thunderbird import af flere outlook-identiteter

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

thunderbird import af flere outlook-identiteter

Indlægaf Gæst » ons mar 17, 2010 4:00

Jeg er ved at lægge om til Thunderbird. Jeg har flere identiteter i outlook. Jeg importerede først den primære. Det gik fint - indtil jeg lukkede Thund... for at åbne outlook og vælge en anden af mine identiteter som default og importere den - så var den identitets den eneste indbakke jeg kunne se... prøvede så med en mere - og det samme skete - nu kunne jeg kun se dens indbakke.... hvad gør jeg for at importere alle identiteter og få dem alle vist i en indbakke - alternativt i flere, jeg kan vælge mellem og hente post ind til ???
Gæst

Re: thunderbird import af flere outlook-identiteter

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 17, 2010 4:37

Hvilken Thunderbird bruger du? Hvis det er Thunderbird 3 (det bør det være), så prøv at vælge alle mapper i mappeoversigten. Hvis det ikke gør nogen forskel, så:

Mener du Outlook Express?

Jeg ved ikke, hvordan du har det med engelsk, men prøv at tjekke her:
http://kb.mozillazine.org/Import_from_O ... s_identity

Tjek især den sidste linje om, at du skal ændre to steder.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons mar 17, 2010 12:55

Jeg har inst. thunderbird 3.0.3

Linket er pt. dødt, men jeg tror, at det var info derfra jeg benyttet - ja, man skal ændre to steder, dels som default, dels som 'brug altid denne' - eller noget i den stil. Det gjorde jeg.

Jeg kan ikke få de forskellige identiteter, så jeg kan se dem hver for sig i nogen oversigt

Hvis jeg bruger 'Alle mapper' - indstillingen, så får jeg

Lokale mapper
Indbakke (men kun den sidst importerede identites indbakke - ikke de andre)
Sendt
Papirkurv
(med en under-papirkurv fra en af identiteterne, ikke den sidst importere - ikke de andres)
Udbakke
Arkivmapper
undermapperne er fra alle undermapper fra alle identiteter

Hvis jeg bruger 'Smarte mapper' - indstillingen, så får jeg
Indbakke (kun den sidst importerede identitets indbakke - ikke de andres)
Sendt
Papirkkurv
(med en under-papirkurv fra en af identiterne - ikke den sidst importere !)
Udbakke
Lokale mapper
udbakke
Arkivmapper (undermapperne er fra alle undermapper fra alle identiteter)

Jeg kan ikke noget 'smart' ved det :-(
Gæst

Indlægaf Gæst » ons mar 17, 2010 12:57

Glemte: jeg importerer fra Outlook Express.
Meningen var, at når Thunderbird fungerede - så ville det være lettere at overføre til ny pc med W7, hvor jeg så ville installere Thunderbird ...
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 17, 2010 13:04

Gæst skrev:Glemte: jeg importerer fra Outlook Express.
Meningen var, at når Thunderbird fungerede - så ville det være lettere at overføre til ny pc med W7, hvor jeg så ville installere Thunderbird ...

Det er helt klart også den bedste fremgangsmåde.

Jeg ved ikke, om jeg har forstået det korrekt. Hvis du importerer en identitet, så kan du se denne i Thunderbird. Og når du så importerer en anden identitet, så kan du kun se denne, mens den først importerede identitet er forsvundet. Er det korrekt forstået?

Hvordan importerer du I Thunderbird?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons mar 17, 2010 13:18

Jeg vælger først idenditet i Outlook Express - under administrer identiteter vælger jeg : brug denne, når jeg starter et program og brug denne, når et program ikke kan bede mig om at vælge en anden identitet.
Så lukker jeg outlook.
Åbner thunderbird og vælger: Funktioner - Importer - Importer alt...
Så importere det 'alt', men overskriver altså også indbakken - og opretter ikke identiteten som en særlig 'konto' for sig.... det var det, jeg forsøgte at beskrive i mit andet indlæg..

Inge
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 17, 2010 13:27

Ah, jeg tror, jeg begynder at forstå problemet.

Når du bruger Outlook Express, så kan du kun bruge en identitet ad gangen?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 17, 2010 13:28

Og hvis det er tilfældet, så fortæl lige, hvad formålet er med at bruge identiteter i Outlook Express. Er det til forskellige brugere eller for at adskille arbejde fra fritid?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons mar 17, 2010 13:36

ja - skal skifte mellem identiterne....
Formålet med flere identiteter er at kunne administrere mails - personlige - reklamer - familie for den sags skyld osv. - og det har jeg haft stor fornøjelse af :-)
Det er at sammenligne med 'forskellige brugere' :-)
Gæst

Indlægaf Gæst » ons mar 17, 2010 13:40

... og de har selvfølgelig hver sin e-mail-adresse..... Jeg synes ikke, det har været et problem at skifte mellem identiteter, men det ville jo være herligt, hvis thunderbird ville kunne give en 'total-oversigt' i et hug ..
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 17, 2010 13:54

Ok, det tog lidt tid, fordi jeg ikke har så meget tjek på brugen af identiteter i Outlook Express (OE). Og fordi det er noget helt andet end identiteter i Thunderbird.

Identiteter i OE svarer til at bruge forskellige profiler i Thunderbird. Så for at opnå det samme skal du oprette nye profiler for hver identitet og så importere identiteterne i dem. Men det vil jeg fraråde. Det er besværligt - og helt unødvendigt - at skulle genstarte programmet for at få adgang til andre mails.

Du har flere og bedre muligheder i Thunderbird.

Du kan oprette hver konto og lade dem benytte en enkelt indbakke (global indbakke). Du kan så få markeret mailene, så du nemt kan se, hvilken konto den tilhører, eller du kan få flyttet mailene ud i forskellige undermapper som fx Personlige, Reklamer osv. Thunderbird holder selv styr på, hvilke mails der hører til hvilken konto, så når du svarer på en mail, får du den rigtige afsender på.

Du kan vælge at oprette dine konti enkeltvis, så hver konto får sin egen indbakke. Det var den metode, jeg brugte i mit gamle mailprogram (der var ikke andre muligheder), men et stykke tid efter jeg havde skiftet til Thunderbird, gik jeg over til at benytte global indbakke. Og det har jeg ikke fortrudt.

Nu er jeg så gået over til en ny metode som er blevet mulig i Thunderbird 3. Jeg får markeret mailene alt efter, hvilken konto de tilhører, og jeg påfører selv ekstra relevante mærkater. Når mailen er læst, arkiverer jeg den. Thunderbirds stærke søgefunktion gør det meget nemt og hurtigt at finde de gamle mails frem igen. Denne metode minder en del om den som Gmail bruger.

Prøv evt. at læse mine Thunderbird-sider, hvor du kan læse mere om de ovennævnte muligheder. Når du ved, om du vil bruge en af dem, eller om du vil adskille mailene helt som i OE, så kan jeg fortælle dig, hvordan du får overført dine gamle mails. Jeg er på vej ud ad døren, så det bliver dog tidligst i aften.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » ons mar 17, 2010 14:34

Allerførst: jeg syntes jo, at jeg havde læst en masse af dine sider om Thunderbird, men jeg havde altså ikke styr på det.

Jeg kender godt Gmail - bruger den som back-up, så al indgående post bliver videresendt til den - og bruger den som 'rejsemailkonto' :-)
Jeg får (alt for) mange mails om dit og dat, de vælter ind i indbakken, og jeg har erfaret, at jeg simpelthen kommer til at overse en eller flere blandt div. mere ligegyldige mails fra dit og dat... derfor ønsker jeg mit mailprogram sat op, så det sorterer i forskellige konti (mine gamle identiteter)

Jeg forestiller mig, at jeg - når alt er i sin skønneste orden - i kolonnen ude til venstre under de forskellige konti (mine gamle identiteter) vil kunne se, om der er nye = uåbnede mails i alle (6 stks) i et hug på samme skærmbillede.

Jeg kan forestille mig, at det letteste vil være at afinstallere Thunderbird og geninstallere det.
Dernæst IKKE IMPORTERE noget, men oprette en konto ad gangen.
Spørgsmålet er så, hvordan jeg får flyttet alt fra div. mapper (Indbakke - og i læssevis af arkivmapper, som forhåbentlig kan 'foldes' ind til en overordnet arkivmappe ) til hver enkelt konto... men jeg kan ikke læse mig til, så jeg kan forstå det, og handle derefter.

Håber du kan hjælpe.
Inge
Gæst

Indlægaf Gæst » ons mar 17, 2010 23:34

Jeg brugte flg. link til mit kiksede forsøg: http://kb.mozillazine.org/Import_from_Outlook_Express

Der står: ...... if you have more than one identity (home, work, school, etc.), Thunderbird will only import the information from the identity set as default in Outlook Express. To import the information from other identities:

Start up Outlook Express, select "File -> Identities -> Manage Identities" and change your default identity to another one which you wish to import. Close and restart Outlook Express for the setting to take effect, then close Outlook Express completely.
Next, run Thunderbird's import function ("Tools -> Import..."), and when finished verify that the information has been imported properly.
Repeat the process for each identity in Outlook Express.
Note: When changing your identity, under "Manage Identities", make sure the Identity you want to import is selected in the two options: Under "Use this Identity when starting a program" and under "Use this identity when a program cannot ask you to choose an identity"

Men det funkede altså desværre ikke, eller også gjorde jeg noget forkert undervejs :-(
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons mar 17, 2010 23:52

For at starte forfra:
Luk Thunderbird => klik på Start-knappen i Windows => Kør => skriv: %appdata% => OK => find og slet mappen Thunderbird.

Åbn Thunderbird og opsæt de ønskede konti. De bliver automatisk oprettede som selvstændige konti. Skift evt. til mappevisningen Alle mapper, så du bedre kan se, hvad der sker.

Vælg en identitet i OE som du tidligere har gjort.

Importer i Thunderbird. Jeg er ikke sikker, men jeg vil tro, at der oprettes en ny konto ved importen, og at mailene vil ligge heri. Flyt nu mailene fra den nye konto og til den, som du har oprettet manuelt til den pågældende udbyder. Gentag for alle konti og slet til sidst den konto, som blev oprettet ved importen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » fre mar 19, 2010 0:12

Tak! Ser frem til at få tid til at efterleve din 'opskrift'!
Gæst

Næste

Tilbage til Hjælp til alt