Forståelse af grundl. PC begreber

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Forståelse af grundl. PC begreber

Indlægaf Hans » tirs jan 22, 2013 0:31

I forbindelse med køb af denne bærbare PC - med færdig indstal. Vista - fik jeg et tidsbegrænset tilb. om at få tilsendt en Windows 7 (herefter W7) opgraderings CD. Hvilket jeg benyttet meg af.
Men den nye PC, blev meget hurtig fyldt op med filer & programmer. Og w7 opgraderings CD'en blev liggende på loftet, selv om den for længst burde have vært tat i brug.
Nu er tiden (og jeg) moden for at der skal ske noget. Jeg har nogen kvælder vært inde på MicroS. hjelpe-sider, for at forberede mig lidt.
Men jeg ser jeg trænger assistance, til at forstå nogle grundlæggende begreber og principper. (det kan godt være det lidt rodet, men jeg skal prøve at være skærpet) appendiks: al min beskæftigelse med PC har vært på norsk, så det er ikke sikkert benævnelserne er helt mage de danske. (nu har jeg faktisk fundet MicroS hjælpesider på dansk : http://windows.microsoft.com/da-DK/wind ... -Windows-7 )

Med w7-CD'en har jeg to valg;
1). enten at lægge w7 oven på det eksisterende Vista, og alle eksisterende filer, mapper og programmer, skal blive uforstyrret.
Men i praksis læser jeg fra mange brugere W.W. at det ikke altid går sådan i praksis.

eller 2). en ren installation: "Egendefinert. Dette alternativet erstatter din nåværende versjon av Windows med Windows 7, men bevarer ikke filene, innstillingene og programmene. Dette kalles derfor ofte en ren installasjon."
+
og et eller andet sted i denne processe, vil der her foregå en formatering (i følge MicroS)

Og så tænker jeg, hvis først HD'en alligevel bliver formateret (indlagt besked fra opgraderings CD'en) vil jeg lige gerne gøre det grundig selv (med et program - jeg har på en Boot-CD - og brugt tidligere).

Og her melder de første spørgsmålene sig. Kan jeg formatere alle tre partisjoner: C: & Q: og S: og så regne med at W7 opgrad.-CD'en er i stand til selv at oprette de fornødne nye partisjoner. Hvoraf en med W7. (om det nu måtte blive 2 eller tre partisjoner) ?

Billede

Hvis jeg formatere partisjon Q: , afskære jeg meg selv - jeg mener PC'en for fremtiden å lave manuelle/automatiske genoprettelse pungter ?

MicroS's operativ system; vil det normalt ligge på C: ?

(dette begynder vist allerede at blive en noget fragmenteret spørgsmålstilling)
(jeg prøver med en ny indfaldsvinkel)

Efter jeg i den nu forestående proces med oprydning flyting av mapper og filer, afindstal. af programmer. Nærmer mig med at sidde tilbage med MicroS's, Vista. Vil det da ikke være en forholdsvis enkel sag at lage en kopi eller spejlbillede af kun Vista til en DVD eller USB-nøgle. Og en sådan kopi, må vel i tilæg laves som en bootable DVD ? I tilfælde af mine vidtløftige planer om en fuldstændig ren maskine - og et helt nyt bruger-grænsesnit - viser sig at gå i kludder ?

Billede

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0; rv:18.0) Gecko/20100101 Firefox/18.0
Give mig tilgivelse for mit urene dansk. Jeg forsøger at veksle mellem svensk, dansk og svensk alt efter hvilke fora jeg frekventere.
Så der går let kuk i kassen.
Hans

Re: Forståelse af grundl. PC begreber

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jan 22, 2013 5:36

Jeg har aldrig selv prøvet, men jeg har også hørt, at det normalt er bedst med en ren installation i stedet for at installere ovenpå, også selvom det betyder, at man skal sørge for at gemme data og starte forfra med opsætningen. Jeg ved, at det var sådan i gamle dage, men jeg ved ikke, om Microsoft har fået mere styr på opgraderingsprocessen.

Reelt set kan du prøve at installere ovenpå først. Selv om dine data skulle gemmes ved dette, så lav backup af dem for en sikkerheds skyld. Bliver resultatet ikke godt, kan du lave en ren installation.

Med hensyn til en ren installation, så er du nok bedst stillet ved simpelthen at smide Windows 7 DVD'en i maskinen, og så lade den klare det hele. Formateringen bliver ikke bedre ved at bruge et fremmed program, tværtimod kan det give dig problemer. Jeg ved ikke, hvad Windows 7 gør med drevene Q og S ved en ren installation; det er specielle drev til gendannelse af din Windows Vista, de har ikke noget at gøre med genoprettelsespunkter. Jeg kan forestille mig tre muligheder:
De vil blive overskrevet automatisk og lagt sammen med C.
Windows 7 lader dem være, hvilket vil gøre det muligt for dig at vende tilbage til Windows Vista.
Windows 7 DVD'en er specielt tilrettet, så den opretter lignende drev til genoprettelse af Windows 7.
I alle tre tilfælde vil alle dine data blive overskrevet, så det er vigtigt, at du laver en backup først, og at du tjekker at den virker.

Du nævner en bootbar backup. Din backup kan være i form af et image, der laves med et såkaldt ghost-program. Den laver en kopi af styresystem, programmer og alle data, som du så kan indlæse, så maskinen bliver fuldstændig som før. Men det kræver en masse plads - enten i form af fx en ekstern harddisk eller en masse DVD'er. Og hvis du bruger DVD'er, og der er fejl på blot en af dem, kan imaget ikke bruges. Sørg derfor for at have en almindelig backup af data ved siden af - især hvis du bruger DVD'er.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt