"Runtime Error" - hvad betyder det?

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

"Runtime Error" - hvad betyder det?

Indlægaf dorte_7 » tors apr 17, 2014 6:24

Hej Ludvigs Hjørne
Min laptop gik i sort og der kom en dialog frem, hvor der blandt andet stod "Runtime Error".
Det mærkelige var, at det normale skærmbillede lidt senere dukkede op, og her kunne jeg så logge mig på med min adgangskode, hvorefter jeg kunne komme på nettet. Men så forsvandt det hele igen og skærmen blev sort - kun musepilen kunne ses på skærmen.
Kan nogen forklare mig, hvordan jeg eventuelt kan få min bærbare på banen igen.
(Den kører Win 7 Home Edition 64 bit)

Mvh
Dorte

Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:28.0) Gecko/20100101 Firefox/28.0
dorte_7

Re: "Runtime Error" - hvad betyder det?

Indlægaf Gæst » fre apr 18, 2014 12:59

dorte_7 skrev:Hej Ludvigs Hjørne
Min laptop gik i sort og der kom en dialog frem, hvor der blandt andet stod "Runtime Error".
Det mærkelige var, at det normale skærmbillede lidt senere dukkede op, og her kunne jeg så logge mig på med min adgangskode, hvorefter jeg kunne komme på nettet. Men så forsvandt det hele igen og skærmen blev sort - kun musepilen kunne ses på skærmen.
Kan nogen forklare mig, hvordan jeg eventuelt kan få min bærbare på banen igen.
(Den kører Win 7 Home Edition 64 bit)

Mvh
Dorte

Mozilla/5.0 (Windows NT 5.1; rv:28.0) Gecko/20100101 Firefox/28.0

I forlængelse af mit spørgsmål. Jeg glemte at skrive at den første dialog var; "Microsoft Visual C++ Runtime Library - Runtime Error."
Mvh
Dorte
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre apr 18, 2014 13:23

Har du lagt mærke til, om du har fået hentet opdateringer, lige inden problemet opstod? En forklaring kan være en opdatering ag skærmdriveren, hvor den nye version så ikke fungerer korrekt på din computer.

Du kan prøve at starte computeren i fejlsikret tilstand, og her kan du så prøve at bruge Systemgendannelse til at gendanne til et tidspunkt, inden problemet opstod.

Om fejlsikret tilstand:
http://kimludvigsen.dk/tips-windows-fejlsikret.php
Siden er skrevet til Windows XP, så det kan fungere lidt anderledes i din Windows 7.

Om Systemgendannelse:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... =windows-7
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » fre apr 18, 2014 17:37

Hej Kim

Tak for svar.
Jeg har aldrig set nogen opdateringer, hvor navnet "Runtime" indgik, så om den er opdateret ved jeg ikke. Derimod ved jeg, at jeg var fuldt opdateret via Windows Update, så det kan vel ikke være derfor, den gik i sort. Desuden har jeg TDC´s sikkerhedspakke fra F-secure installeret og jeg scannede pcén jævnligt for malware, virus etc. via sikkerhedspakken.
Men her på det sidste kom der af og til en dialogboks op nederst på skærmen, som efter min hukommelse skrev noget i retning af, at der var opdateringer til "Windows Essentials". Jeg må tilstå, at jeg ignorerede den besked og ikke foretog mig noget, da jeg ikke tillagde sådan en opdatering nogen betydning. Kan det tænkes, at det er derfor pc' en gik ned?
Øhh.. når du skriver, at jeg kan prøve med en systemgendannelse, hvordan kan jeg så vide, hvor langt jeg skal gå tilbage for at komme til et tidspunkt, hvor alt var i orden? (Jeg er ikke særlig kyndig med dette her, så jeg håber, du forstår, hvad jeg mener:))

Venlig hilsen
Dorte
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre apr 18, 2014 18:10

Runtime er ikke navnet på et program, men en fejl, der opstår når et program afvikles. I dette tilfælde kan det måske være et driverprogram til skærmen, der går ned med en fejl. Jeg tror ikke, det har noget med virus eller andet snavs at gøre. Det er langt mere sandsynligt, at det er en opdatering af et program, der er gået galt - og min mistanke går på et driverprogram til skærmen, fordi du får sort skærm.

Med hensyn til systemgendannelse, så skal du tilbage til et tidspunkt, hvor du ved, at du ikke havde problemet. Hvis det fx først er tre dage siden, at problemet begyndte at vise sig, så skal du altså finde et gendannelsespunkt, der er ældre end tre dage. Hvis problemet stadig er der, efter du har lavet en gendannelse, så kan du prøve at lave en ny gendannelse med et endnu ældre gendannelsespunkt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør apr 19, 2014 9:24

Hej igen

Mange tak for din fortsatte assistance. Jeg håber du vil hjælpe mig lidt videre, for der er noget jeg ikke forstår. Du skriver:

Med hensyn til systemgendannelse, så skal du tilbage til et tidspunkt, hvor du ved, at du ikke havde problemet. Hvis det fx først er tre dage siden, at problemet begyndte at vise sig, så skal du altså finde et gendannelsespunkt, der er ældre end tre dage. Hvis problemet stadig er der, efter du har lavet en gendannelse, så kan du prøve at lave en ny gendannelse med et endnu ældre gendannelsespunkt.

Jeg kan oplyse, at problemet opstod tirsdag d. 15. april, men alt fungerede dagen før, altså mandag d. 14.ds.
Hvordan kan jeg så sætte "gendannelsespunktet" tilbage til d. 14.4.? Kan man indtaste en dato eller hvad for at komme langt nok tilbage?

Venlig hilsen
Dorte
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 19, 2014 10:07

Hvilken dato, du kan gå tilbage til, afhænger af, hvornår du har fået lavet gendannelsespunkter.

Tjek denne guide:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... d-settings
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør apr 19, 2014 13:04

Hej Kim

Jeg kan ikke finde ud af, hvad der menes i Microsofts side om systemgendannelse. I linket du har sat ind, står der blandt andet:

Sådan gendanner du systemfiler og -indstillinger med et bestemt gendannelsespunkt
1. Åbn Systemgendannelse ved at klikke på knappen Start . Skriv Systemgendannelse i søgefeltet, og klik derefter på Systemgendannelse på resultatlisten. Hvis du bliver bedt om en administratoradgangskode eller bekræftelse, skal du indtaste adgangskoden eller bekræfte.
2. Gør et af følgende:
o Hvis der er et anbefalet gendannelsespunkt, så klik på Vælg et andet gendannelsespunkt og klik på Næste.
o Klik på Næste, hvis der ikke er et anbefalet gendannelsespunkt.
3. Klik på det ønskede gendannelsespunkt, og klik derefter på OK.

Du kan få vist programmer og drivere, som påvirkes (det kan omfatte programmer, der bliver slettet), ved at klikke på Søg efter programmer, der påvirkes.
4. Gennemse gendannelsespunktet, og klik derefter på Udfør.

For mig at se, så er teksten, som jeg har markeret med rødt, det rene volapyk. Hvorfor står der, at man skal vælge ”et andet” gendannelsespunkt, når der lige foran i samme sætning står, at gendannelsespunktet er anbefalet? Så skal man vel vælge det ”anbefalede!”
Og hvordan skal man bære sig ad med at finde ud af ”et ønsket gendannelsespunkt”, hvis der ikke er et, der er ”anbefalet?”
Så vidt jeg har kunnet læse mig til, så dannes der gendannelsespunkter, hver gang man foretager en Windows Update, og det har jeg gjort jævnligt - også lige inden pc´en gik i sort, men hvis man ikke kan skrive en dato, eller på anden måde få indtastet et tidspunkt INDEN maskinen gik ned, så ved jeg godt nok ikke, hvor langt jeg skal gå tilbage?

Venlig hilsen
Dorte
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 19, 2014 13:13

Jeg har ikke adgang til en Windows 7, men har du ikke en oversigt over gendannelsespunkter? I så fald burde du kunne se, hvornår de er oprettet, og så skal skal du blot vælge det nyeste af dem, der er fra før d. 15. april (uanset, hvad Windows ellers anbefaler). Har du fx et genoprettelsespunkt fra d. 14. april eller d. 13. april, så vælg det. Virker det ikke, så gentag og vælg det nyeste gentagelsespunkt før det, altså fx fra d. 11. april, eller hvad du nu ellers har af punkter.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » lør apr 19, 2014 14:25

Hej Kim

OK!
Jeg går i krig, når jeg er tilbage efter påske.
Tak for tålmodigheden.

Venlig hilsen
Dorte
Gæst

Indlægaf Gæst » tirs apr 22, 2014 17:23

Hej igen Kim

Jeg må ærligt indrømme, at jeg troede, at nu kunne det kun gå fremad med at få tjek på mit problem med "Runtime Error", men da jeg åbnede computeren i fejlsikret tilstand kom der en bunke valgmuligheder frem på skærmen, som jeg ikke har den ringeste anelse om, hvad betyder. Så måske kan du/I hjælpe mig lidt videre.
Her kommer hvad skærmen viste i sin fulde ordlyd:

Vælg avancerede indstuillinger for Win 7

Reparer computeren
Fejlsikret tilstand
Fejlsikret tilstand med netværk
Fejlsikret tilstand med kommandopromt

Aktiver startlogføring
Aktiver video med lav opløsning (640X480)
Sidst kendte fungerende konfiguration (avanceret)
Gendannelsestilstand for katalogtjenester
Fejlfindingstilstand
Deaktiver automatisk genstart ved systemfejl
Deaktiver gennemtvingelse af driversignatur

Start Windows normalt

Beskrivelse: Start Windows kun med kernedriverne og –tjenesterne. Bruges, hvis du ikke kan genstarte, når du har installeret en ny enhed eller driver

Har I en ide om, hvilke af de listede kommandoer, der er den rigtige?

Mange hilsner
Dorte
Gæst

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 22, 2014 17:57

Vælg "Fejlsikret tilstand" på listen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Gæst » tirs apr 22, 2014 19:24

Hej Kim

Nej - det fik jeg ikke noget ud af!
Her er, hvad der skete, da jeg åbnede i "Fejlsikret tilstand"
Ned over skærmen løb der meget hurtigt en mængde linjer, som ingen jordisk sjæl kunne nå at læse.
Så kom der følgende besked:" Initialisering af interaktiv logonproces mislykkedes.
Flere oplysninger finder du i hændelseslogfilen."
Det klikkede jeg OK til - der var ikke andre muligheder!

Så kom der en sort skærm, hvor kun muse-pilen kunne ses.
Så forsvandt den også og lidt efter kom en besked: "Starter Windows."
Så kom der en ny besked: "Start i fejlsikret tilstand" eller "Start normalt"
Jeg valgte denne gang at starte i normal tilstand.

Så kom adgangskodepromten frem. Jeg skrev min adgangskode og klikkede OK.
Så kom der en besked: "Velkommen."
Så blev skærmen igen sort, og kun muse-pilen kunne ses.
Efter 15 minutter opgav jeg og slukkede computeren.
Som du kan læse, så kom der ikke meget ud af den operation.

Venlig hilsen
Dorte
Gæst

Indlægaf stoney » tirs apr 22, 2014 19:59

Gæst skrev:Hej Kim

OK!
Jeg går i krig, når jeg er tilbage efter påske.
Tak for tålmodigheden.

Venlig hilsen
Dorte

Ang.genoprettelse i win.7
Tryk start-skriv genoprettelse-tryk gendan denne comp.til et tidligere tidspunkt-tryk åbn gendannelse-tryk åben systemgendannelse-tryk næste-sæt flueben i flere gendannelsespunkter-der er nu flere punkter at vælge i mellem,vælg et punkt og tryk næste-tryk næste og lad comp.arbejde.Efter et stykke tid vil comp.starte op og som den gjorde på den dato du har valgt.
stoney
stoney

Geografisk sted: jylland

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs apr 22, 2014 20:07

Stoney: Er det ikke fremgangsmåden, når man har bootet i Windows? Problemet er, at Dorte aldrig kommer så langt.

Dorte:
Jeg er bange for, at du skal have fat i en, der har tjek på computere, og som kan sidde fysisk foran computeren.

Du har muligvis en hardwarefejl, eftersom det ikke er muligt at starte i fejlsikret tilstand. Der er dog stadig mulighed for, at det er en softwarefejl, som muligvis kan rettes ved at reparere Windows, men det er ikke noget, du selv skal give dig i kast med. Det kan være nørdet og kræver i hvert fald viden om, hvad man gør.

Du kan muligvis nulstille Windows, så computeren bliver, som da du købte den. Det kan man på de fleste bærbare computere. Dette kræver ikke særlig meget viden, men du vil miste alle dine data på computeren, så hvis der er noget på den, som du vil gemme, er det nok ikke løsningen. Og dette vil selvfølgelig kun kunne hjælpe, hvis det er en softwarefejl. Hvis der er noget galt med hardwaren, så hjælper en nulstilling ikke.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt