Meddelelsesfiltre Thunderbird - usynlige

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: Meddelelsesfiltre Thunderbird - usynlige

Indlægaf tsnuk » fre nov 26, 2010 10:03

@linux-abc: virkede som en plan, så jeg forsøgte. Localstore.rdf fandtes i min .thunderbird-mappe, så det virkede rimeligt, og ja, den oprettede en ny, da jeg startede thunderbird. Desværre ændrede det ikke noget...kan det være en anden fil i samme mappe?...Jeg lavede et forsøg, hvor jeg slettede alle filer - ikke mapper - i min profilmappe, dvs samme sted som localstore.rdf-filen er. Da jeg åbnede thunderbird nu, dannede den selv en hel masse nye filer, men havde dog også "glemt" alle min mails, konti, kalendre osv. Så jeg lagde de fjernede filer tilbage igen...men kan det være en anden fil? Hvad skal det almindeligvis stå i den msgFilterRules.dat-fil?

Jeg har haft problemet længe, så det kan sagtens være en gammel skade...jeg håbede hele tiden, at det ville løse sig med næste opdatering. Det kan godt stamme fra år tilbage...

/Helene
tsnuk

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre nov 26, 2010 15:24

Du har allerede prøvet at omdøbe alle dine msgFilterRules.dat, uden det gjorde nogen forskel, så jeg tror ikke, fejlen ligger i de filer. Men sådan ser indholdet i en af mine filer ud:

version="9"
logging="no"
name="Mine indlæg"
enabled="yes"
type="20"
action="AddTag"
actionValue="kims"
condition="OR (from,contains,Kim Ludvigsen)"

I dette tilfælde er det et filter til at markere mine egne indlæg i nyhedsgrupperne. Filerne er ganske almindelige tekstfiler, så du kan åbne dem med en almindelig teksteditor.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf linux-abc.dk » fre nov 26, 2010 15:34

I hvert fald alle dem der ender på .rdf bliver gendannet og skulle ikke give tab af mails. Hvis det var mig, ville jeg prøve at slette (flytte eller bare omdøbe dem midlertidigt) alle .rdf-filerne. Jeg er desværre ikke "koder" så det er begrænste hvad jeg kan læse ud af de filer, selv om de er fint læselige for alm. dødelige - de skal bare åbnes i fx. Gedit

Du kan måske også hente lidt hjælp på denne side http://kb.mozillazine.org/Filters_%28Thunderbird%29 - det er nemmere at "rode med" når man sidder ved maskinen der har fejlen, og har du i forvejen taget en kopi af .thunderbird mappen som sikkerhed kan det ikke gå helt galt når du eksperimenterer :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf tsnuk » man nov 29, 2010 10:00

Nu har jeg forsøgt ved at omdøbe hele min profil-mappe plus profiles.ini-filen. Da opretter thunderbird ved opstart nyt - også med dette eksperiment var meddelesesfilter-vinduet disabled...jeg tror, vi leder det forkerte sted....?

/Helene
tsnuk

Indlægaf linux-abc.dk » man nov 29, 2010 11:35

Når jeg kigger på det screenshot du har postet i dit første indlæg så er den eneste fejl jeg umiddelbart kan se at i det venstre vindue skulle der efter teksten "Filtre for" - og hvor du kun har et sært firkantet ikon - ha' været en "rul-ned" menu med valget mellem din/dine mailadresse/r og "Lokale mapper". Ved mig ligger alle de filtre jeg har lavet under "Lokale mapper" fordi det har været mit behov, men jeg formoder at det må være der dit problem ligger.
Den menu skulle vel ikke være kommet tilbage efter alt det du har prøvet :?:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf Kim Ludvigsen » man nov 29, 2010 12:28

Normalt er der kun to hovedmuligheder. Enten er det en fejl i program-filerne, og så skulle den løses ved en geninstallation af programmet. Eller også er det en fejl i profilen, og så skulle den løses ved at oprette en ny profil. Du har prøvet begge dele, efter det ikke gjorde nogen forskel med de mere kirurgiske metoder (omdøbning af filer, osv.). Som linux-abc skriver, så burde det virke nu.

Der er en sidste mulighed, nemlig en fejl i selve programmet (evt. i forbindelse med din Ubuntu), hvilket du ikke kan gøre noget ved. Men jeg fandt ikke andre med samme problemer, da jeg søgte. Så jeg må erkende, at jeg er på bar bund.

Jeg har lige prøvet at spørge i MozillaDanmarks forum, måske nogen derovre kan bidrage med en frisk tanke.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf tsnuk » man nov 29, 2010 20:44

Tak for det..måske skulle jeg prøve en hel reinstallation og ikke bare den synaptic-geninstaller procedure som jeg foretog efter linux-abc's anvisninger? Jeg afventer Mozilla-DKs svar indtil videre..

/Helene
tsnuk

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 30, 2010 4:40

Prøvede du ikke en geninstallation af Thunderbird? Det foreslog jeg tidligere, og jeg troede, du havde prøvet. Hvis du ikke har prøvet at geninstallere Thunderbird, så prøv det endelig!
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf tsnuk » tirs nov 30, 2010 8:48

Godt godt - er nu gjort - og nu er jeg på engelsk uden mulig kalender-add-on....! (Thunderbird version 3.0.10) og i øvrigt er meddelelsesfilter-tingen ikke løst..

/Helene
tsnuk

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 30, 2010 9:12

Hvilken installationsmetode har du brugt - programhåndteringen i Ubuntu eller manuel installering fra Mozillas hjemmeside? Du skulle kunne få dansk sprog - tjek evt. synaptic - og du skulle også kunne bruge Lightning.

Jeg har ikke adgang til en Ubuntu i øjeblikket, så måske er det bedre lige at høre, om linux-abc kan hjælpe.

Det er efterhånden lidt af en ørkenvandring, du har haft med din Thunderbird - surt, for normalt virker det bare.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf tsnuk » tirs nov 30, 2010 9:16

Jeg har installeret med Ubuntu Software Center - og fandt en dansk pakke med synaptic - så nu er menuer osv. igen på dansk. Jeg leder efter lightning til denne version....svært. Ja, jeg synes også det virker rodet...

Afinstallerede denne version igen og hentede i stedet for Thunderbird fra Mozillas hjemmeside, pakkede filen ud og lagde den i min hjemmemappe (sådan var min gamle version også installeret). Så nu har jeg version 3.1.6. Til den kunne jeg med add-ons finde ligtning og google-provider uden problemer. Jeg har dansk ordbog, men menuerne er på engelsk - det går nok (orker ikke lige at lede længere efter den danske, kan godt finde den med synaptic, men det influerer ikke på denne installationsmetode, kan jeg se...synaptic vil installere thunderbird selv...) Message Filters? - still the same trouble....

Ved min afinstallation kunne jeg se, at jeg BÅDE havde thunderbird installeret med Ubuntu Softwarecenter/synaptic og direkte fra Mozilla.....Det var den version direkte fra Mozilla jeg brugte (som nu igen). Jeg havde troet, at det var det, der skabte rod - men nej, det har ikke ændret noget desværre...tror snart, at jeg opgiver..

/Helene
tsnuk

Indlægaf Valde » tirs nov 30, 2010 10:57

Kan godt forstå du er ved at være træt af det :) Jeg er ikke professor i det her, men så vidt jeg har læst mig til efter hånden så: "Ubuntu Software Center" er kun en ekstra forende til "Synaptic" (ser ud til at det vil ændre sig på sigt, men det er ikke relevant lige nu)
I Synaptic har man muligheden for at "Installer", "Geninstaller", "Fjern" og "Fuldstændigt fjern" - "Fjern" fjerner selve programmet men ikke de opsætningsfiler der bliver lavet når programmet tages i brug, det samme gælder for "Geninstaller". Det vil sige i dit tilfælde det meste af det der ligger i din /home/brugernavn/.thunderbird bliver ikke fjernet med mindre du bruger "Fuldstændigt fjern". Mig bekendt gælder det kun programmer/pakker der er installeret med pakkesystemet. Jeg mener forøvrigt "Ubuntu Software Center" kun bruger "Installer" og "Fjern"

Hvis du stadig har din back-up, så vil jeg foreslå dig at fjerne med "Fuldstændigt fjern" og så kontrollere om den du selv hentede også er væk fra din hjemmemappe, ellers fjern den selv manuelt. Lav en frisk installation med Ubuntu Software Center eller Synaptic, sæt op og hent dine mails ind fra back-up'en
Valde

Indlægaf tsnuk » tirs nov 30, 2010 15:13

Det du skriver, er det jeg gjorde. Alt der har noget med thunderbird at gøre er fuldstændig fjernet med synaptic. Jeg kører nu igen en frisk installation direkte fra Mozilla...og det fungerer godt nok, bortset lige fra det med meddelelsesfilter-vinduet. Det besynderlige er, at jeg sagten kan køre filtre på mappe, at filtrene også automatisk kører - jeg kan bare ikke lave nye eller ændre i dem jeg allerede har...

/Helene
tsnuk

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs nov 30, 2010 19:01

tsnuk skrev:Det besynderlige er, at jeg sagten kan køre filtre på mappe, at filtrene også automatisk kører - jeg kan bare ikke lave nye eller ændre i dem jeg allerede har...

Den del af problemet er nu ikke så besynderligt. Filtrene er der, du kan bare ikke vælge den konto/mappe, de skal påføres i filtervinduet, og derfor kan du ikke se filtrene i filteroversigten, hvor de netop vises ud fra den valgte konto/mappe.

Du kan tilføje eller slette filtre ved at redigere filterfilerne (msgFilterRules.dat) manuelt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf tsnuk » fre dec 03, 2010 15:02

Errorconsole.png
Thunderbird errorconsole

Sidder nu igen og roder med det.... :( Er der ikke en kodenørd, der kan udlede noget af dette skærmdump fra error console'n i Thunderbird? (har netop forinden åbnet filter-vinduet, som ikke virker).

Mvh.
Helene
tsnuk

ForegåendeNæste

Tilbage til Hjælp til alt