Stationær nr 2?

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Stationær nr 2?

Indlægaf Drooler » ons dec 14, 2011 15:16

Overvejer at erhverve en stationær PC nummer 2 - til bl.a. backup - men mere til en sikkerhed, da jeg ikke på noget tidspunkt ønsker at være uden PC....i kortere eller længere tid.
Men: Kan jeg forbinde de to PC'er - evt. med usb-kabel - så der er adgang til begge C-drev......OG når mine externe harddiske er tilsluttet PC nr 1 - kan jeg så PÅ PC nr 2 få adgang til disse externe drev via PC nr 1 - også???

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; WOW64; rv:8.0) Gecko/20100101 Firefox/8.0
Drooler

Re: Stationær nr 2?

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 14, 2011 23:58

Hvordan er du koblet på internettet? Hvis du har en router, har den ganske givet mulighed for tilslutning af flere PC'er, og i så fald kan du lave et lokalt netværk, hvor du kan have adgang til alle harddiske på de tilsluttede PC'er, både de indbyggede harddiske og de eksterne harddiske.

Selve hardwaredelen er blot et kabel fra hver computer til routeren, og du skal så have opsat deling på hver PC til harddiskene.

Jeg forstår godt dit ønske om at være sikker på altid at have en PC, der virker. Men vær opmærksom på, at de bruger meget strøm. Hvis du vil have din reserve stående tændt altid, kan være en dyr fornøjelse. Det koster vist 2000-3000 kroner om året i strøm for én PC, der står tændt døgnet rundt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Drooler » tors dec 15, 2011 14:23

Tak for svar...

Men: Dur det også med en usb-ledning mellem de to PC'er???

Jeg er ikke så god til det med netværk - det oprettes jo automatisk - og det har jeg så bare været vant til...
Drooler

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre dec 16, 2011 3:22

Nej, du kan muligvis få et program der kan bruges til at overføre data mellem de to computere, men dels vil det gå langsomt og dels vil du sikkert kun have begrænset adgang. Et rigtigt netværk er det nemmeste og bedste. Hvis du har en router med mulighed for at tilslutte flere computere, så prøv det.

Hvis jeg ikke tager meget fejl, vil oprettelsen af netværket ske næsten automatisk. Du skal blot fortælle, hvilke mapper du vil dele. Hvis du vil dele alle mapper, kan du fx blot dele drev C og roden på dine eksterne harddiske (drev D, osv.) og så medtage alle undermapper. Hjælpefunktionen i Windows skulle gøre det hele meget nemt.

Men første skridt er som sagt at finde ud af, om du allerede har udstyret (routeren) til det.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt