SEO i Kompozer

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

SEO i Kompozer

Indlægaf LarsS » søn apr 01, 2012 14:49

Hej,

Jeg skal til at lave søgemaskineoptimering på en hjemmeside i Kompozer. Jeg er vant til at bruge Joomla, hvor der er mulighed for at indsætte hjemmesidens navn, som kan bestå af udvalgte søgeord, efter sidernes titel. Er der en lignende funktion i Kompozer?

Ved min forholdsvis hurtige gennemgang af Kompozer, kunne jeg heller ikke finde nogen steder, hvor jeg kunne skrive meta beskrivelser. Hvor finder jeg det?

Håber at nogen her på siden kan hjælpe.

På forhånd mange tak!!!

Mvh
Lars

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0) AppleWebKit/535.11 (KHTML, like Gecko) Chrome/17.0.963.83 Safari/535.11
LarsS

Re: SEO i Kompozer

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn apr 01, 2012 15:37

Du kan godt indsætte sidens titel (hjemmesidens navn) i KompoZer:
Formater => Sidens titel og egenskaber => Titel
Bemærk, at ordene til venstre har større vægt end senere ord. Det kan derfor måske være en ide at have sidens navn til sidst (alt efter navn/domæne m.m.), som jeg fx har gjort det her: http://pc-sikkerhed.dk/backup.php - pas på med at have en for lang titel, det betyder at ordene får mindre værdi.

Feltet Beskrivelse skal udfyldes med en lille tekst, der også indeholder relevante søgeord. Teksten skal være beskrivende, fordi den nogle gange vises i søgeresultater.

Andre meta-koder kan indsættes manuelt i kildekodevisning. Det eneste, der kan være relevant til SEO er meta-koden til søgeord:
<meta name="keywords" content="her skal søgeordene stå">
Men det har reelt ikke den store betydning i vore dage. Google bruger det vist slet ikke, og jeg tror heller ikke andre regner særlig meget med, hvad der står i den meta-kode. Men det skader nok ikke at have det med, hvis ellers man udelukkende angiver relevante søgeord - ellers risikerer det at trække ned i stedet.

Det vigtigste til SEO i øvrigt er relevante filnavne, korrekt brug af overskriftskoder, og så selvfølgelig indholdet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LarsS » søn apr 01, 2012 15:53

Hej Kim

Tak for dit hurtige svar!

Jeg tænkte mere på, om der er en funktion, så man ikke behøver at skrive "tillægsteksten" altså f.eks. et firmanavn eller udvalgte søgeord i title tag'et, på hver enkelt side. Altså så du f.eks. bare krydser et felt af, og så bliver det ønskede firmanavn eller søgeord automatisk tilføjet alle sider.

Mht. meta beskrivelse, så forstår jeg dit svar som, at meta beskrivelsen tilføjes i "source"'en og ikke i en egentlig funktion i Kompozer. Er det rigtigt?

Endnu engang tak for dit svar.

Mvh
Lars
LarsS

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn apr 01, 2012 16:41

Du skal tilføje teksten/metafelterne manuelt, eftersom KompoZer håndterer siderne enkeltvis og ikke som et samlet website. Men problemet er ikke så stort, for hvis du bruger en eksisterende side som skabelon, er de pågældende meta-koder jo allerede lavet.

Når det er sagt, så skal du alligevel ind og rette på hver enkelt side. De enkelte sider skal have forskellige søgeord, beskrivelse og titel, hvis du skal optimere til søgemaskinerne.

Meta'en til søgeord skal tilføjes i "sourcen" (kildekodevisning i KompoZer). Beskrivelsen kan godt klares i brugerfladen, det er kun søgeordene, som ikke kan klares i brugerfladen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf LarsS » søn apr 01, 2012 16:48

Super!

Mange tak for dine hurtige svar. Det var lige det jeg havde brug for at vide!!!

Mvh
Lars
LarsS

Tilbage til Hjælp til alt