Skrivepogram

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Skrivepogram

Indlægaf bsp » søn mar 10, 2013 14:33

Hej jeg har 2 skrivepogrammer. Libreoffice og Openoffice. org 3.0
Jeg skriver på en bor med foto indlagt, disse fotos flytter sig når jeg starter op og nogle gange ligger de sig oven på hinanden. Jeg går så ind og prøver at aktivere ombrydning, og der er en knap der hedder anker.
Hvad gør disse 2 ting og ellers hvad skal jeg gøre.
Mvh.
Bjarne.

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.0) AppleWebKit/537.22 (KHTML, like Gecko) Chrome/25.0.1364.152 Safari/537.22
bsp

Re: Skrivepogram

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn mar 10, 2013 15:24

Jeg ved ikke, om der findes en nem løsning, men jeg kan huske, at jeg havde samme problem, da jeg skrev en bog med OpenOffice.

Sørg for at gemme en backup, før du prøver nedenstående.

Prøv at dobbeltklikke på et billede og vælg fanen Type (første fane, mit program er på engelsk). Prøv at lege lidt med valgene under Anchor (Anker?), og evt. også med valgene i rullemenuen øverst til høje i afsnittet Position (Placering?).

Jeg kan se, at mine billeder er placeret med valget af To paragraph (Til afsnit?) og med valg af Paragraph area (afsnitsområde?) i rullemenuen.

De rykkede vist stadig rundt en gang imellem, især hvis jeg slettede tekst eller flyttede rundt på tekst. Jeg plejede derfor at tjekke alle billeders placering en ekstra gang, når jeg startede på et nyt kapitel og så tilrette de steder, hvor det var nødvendigt. Og igen engang, når der blev ændret på teksten i forbindelse med korrekturlæsning.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf linux-abc.dk » søn mar 10, 2013 16:22

Vil det ikke være en fordel at bruge et program der er lavet til formålet som fx. Scribus - open source og gratis :wink:
Mvh. Uffe
Brugeravatar
linux-abc.dk

Geografisk sted: Syddjurs

Indlægaf mjjzf » tirs mar 12, 2013 12:07

Scribus er godt, hvis der er meget layouting i det, men den er ikke specielt praktisk til at manipulere store mængder tekst. Scribus er jo tænkt til at klippe og klistre, så det hele passer sammen visuelt - nærmest som en opslagstavle - hvor de to kontorprogrammer er beregnet til at lade tekst flyde og så indsætte billederne i nærheden af, hvor man stod med markøren, da man indsatte dem. Det er ofte meget fristende at sætte absolutte placeringer af billeder - altså opgive koordinater - men det bliver noget frygteligt noget, hvis man indsætter yderligere tekst, der forskubber det.
Jeg foretrækker selv at bruge LyX til den slags - men den er lidt af en temperamentssag...
Brugeravatar
mjjzf

Geografisk sted: Valby, Danmark

Tilbage til Hjælp til alt