bærbar acer dør efter den er tændt

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

bærbar acer dør efter den er tændt

Indlægaf meretejo » tors jun 14, 2012 13:01

Hej igen!

Et spørgsmål om en bærbar, der dør efter den har været tændt i ca. 45 sekunder!

Den starter fuldstændigt normalt med går i sort efter ca. 45 sekunder!

Hvilken fejl kan det mon dreje sig om. Jeg starter den og trykker på F8, men ligegyldigt hvad jeg vælger at åbne med, nytter intet.

Skrivebordet vises med alle ikoner, og så går den som sagt i sort.

Det er min mands Pc det drejer sig om, han bruger den kun til at lægge kabale på, og der er ingen netforbindelse til maskinen.

Kan der være almindeligt slid?

På forhånd tak.

Mvh
joanmerete

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:13.0) Gecko/20100101 Firefox/13.0
meretejo
meretejo

Re: bærbar acer dør efter den er tændt

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jun 14, 2012 13:22

Med at gå i sort mener du så, at den genstarter, eller kan du forklare nærmere? Hvis den genstarter, er det muligt at indstille den til i stedet at vise en blå skærm med nogle oplysninger om, hvorfor den gik ned. Oplysningen er en såkaldt Stop-meddelelse, der fx kan se sådan ud: STOP 0x0000000a IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Jeg ved desværre ikke, hvordan man forhindrer automatisk genstart i nyere Windows'er, men i XP kan man gøre det ved at vælge Deaktiver automatisk genstart på menuen for fejlsikret tilstand. Eller inde fra Windows via Start => Kontrolpanel => Ydelse og vedligeholdelse => System => fanen Avanceret => knappen Indstillinger under Start og genoprettelse => fjern flueben ud for Genstart automatisk => OK => OK.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf meretejo » tors jun 14, 2012 14:03

Kim Ludvigsen skrev:Med at gå i sort mener du så, at den genstarter, eller kan du forklare nærmere? Hvis den genstarter, er det muligt at indstille den til i stedet at vise en blå skærm med nogle oplysninger om, hvorfor den gik ned. Oplysningen er en såkaldt Stop-meddelelse, der fx kan se sådan ud: STOP 0x0000000a IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.

Jeg ved desværre ikke, hvordan man forhindrer automatisk genstart i nyere Windows'er, men i XP kan man gøre det ved at vælge Deaktiver automatisk genstart på menuen for fejlsikret tilstand. Eller inde fra Windows via Start => Kontrolpanel => Ydelse og vedligeholdelse => System => fanen Avanceret => knappen Indstillinger under Start og genoprettelse => fjern flueben ud for Genstart automatisk => OK => OK.

------------------------
Hi Kim.

Tak for svar!

Det er således, at nå jeg har trykket på STARTknappen tænder den bærbare for så vidt normalt, men så kommer der en blå side, der med hvid skrift vil i gang med at lave en diskkontrol, som jeg annullerer. Så så fortsætter den med at åbne, og når den er på skrivebordet med alle ikonerne, så kan man evt. lige nå at åbne er spil, og så går den bare i sort. Jeg kan se, at hdd'en blinker lidt, men så sker der absolut ikke mere. Jeg har også, som nævnt, trykket på F8, og der vises den sædvanlige sorte skærm med hvid skrift, hvor man med piletasterne kan vælge at åbne i fejlsikret eller andet, men ligegyldigt hvad jeg vælger, ender det med, at den går i sort.
:?:
meretejo
meretejo

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jun 14, 2012 16:00

Det vil sige, at du slukker computeren ved at trykke på slukknappen, når skærmen går i sort? Du bør lade den foretage diskkontrollen ved opstart. Funktionen kan rette småfejl, der kan opstå på harddisken ved forkert nedlukning. Men ok, du har nok større problemer her.

Det gør nok ikke nogen forskel i dette tilfælde, men har du prøvet at trykke på tasterne Ctrl+Alt+Delete for at se, om det får liv i computeren? Tjek også, om harddisk-lampen blinker, når du trykker på tasterne.

Umiddelbart lyder det som noget hardware, der driller. Og det kan desværre være mange forskellige ting. Det kan være noget så "simpelt" som en løs forbindelse til skærmen eller skærmkortet, hvor den så slår fra, når computeren bliver varm. Eller det kan være fejl på bundkort, harddisk eller RAM.

Det, at harddisken blinker lidt efter, at skærmen er gået i sort, kunne være et tegn på, at det er skærmen, der er problemer med. Og det er endnu et tegn i den retning, hvis den blinker, når du trykker på tasterne som nævnt ovenfor. Det tyder nemlig i så fald på, at Windows faktisk stadig kører, men at det bare er skærmen, der er uden billede.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tors jun 14, 2012 18:35

Kim Ludvigsen skrev:Det vil sige, at du slukker computeren ved at trykke på slukknappen, når skærmen går i sort? Du bør lade den foretage diskkontrollen ved opstart. Funktionen kan rette småfejl, der kan opstå på harddisken ved forkert nedlukning. Men ok, du har nok større problemer her.

Det gør nok ikke nogen forskel i dette tilfælde, men har du prøvet at trykke på tasterne Ctrl+Alt+Delete for at se, om det får liv i computeren? Tjek også, om harddisk-lampen blinker, når du trykker på tasterne.

Umiddelbart lyder det som noget hardware, der driller. Og det kan desværre være mange forskellige ting. Det kan være noget så "simpelt" som en løs forbindelse til skærmen eller skærmkortet, hvor den så slår fra, når computeren bliver varm. Eller det kan være fejl på bundkort, harddisk eller RAM.

Det, at harddisken blinker lidt efter, at skærmen er gået i sort, kunne være et tegn på, at det er skærmen, der er problemer med. Og det er endnu et tegn i den retning, hvis den blinker, når du trykker på tasterne som nævnt ovenfor. Det tyder nemlig i så fald på, at Windows faktisk stadig kører, men at det bare er skærmen, der er uden billede.

-----------------------------------------
Når den går i sort, kan jeg kun "tvangslukke" den. Jeg har flere gange prøvet at lade den scandiske, men der går den også i sort midt i seancen med at scandiske.
Der ser heller ikke ud til at være noget fordækt, når jeg åbner joblisten. Så det er nok ikke noget, jeg sådan lige selv kan klare. Jeg kan heller ikke nå at gennemføre en systemgendannelse.
Nu har jeg fået bakset lidt liv i min gamle Toshiba bærbare, som ikke har været i brug siden 2003, og den kan godt bruges til kabale, så må jeg lige se, hvad der skal ske med Aceren. Det værste er, at jeg har brugt den til at gemme en masse billeder m.m. på, og det ved jeg så ikke lige, hvordan jeg skal få fat i.

Mvh
joan merete
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jun 14, 2012 18:55

Kommer der lys i harddisk-lampen, når du bruger Ctrl+Alt+Delete?

Hvis dine billeder er vigtige, kan du i værste fald åbne computeren og tage harddisken ud. Den kan så tilsluttes en anden computer via en USB-boks, man kan købe. Så skulle du kunne hente billeder m.m. fra den. Hvis altså, det ikke er harddisken, der er stået af.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tors jun 14, 2012 19:17

Kim Ludvigsen skrev:Kommer der lys i harddisk-lampen, når du bruger Ctrl+Alt+Delete?

Hvis dine billeder er vigtige, kan du i værste fald åbne computeren og tage harddisken ud. Den kan så tilsluttes en anden computer via en USB-boks, man kan købe. Så skulle du kunne hente billeder m.m. fra den. Hvis altså, det ikke er harddisken, der er stået af.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Desværre kan jeg ikke mere nå så langt som til at åbne skrivebordet og når derfor ikke Ctrl + Alt + for at se om der er lys i lampen, så det ser ret håbløst ud. :cry:

Nu vil jeg lige vente med at tænde det stakkels kræ, for det er lige som om, at hvis jeg lader den være slukket nogle timer, så kan jeg få den helt frem til skrivebordet, og så evt. nå at trykke Ctrl + Alr + Del for at se om lampen lyser. Hvis den gør det hvad så???

joan merete
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jun 14, 2012 21:00

Hvis lampen lyser, er det et tegn på, at Windows kører i baggrunden, men at du bare ikke kan se det, fordi skærmen ikke virker. Og det er så også et tegn på, at der er større sandsynlighed for, at du kan redde dine billeder ved at tilslutte harddisken til en anden computer.

Du kan sagtens prøve det med CTRL+Alt+Delete, selvom skærmen bliver sort, før Windows dukker frem. Bare vent et minuts tid eller to, før du prøver. Bemærk også, om lampen bliver ved med at lyse, selvom skærmen bliver sort, før Windows er indlæst. Det er nemlig et tegn på, at Windows er ved at blive indlæst bag den sorte skærm.

Det, at du kommer længere, hvis den har været slukket, er et tegn på, at det har noget med at gøre med varme, som jeg nævnte tidligere.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tors jun 14, 2012 21:34

Kim Ludvigsen skrev:Hvis lampen lyser, er det et tegn på, at Windows kører i baggrunden, men at du bare ikke kan se det, fordi skærmen ikke virker. Og det er så også et tegn på, at der er større sandsynlighed for, at du kan redde dine billeder ved at tilslutte harddisken til en anden computer.

Du kan sagtens prøve det med CTRL+Alt+Delete, selvom skærmen bliver sort, før Windows dukker frem. Bare vent et minuts tid eller to, før du prøver. Bemærk også, om lampen bliver ved med at lyse, selvom skærmen bliver sort, før Windows er indlæst. Det er nemlig et tegn på, at Windows er ved at blive indlæst bag den sorte skærm.

Det, at du kommer længere, hvis den har været slukket, er et tegn på, at det har noget med at gøre med varme, som jeg nævnte tidligere.

------------------------------------------------------------

Tak igen for svar Kim.

Nu lykkedes det mig at komme ind på skrivebordet og trykke Ctrl + Alt + Del og harddisk-lampen lyste uden at blinke til den så gik i sort igen.
Jeg vil så forsøge - ved lejlighed - at hente nogle af de ting jeg har liggende og så ellers ikke gøre med ved det. Det er jo som sagt en ældre sag, som min mand har haft til at lægge kabale på, og den har ofte været brændende varm!
Hvordan bliver man af med en gammel Pc? Kan man tage harddisken ud og hakken den itu? og må man det? Jeg ved ikke, hvordan man tømmer en Pc for alt det, der ligger på den, hvis jeg ikke kan nå at slette det. :roll:

Mvh
joan merete
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jun 14, 2012 23:39

Det interessante er, om lampen lyser/blinker, efter skærmen er gået i sort. Men hvis det er en ældre sag, og I har fået løst kabale-behovet med den anden bærbare, er der vel ingen grund til at bruge alt for meget tid på den fejlbehæftede computer.

Med hensyn til følsomme dokumenter m.m. Selvom du sletter filer inde på computeren, så kan andre stadig gendanne dem. Hvis computeren har et CD-/DVD-drev, kan du overskrive harddisken, så filerne ikke kan gendannes.Det kan gøres med en boot-CD med Eraser:
http://kimludvigsen.dk/programmer-tools-eraser.php
Tjek den tilhørende trin for trin-guide med hensyn til at overskrive harddisken med en boot-CD.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » søn jun 17, 2012 16:02

Kim Ludvigsen skrev:Det interessante er, om lampen lyser/blinker, efter skærmen er gået i sort. Men hvis det er en ældre sag, og I har fået løst kabale-behovet med den anden bærbare, er der vel ingen grund til at bruge alt for meget tid på den fejlbehæftede computer.

Med hensyn til følsomme dokumenter m.m. Selvom du sletter filer inde på computeren, så kan andre stadig gendanne dem. Hvis computeren har et CD-/DVD-drev, kan du overskrive harddisken, så filerne ikke kan gendannes.Det kan gøres med en boot-CD med Eraser:
Tjek den tilhørende trin for trin-guide med hensyn til at overskrive harddisken med en boot-CD.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen og tak for den sidste oplysning med link, som er gemt til brug efter nærmere eftertanke.

Mvh og undskyld mit sene svar.

joan merete
Gæst

Indlægaf meretejo » man jul 09, 2012 19:31

Gæst skrev:
Kim Ludvigsen skrev:Det interessante er, om lampen lyser/blinker, efter skærmen er gået i sort. Men hvis det er en ældre sag, og I har fået løst kabale-behovet med den anden bærbare, er der vel ingen grund til at bruge alt for meget tid på den fejlbehæftede computer.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen og tak for den sidste oplysning med link, som er gemt til brug efter nærmere eftertanke.

Mvh og undskyld mit sene svar.

joan merete

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen!

En bekendt af mig fik sin stationære computer trimmet og tilført mere Ram, og den blev fint i orden, så og hun anbefalede mig det samme Pc.værksted.
Der undersøgte de den og ringede og sagde, de havde fundet fejlen til, hvorfor vores bærbare lukkede ned, og de kunne bringe den i orden for så og så meget, det ville tage 3 timer. I dag hentede vi den så og fik at vide, at den have været alt for varm, men nu havde den fået ny kølepasta og var blevet renset og var i orden. Vi drog glade hjem, men da vi åbnede den, sket der nøjagtigt den samme fejl med, at den nåede til skrivebordet, og efter 3 - 4 minutter gik den i sort igen. Jeg prøvede at trykke Ctrl + Alt + Del og fik set på joblisten, og der var ingen opgaver i gang. Jeg nåede også at åbne Kontrolpanelet og H-klikke på Skærm-ikonet fordi jeg ville se, om jeg kunne nå at skanne for evt. fejl eller virus, men så gik den i sort igen. Lampen til harddisken lyser eller blinker, når jeg trykker på Esc tasten eller andre taster, og hvis jeg rører ved låget med skærmen, er det lige som om jeg kan hører en lyd fra harddisken!!!!.
Mener du, jeg skal henvende mig til den reparatør, der ordnede min pc og lovede den var i orden? jeg gave 1400.- kr. for de 3 timer, det kostede, hvilket vel er rimeligt, hvis den havde været ok, men det er den altså ikke. Kan du råde mig til noget?

mvh
joan
meretejo
meretejo

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jul 09, 2012 21:13

Du bør absolut henvende dig til reparatøren!

Du fortæller her noget, som jeg tidligere har efterlyst info om:
Lampen til harddisken lyser eller blinker, når jeg trykker på Esc tasten eller andre taster, og hvis jeg rører ved låget med skærmen, er det lige som om jeg kan hører en lyd fra harddisken!!!!.

Det tyder på, at det er skærmen, der "går ud", og at Windows stadig kører. Reparatøren kan meget vel have ret i, at det skyldes varme. Men problemet kan være mere omfattende, end han havde regnet med - måske fordi der er flere fejl, eller at varmen har forårsaget fejl, der ikke er blevet rettet ved hans reparation. Fx en dårlig forbindelse i skærmkortet.

Spørgsmålet er, om det kan betale sig at kaste flere penge ind i computeren. Tag en snak med reparatøren for at se, om han vil kigge på den igen uden at forlange mere. Det bør han gøre. Prøv gerne først at finde et forbruger-forum på nettet for at finde ud af, hvilke rettigheder du helt præcist har, når du har betalt for en reparation, og den så ikke har hjulpet.

Hvis du opgiver computeren, og du ikke kan få reparationspengene retur, kan du måske lave en aftale med ham om, at når nu hans reparation ikke har virket, så bør han overføre dine data for dig gratis til en ny computer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf meretejo » man jul 09, 2012 21:46

Kim Ludvigsen skrev:Du bør absolut henvende dig til reparatøren!

Du fortæller her noget, som jeg tidligere har efterlyst info om:
Lampen til harddisken lyser eller blinker, når jeg trykker på Esc tasten eller andre taster, og hvis jeg rører ved låget med skærmen, er det lige som om jeg kan hører en lyd fra harddisken!!!!.

Det tyder på, at det er skærmen, der "går ud", og at Windows stadig kører. Reparatøren kan meget vel have ret i, at det skyldes varme. Men problemet kan være mere omfattende, end han havde regnet med - måske fordi der er flere fejl, eller at varmen har forårsaget fejl, der ikke er blevet rettet ved hans reparation. Fx en dårlig forbindelse i skærmkortet.

Spørgsmålet er, om det kan betale sig at kaste flere penge ind i computeren. Tag en snak med reparatøren for at se, om han vil kigge på den igen uden at forlange mere. Det bør han gøre. Prøv gerne først at finde et forbruger-forum på nettet for at finde ud af, hvilke rettigheder du helt præcist har, når du har betalt for en reparation, og den så ikke har hjulpet.

Hvis du opgiver computeren, og du ikke kan få reparationspengene retur, kan du måske lave en aftale med ham om, at når nu hans

reparation ikke har virket, så bør han overføre dine data for dig gratis til en ny computer.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Hej igen, og mange tak for dette meget informerende svar.
Nu tror jeg, jeg har fået så meget at vide af dig, at vi er kommet til den beslutning, at vi vil spørge den gode reparatør, om han vil være så venlig at gøre en ekstra forsøg, og hvis det kan lade sig gøre uden ekstra betaling og hvis en ny undersøgelse er negativ, så må vi jo desværre nok skrotte denne og anskaffe os en ny - evt. en brugt. :(

Mange tak for al hjælp fra dit gode hjørne! :)

Mvh
joan
meretejo
meretejo

Re: bærbar acer dør kort efter den er tændt

Indlægaf meretejo » tirs jul 10, 2012 16:20

Hej igen med godt nyt om vores bærbare Acer med Windows 7 styreprogram, der gik i sort efter den havde været tændt i få minutter.

I dag tog vi så til reparatøren, som straks tilbød en ny undersøgelse for den samme betaling. Jeg fortalte ham, at Kim Ludvigsen mente, at det evt. kunne være en løs skærmforbindelse.
"Kom tilbage om ½ time" sagde den gode mand, og efter en lille spadseretur omkring Tåstrup sø vendte vi tilbage, og der stod vores lille bærbare tændt med en fin skærm, og vi fik at vide, at der nu var udskiftet en skærm-inverter! fordi den gamle var defekt.
Så det var godt, at Kim opfordrede os til at henvende os til reparatøren, hvor vi fik alle tiders service.

Så nok engang tak for hjælpen! :D

joan
meretejo
meretejo

Næste

Tilbage til Hjælp til alt