Boot rækkefølge

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Boot rækkefølge

Indlægaf Jan » fre mar 20, 2009 7:57

Jeg har harddisken delt op i to partioner.

Nu vil jeg gerne have ændret hvilken partion den starter op. Når jeg tænder computeren kommer der en menu hvor jeg kan vælge.

Jeg kan sagtens komme ind i boot menuen, men jeg kan bare ikke finde den menu hvor jeg kan vælge partion.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Geografisk sted: Himmerland

Re: Boot rækkefølge

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre mar 20, 2009 9:25

Det vil sige, du kan godt vælge i øjeblikket, men du vil have en ene partition valgt automatisk?

Hvilke styresystemer har du installeret?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » fre mar 20, 2009 15:52

Jeg har Windows og Ubunto.

Ja jeg kan godt vælge, og den mulighed skal fortsat bestå.

Nu er det Ubunto som starter automatisk, og det skal helst være Windows som starter automatisk fordi min kone og datter kan ikke rigtig finde ud af det.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre mar 20, 2009 16:44

I Ubuntu:

Alt+F2 => skriv: gksudo gedit => Klik på Kør. Du skal nu indtaste din adgangskode, hvorefter du får åbnet editoren med administratorrettigheder.
Åbn => Filsystem => boot => grub => menu.lst => klik på Åbn.

Du kan evt. ændre ventetiden i bootmenuen ved at ændre antallet af sekunder ud for timeout. (linjen uden # forrest)

Nederst i filen, under linjen # # End Default Options ## har du menupunkterne på bootmenuen. Hvert afsnit starter med en linje, der starter med title.

Første afsnit er stadardvalget, så du skal blot flytte Windowsafsnittet op lige under # # End Default Options ##

Du kan evt. slette dette afsnit:
# This is a divider, added to separate the menu items below from the Debian ones.
title Other operating systems:
root
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » fre mar 20, 2009 23:05

Mange tak Kim. Hvis det kan lade sig gøre vil jeg gerne lave det i Windows, for jeg syntes det lyder noget besværligt.

Jeg kan jo nemt komme ind i administrationen i Windows. Det er bare at finde den menu, hvor jeg ændrer hvilken partion den skal starte med. Men hvis det er for besværligt, at forklare går det nok også med at gøre det i Ubunto.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Klattrup » lør mar 21, 2009 0:03

Et sidespring, i Ubuntu kan Startup-manager installeres via tilføj/fjern, så kan det ændres hurtigt via det - det ligger sig i System - administration

StartUp-Manager.png
StartUp-Manager.png (33.75 KiB) Vist 7339 gange
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør mar 21, 2009 1:24

Klattrup: Det havde jeg helt glemt. Jeg havde på et tidspunkt fat i programmet til Ubuntu-guiden til ændring af splash-skærmen, men jeg opgav at medtage det, fordi forkerte valg kan have store effekter. Men det er selvfølgelig ikke mere farligt end den manuelle ændring, tværtimod.

Jan: Du kan ikke foretage ændringen inde fra Windows, eftersom det er Ubuntus bootloader, der vises. Det var derfor, jeg startede med at spørge, hvilke styresystemer du har installeret.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan » søn mar 22, 2009 5:24

I Ubunto har jeg søgt efter Startup-manager med tilføj/fjern. Den kan ikke finde den.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn mar 22, 2009 7:42

Vælg All Available Applications i rullemenuen til venstre for søgefeltet, så skulle den komme frem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Jan Krag » søn mar 22, 2009 11:15

Hej
Du kan bruge synaptic-pakkehåndtering, søge på startupmanager - markere - anvend.
Så ligger den i system
Venlig Hilsen Jan
Jan Krag

Indlægaf Jan » man mar 23, 2009 9:05

Kim det har jeg prøvet mange gange.

Klattrup Det er det samme nedslående resultat.

Tak for det alligevel, men jeg tror altså ikke den er tilgængelig her i Himmerland.
Venlig hilsen
Jan
Jan

Indlægaf Kim Ludvigsen » man mar 23, 2009 11:29

I skal jo heller ikke have et for godt derovre. Men er du sikker på, at du har indtastet korrekt i søgefeltet? Prøv at nøjes med startu.

Hvis det stadig ikke virker: Hvilken version af Ubuntu bruger du?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt