java

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

java

Indlægaf aomo » tirs dec 29, 2009 22:46

hej

jeg kan ikke få java til at virke , filen ligger godt nok i plugins i mappen mozilla, men på filen er der en smiley der holder sig for øjene hvad er fejlen og hvad kan jeg gør
aomo

Re: java

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 30, 2009 0:05

Prøv at tjekke din Java-installation her:
http://java.com/en/download/installed.jsp?detect=jre&try=1
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf java » ons dec 30, 2009 0:13

hej

jo det er det rigtige jeg har, men det er som om det ikke er aktiveret.

jeg ville så prøve at instalere java igen og strate helt forfra, men når jeg så skal aktivere java så siger den så at filen er der i forvejen.

men hvordan sletter jeg filer i linux under terminal, når jeg højre klikker s kan jeg ikke slette fil, det kan da ikke passe at jeg skal slette hele styrer systemet for at slette en fil
java

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 30, 2009 0:20

Hvis den side fortæller, at du har den rigtige Java, så bør det også virke.

Hvor (på hvilken side) går det galt, og hvordan viser det sig? Får du fx en fejlmeddelelse?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 30, 2009 0:23

Prøvede du for øvrigt at tjekke din Java på Java-siden ved at klikke på linket til denne side:
http://java.com/en/download/help/testvm.xml

På den side skulle du gerne få vist en lille animation med en rygende kaffekop, og du kan aflæse oplysninger om din Java-version.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf java » ons dec 30, 2009 0:37

hej

den kan ikke køre via det link du gav mig, der er bare grå skærm, men jeg får at vide at jeg skal aktivere java i min browser men der er og så gjort.

det er som jeg har lavet noget forkert da jeg skulle linke i "mozilla" og i "firefox" for den fil jeg linker med er blå inde i terminalen hvor alle andre er grønne.

jeg tror godt jeg kunne fikse det hvis jeg kunne slette de filer.

jeg kan ikke spille spil inden på kom og vind, jeg har i øvrigt 2 com at samme slags og den anden virker fint.
java

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 30, 2009 0:56

java skrev:den kan ikke køre via det link du gav mig, der er bare grå skærm, men jeg får at vide at jeg skal aktivere java i min browser men der er og så gjort.

Det vil sige, at på http://java.com/en/download/installed.jsp?detect=jre&try=1 får du at vide, at du har den rette Java, og på http://java.com/en/download/help/testvm.xml får du en fejl?

java skrev:det er som jeg har lavet noget forkert da jeg skulle linke i "mozilla" og i "firefox" for den fil jeg linker med er blå inde i terminalen hvor alle andre er grønne.

Jeg forstår ikke ovenstående. Kan du forklare, hvad du mener med at linke en fil i Mozilla og i Firefox? Og hvad er det for en terminal, du nævner?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf aomo » ons dec 30, 2009 12:56

jo

når jeg har downloadet java så skal instalere det og derefter skal jeg linke det til browers, for at det kan køre på nette, jeg har køre med linux som styrer system.

det kaldes terminal der hvor jeg skal skrive den commando som får linket til at virke.

jeg har som jeg skrev tidliger, har jeg ens com hvor begge køre linux og mozilla den ene virker det fint på, men den anden virker det ikke, den eneste forskel er at jeg i filsystem kan se at på den der ikke virker får jeg en besked på at jeg skal aktivere java, men det er aktiveret.

jeg tror selv jeg kommet til at lave en skrive fejl så linket ikke virker, men jeg kan ikke rette det da jeg ikke kan slette filen libjava i plugins mappen i mozilla.

vedr. link du gav mig, så ja det ene siger at det er den rigtige java jeg har og det andet linke siger at jeg skal aktivere java ( men der gjort 10 gange nu )
aomo

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 30, 2009 13:28

Ok, jeg må melde pas. Da jeg installerede Java i Ubuntu Linux, gjorde jeg det i Tilføj og fjern programmer - jeg mener ikke, at jeg skulle aktivere noget som helst bagefter.

Med hensyn til filen, som du ikke får lov at slette, så skyldes det sikkert enten, at den er i brug, eller at du skal have administratorrettigheder for at kunne slette den.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf linux-abc.dk » ons dec 30, 2009 19:46

Det vil hjælpe lidt hvis du ikke bare skrev linux men i stedet skrev hvilken distribution og version det drejer sig om - fx. Ubuntu 9.10 32bit
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf aomo » ons dec 30, 2009 20:25

hej

styre systemet hedder linpus linux lite v1.0.13.e

findes der en commando man kan skrive i terminalen der sletter filer
aomo

Indlægaf linux-abc.dk » ons dec 30, 2009 21:52

Linpus lite kender jeg ikke nok til - jeg ved at det er en dist. som er bygget på Fedora og er en blanding af fri og proprietær software, udviklet til Acer aspire notebook. Så ved jeg at næsten alle forum tilråder brugere af Linpus at skifte til fx. Ubuntu eller Ubuntu Netbook Remix og installere med UNetbootin da det angiveligt skulle virke både bedre og hurtigere end Linpus.
Vælger du at beholde Linpus og prøve at klare det med terminalen er der her en guide med terminal kommandoer http://ss64.com/bash/ men det er nok lidt af en mundfuld at gå i kast med som begynder. Du skal næsten ha' fat i en der ved noget om .rpm pakkesystemet(Fedore, RedHat etc) - og det er jeg ikke inde i, jeg bruger kun .deb baserede systemer(Debian, Ubuntu etc.)
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Indlægaf aomo » tors dec 31, 2009 0:38

hej

det virker nu, jeg fik slettet den fil og lavet et myt link i mozilla og firefox så nu kører det som det skal.

tak for hjælpen.

vil det være en fordel at skifte min linux ud med en anden og nyere udgave?
aomo

Indlægaf linux-abc.dk » tors dec 31, 2009 1:27

aomo skrev:hej

det virker nu, jeg fik slettet den fil og lavet et myt link i mozilla og firefox så nu kører det som det skal.

tak for hjælpen.

vil det være en fordel at skifte min linux ud med en anden og nyere udgave?

Det er op til dig selv :wink: Hvis du synes det kører fint nok som det er så er der ingen grund til at skifte. Fordelen du vil have ved at skifte er primært at du vil have nemmere ved at finde support for Ubuntu, der er vist ikke en dist. der har så meget dokumentation og forum-hjælp som den. Men der findes da også andre - kig fx. her på Distro Watch
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Tilbage til Hjælp til alt