mere diskplads! på drev C!

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

mere diskplads! på drev C!

Indlægaf anne marie hamley » tirs jul 03, 2007 18:41

Hej.
Jeg er lidt træt af, at jeg hele tiden får vist: "IKKE MERE DISKPLADS".
Jeg er godt klar over at der ikke for meget, og jeg kan IKKE huske hvordan jeg skal give drev C, mere plads. Håber der er der kan hjælpe mig med det. :(

På forhånd tak.

P:S Jeg er ikke den største ørn indenfor computerverdenen, men jeg gør mit bedste! :lol:

mvh anne marie hamley
anne marie hamley

Indlægaf Karl Erik » tirs jul 03, 2007 19:32

Hvis du bruger windows XP kan du kigge under Start - Kontrolpanel - Ydelse og vedligeholdelse, og kigge på de to punkter der hedder "Frigør plads på harddisken" og "Arranger hardiskens......". Det sidste punkt kan tage meget lang tid.
Karl Erik
Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

diskplads

Indlægaf anne marie hamley » tors jul 05, 2007 8:42

Hej Karl Erik
Tak for dit svar. :wink:
Jeg har prøvet at diskdefrakmentere og rydde op på drev C, men det hjælper ikke ret meget. Den plads, som jeg ialt har på drev C, er 7,8 GB, og det er lige fra "fødselen" den ikke har fået tildelt mere. Jeg husker lidt om at da mit program Windows XP blev indstalleret, kom der en side frem hvor det ene drew var på så og så meget plads og det andet (drev G, som betegnes som en ny enhed) der var meget mere plads. Men det tænkte jeg ikke over den gang. I øjeblikket har jeg kun 5% plads på drevC. Så der er ikke ret meget at ruttte med... vel? :(

SÅÅÅ jeg håber du kan hjælpe med resten, om jeg skal sætte min installation-disk på igen, og så opsnappe den beskrivelse om, at bytte om på disk-pladserne. På den nye enhed(som den beskrives som, er der 23 GB plads)

mvh Anne Marie Hamley
anne marie hamley

Geografisk sted: Grenå

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jul 05, 2007 9:52

Windows opretter nogle gendannelsespunkter, så du altid kan gå tilbage til en tidligere konfiguration og tidligere filer, hvis noget går galt under en nyinstallation eller opdatering. Og det tager rigtig meget plads. Funktionen kan slås fra, eller du kan slette nogle punkter.

Start => højreklik på Denne Computer => Egenskaber => fanen Systemgendannelse => du kan deaktivere systemgendannelse, eller du kan nedsætte den afsatte plads til den ved hjælp af skyderen - jeg vil anbefale, at du bruger skyderen i stedet for at slå funktionen helt fra.

En anden mulighed er at nedsætte pladsen til din virtuelle hukommelse. Den kan også tage rigtig meget plads.

Start => højreklik på Denne computer => Administrer => højreklik på ikonen Computeradministration (lokal) => Egenskaber => fanen Avanceret => knappen Indstillinger under Ydeevne => knappen Skift => Du kan angive en størrelse for start og en maksimal størrelse. Du kan lige så godt skrive samme tal i begge felter.

Spørgsmålet er så, hvilket tal, du skal skrive. Microsoft anbefaler, at man angiver plads svarende til 1,5 gange mængden af ram i computeren. Og det er egentlig noget pjat, for jo mere ram, jo mindre behov har man reelt for virtuel hukommelse. Du kan prøve dig frem, men du skal nok ikke gå under 500. Du skal også være opmærksom på, at dit valg her kan påvirke ydeevnen. Bliver computeren mærkbart langsommere, må du ind og ændre til et større tal. Skriv det originale tal ned, så du har det.

Computeren skal genstartes før denne ændring får effekt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

mere diskplads

Indlægaf anne marie hamley » tors jul 05, 2007 11:08

hej Kim

Tak for dit svar.
Nu har jeg gjort som du skrev, og jeg har givet begge felter 766GB i begge felter.(det var anbefalet).
Og har også genstartet.
Når jeg kigger i diskdefragmentering, kan jeg ikke se, at der er kommet mere GB i drevC. Men det skal der måske heller ikke stå noget om?
MVH anne marie hamley :?:
tottemand
anne marie hamley

Re: mere diskplads

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jul 05, 2007 11:17

anne marie hamley skrev:Når jeg kigger i diskdefragmentering, kan jeg ikke se, at der er kommet mere GB i drevC. Men det skal der måske heller ikke stå noget om?

Prøv i stedet at åbne Denne computer. Markér Drev C, og du vil i oplysningsfeltet til venstre kunne se den samlede størrelse på drevet, og hvor meget ledig plads der er.

Hvad stor der i felterne til den virtuelle hukommelse, før du ændrede tallene? Og har du prøvet at nedsætte pladsen til systemgendannelse?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

diskplads

Indlægaf anne marie hamley » tors jul 05, 2007 11:25

hej igen.

der står at i drevC er kapacitet7,37 GB, og ledig plads 5%.

I felterne :hukommelse, stod der ikke noget.
mvh anne marie hamley

PS i systemgendannelse, har jeg sat skyderen til max. Og der står 12% (960 MB)
tottemand
anne marie hamley

Re: diskplads

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jul 05, 2007 11:49

anne marie hamley skrev:der står at i drevC er kapacitet7,37 GB, og ledig plads 5%.

I felterne :hukommelse, stod der ikke noget.

Det må der næsten have gjort. Men det du har skrevet nu er ok, det vil ikke gøre den store forskel at skrive et mindre tal.

anne marie hamley skrev:PS i systemgendannelse, har jeg sat skyderen til max. Og der står 12% (960 MB)

Meningen var, at du skulle "skrue" ned, prøv fx at sætte skyderen ned til cirka 250 MB.

Men det er dog tilsyneladende ikke de to ovennævnte indstillinger, der har stjålet din plads. Det er nok svært at sige, hvad du ellers kan spare på uden at vide, hvad du har liggende på computeren.

Jeg ved ikke, om det bliver for nørdet, men du kan evt. hente programmet Treesize, der kan vise dig, hvilke mapper og filer som det måske kan betale sig at slette.
Programmet kan hentes ved at klikke på knappen Installer her:
http://www.jam-software.com/freeware/index.shtml

Jeg kan se, jeg har en guide til programmet liggende. Jeg vil lige se, om der er ændret noget i programmet og hvis det ikke er tilfældet, vil jeg lave en ny side på hjemmesiden i løbet af nogle dage.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

diskplads

Indlægaf anne marie hamley » tors jul 05, 2007 12:20

hej igen.

Ja, jeg sulle jo skrue ned ! :oops: og det er gjort...nu står den ledige plads på 810 MB (ledig plads 10%).
Jeg prøve denne Treesize. Mon jeg kan finde ud af den ? Nå jeg prøver.
Og så kan vi jo se hvad du finder ud af med hensyn til guiden.
Intil nu..TAK

MVH anne marie hamley
tottemand
anne marie hamley

Indlægaf Karl Erik » tors jul 05, 2007 18:48

Hvis du kigge i "Denne computer", hvor mange drev ser du under "Harddiskdrev". I dit indlæg kl. 7.42 lyder det som om du har et drev G, på 23 GB. Er det rigtigt?
Karl Erik
Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

diskplads

Indlægaf anne marie hamley » tors jul 05, 2007 20:47

ja der står ; Ny enhed (G:) lokal disk, filsystem NTFS ledig plads 22,3 GB,
samlet størrelse 29,4 GB.
I c-drev er der 7,81 GB som samlet størrelse og ledig plads er 781MB.

Jeg har nok altid troet, at jeg kunne bytte om på de to. Men det er nok noget vrøvl.

mvh Anne marie hamley
tottemand
anne marie hamley

diskplads

Indlægaf anne marie hamley » tors jul 05, 2007 21:47

hej.

Jeg er da vist en besværlig "kunde", :? men det program Treesize, det er vist lige en kende for indviklet for mig, jeg kan godt se at der måles ud i de forskellige drev, og hvor meget de forskellige ting fylder, men jeg tør ikke røre ved noget af det, men du skal da have tak for al t det du gør for mig :)

mvh anne marie hamley
tottemand
anne marie hamley

Re: diskplads

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jul 05, 2007 22:00

Programmet som sådan kan ikke gøre noget, det er blot et værktøj til at finde ud af, hvad det er der fylder. Der kræves stadig et kendskab til, hvad du må slette, og hvad du absolut ikke må slette.

Når du nu har et ekstra drev, kan du flytte nogle filer fra dit drev C til drev G - men det kræver også et kendskab til, hvad du må flytte og hvad du absolut ikke må flytte.

Noget som med fordel kan flyttes er fx, hvis du har mange store filer (fx videoklip) i mappen Dokumenter. Men når du ikke har det store kendskab til computeren er det måske bedre, hvis du kan få en mere øvet bruger til at hjælpe dig. Han/hun kan evt. også flytte nogle programmer fra drev C til drev G.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan Krag » tors jul 05, 2007 22:38

Det er ikke så svært at flytte Dokument-mappen.
Højre-klik på Dokumenter, og vælg " Egenskaber " og der vælge " Flyt " og så vælge G-drevet
Så bliver alt i Dokumenter flyttet til G-drevet, og frigør denne plads på C-drevet
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

diskplads

Indlægaf anne marie hamley » man jul 09, 2007 12:59

Jan Krag skrev:Det er ikke så svært at flytte Dokument-mappen.
Højre-klik på Dokumenter, og vælg " Egenskaber " og der vælge " Flyt " og så vælge G-drevet
Så bliver alt i Dokumenter flyttet til G-drevet, og frigør denne plads på C-drevet

Hej Jan.
Tak for dette råd. det er hermed klaret-

mvh anne marie hamley :)
tottemand
anne marie hamley

Næste

Tilbage til Hjælp til alt