis ikke åben for indgreb...
..å¦I˜D”™Bˆ¥ïTÂÀüY±g§Á¢â·¡)
SårbarhedsTestBruger

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors feb 21, 2008 9:27

En række eksperter har været ude med riven efter testen, fordi den risikerer at forvirre mere end den gavner. De er bange for, at dem, der får grønt mærke, tror de er sikre, og så glemmer alt om at tænke sig om.

Testen tjekker, om man har åbne porte ind til computeren, og hvis det er tilfældet, kan den i nogle tilfælde se, om en hacker kan bruge porten til at komme ind på computeren.

Men i dag er det de færreste hackere, der bryder ind via åbne porte. Det er meget nemmere for dem at lave et lille sjovt program, som også indeholder en virus eller andet snavs. Testen kan dog i nogle tilfælde afsløre, om man allerede har fået såden en lille djævel installeret.

Langt det vigtigste er, at man har styr på, at man ikke må installere mistænkelige programmer, og at man heller ikke skal klikke på alt, hvad man modtager i mails eller ser på mistænkelige hjemmesider. Og så er det en god idé med et antivirusprogram og evt. også en firewall og et antispywareprogram.

Det allervigtigste er selvfølgelig, at man holder sit styresystem og sine programmer opdateret med de seneste sikkerhedsrettelser - hvad it-borger da også skriver. Derfor var det lidt pinligt, at de selv havde glemt at holde deres test opdateret, så nogle brugere fik vist en uforståelig fejlmeddelelse i et af testens moduler.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt