Fra thunderbird på PC til TB på MAC? howto

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Fra thunderbird på PC til TB på MAC? howto

Indlægaf Duke59 » tors feb 11, 2010 14:45

Hej

Jeg står ved en skillevej jeg vil gerne gå fra PC til MAC, men hvad gør jeg med min mails som i dag ligger i min TB på en PC jeg vil have dem med over på min MAG, kan jeg det og hvordan.

Jeg er total nybegynder i MAG verdenen, so be gentle ;-)

MVH Duke59
Duke59

Re: Fra thunderbird på PC til TB på MAC? howto

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors feb 11, 2010 16:08

Du kan sagtens få dine mails med over på en Mac. Hvis det er mellem Windows-computere kan man kopiere hele profilen og dermed få alle indstillinger og mails med. Helt så nemt er det ikke fra Windows til Mac, fordi Mac ikke bruger samme drev- og mappesystem som Windows. Hvis man er nørdet, kan man nemt rette profilen til, men til ikke nørder vil det nemmeste være at installere Thunderbird på Mac'en, opsætte diverse konti, og derefter kopiere mailene over.

Fremgangsmåden er altså:
Find mailene på Windows-computeren og kopier dem over på en USB [1]
Installer Thunderbird på Mac'en og opsæt diverse konti - sørg for ikke at få hentet mails, de vil blive overskrevet!
Kopier mailene fra USB'en og over på Mac'en [2]

[1] Find dine brugerdata som beskrevet her:
http://wiki.mozilladanmark.dk/wiki/Thun ... Brugerdata
Klik dig ned til mappen Mail og kopier så mappen Mail over på USB'en. Husk, at Thunderbird skal være lukket, når du kopierer.

[2] Find dine brugerdata på Mac'en, også beskrevet på linket i [1]. Klik dig ned til mappen Mail og slet den. Kopier mappen Mail fra USB'en over på dens plads. Husk, Thunderbird skal være lukket, mens du kopierer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Duke59 » fre feb 12, 2010 8:30

Hej Kim

Tak for hjælpen, men jeg har lige et par opfølgende ting, ikke at jeg ikke tror dig, men min kollega har en mac og han lavede et par SS af sin indstallation og her kan jeg se at filer hedder det samme, og de ligger i en mappestruktur der faktisk ligner rigtig meget det jeg ser i Windows 7

MAC: users/brugernavn/Library/thunderbird/profiles/

Hvad ville der ske hvis jeg kopierede mappen thunderbird og alle underliggende mapper og filer ud på usb, på MAC'n installere jeg så thunderbird og overskriver så mappen thunderbird mappen med det fra USB'n hvad siger du til det?

MVH Duke59
Duke59

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre feb 12, 2010 10:14

Hvis du vil lege nørd, så kan du kopiere hele mappen Thunderbird (altså ikke programmappen, men profilmappen) over på den rette placering på Mac'en. Gør det inden, du installerer Thunderbird på Mac'en, hvis du gør det efter, så slet mappen Thunderbird på Mac'en, før du kopierer den gamle mappe over. Du skal åbne filen prefs.js med en almindelige teksteditor, der ikke indsætter ekstra koder i filer. Altså noget i stil med Notesblok. IKKE noget i stil med Word eller OpenOffice.org.

I filen skal du så rette alle forekomster af sti-henvisninger, så de passer til Mac'en. Både dem med en hel sti i stil med C:\... og dem med en relativ sti i stil med ..\... Husk, at man ikke bruger baglæns stråstreger på Mac'en til sti-betegnelser.

Når du er færdig med at tilrette filen, og du har gemt den, kan du åbne Thunderbird. Jeg behøver vel ikke at understrege, at det vil være en rigtig god ide, hvis du bevarer en backup-kopi, så du ikke mister noget, hvis det går galt.

Fordelen ved den nørdede metode er, at du ikke skal opsætte dine konti. Hvis du ikke laver fejl, så vil alt virke som på den anden computer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » fre feb 12, 2010 17:07

Cool, jeg kan læse at jeg er lidt nørdet, og desuden bruger notepad++ men den regner jeg med du udmærket kender :-)

Tak for hjælpen

MVH Duke59
Gæst

Tilbage til Hjælp til alt