Thunderbird svarer ikke

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Re: Thunderbird svarer ikke

Indlægaf john steffensen » man jun 16, 2014 14:39

Ja, jeg kan godt modtage og sende mails, men det tager sin tid, da programmet hele tiden "går i svarer ikke tilstand".
Jeg har ikke hentet mails andre steder fra.
Hilsner, John
John Steffensen
john steffensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 16, 2014 14:50

Bruger du IMAP eller POP3?

Hvis du bruger IMAP er det måske et forsøg værd at starte helt forfra ved at slette Thunderbird og profilen med de lokale mails.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf john steffensen » man jun 16, 2014 16:15

Jeg har prøvet af af-og geninstallere mange gange.
Får også denne besked sommetider:

Schript chrome://messenger/content/msgHdrViewOverlay.js:1527

Hvad betyder det?
Hilsner, John
John Steffensen
john steffensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 16, 2014 17:59

Så ligger fejlen sandsynligvis i din profil med mails og indstillinger. Din profil berøres ikke ved en almindelig geninstallation. Benytter du IMAP eller POP3? Hvis du benytter IMAP er det meget nemt at slette profilen og starte helt forfra. Vi kan også hjælpe dig med at prøve at starte forfra, hvis du bruger POP3, men det er noget mere besværligt, og vi skal bruge flere oplysninger i så fald.

Du kan tjekke i din Thunderbird, om du i øjeblikket bruger IMAP eller POP3: Klik på Funktioner => Kontoindstillinger => Markér Serverindstillinger i oversigten til venstre => aflæs, om du bruger IMAP eller POP3 ud for Severtype øverst til højre.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf john steffensen » man jun 16, 2014 18:58

Hej.
Servernavn er: pop3.mail.dk
Ser frem til at få problemet løst.
Hilsner, John
John Steffensen
john steffensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 16, 2014 19:33

Vi kan godt prøve at starte forfra, selvom du bruger POP3, men selv hvis vi får fejlen væk, vil du have problemer. Med POP3 hentes mailene ned på den enkelte computer. Det betyder, at de hentes af den, der kommer først, medmindre man laver lidt fiksfakserier. Det betyder samtidig, at afsendte mails, kun ligger på den computer, de er sendt fra.

Hvis du vil kunne hente og sende de samme mails på begge computere, kan det måske være en god ide at skifte til IMAP. Her ligger mailene på serveren, og de synkroniseres så til alle computere, mobiltelefoner, og hvad man nu ellers bruger til at hente mails. På den måde har man altid de samme mails på alle enheder.

Uheldigvis tilbyder TDC ikke IMAP, så hvis du er interesseret i den løsning, skal du ad en omvej, fx via en gratis tjeneste som GMail. Det kræver lidt opsætning, men når først det er sat op, virker det fint - og du kan beholde din nuværende mailadresse.

Hvis du er interesseret i at bruge IMAP, så vil jeg anbefale, at du får det sat op på den bærbare. Nå det virker på bærbare, kan vi hjælpe dig med at få slettet den gamle profil på den stationære, så du kan få det sat op med IMAP på den - det burde også rette frysningsfejlen. Vi har tidligere hjulpet andre med at få det sat op, så hvis du er interesseret, kan jeg prøve at finde den vejledning frem til dig.

Hvis du fortsat vil bruge POP3, trods ulemperne, så sig til, så får du vejledning til at starte forfra med en ny profil på den stationære, uden at du mister mails.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf john steffensen » man jun 16, 2014 23:29

Hej Kim.
Lad mig blot fortsætte med pop3 løsningen.
Det har jeg hidtil haft det fint med.
Jeg har ikke mobilos med internet mm.
Og bruger sjældent den bærbare.
Jeg afventer nærmere.
Hilsner, John
John Steffensen
john steffensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 17, 2014 0:05

Jeg har ikke styr på flise-versionen af Windows 8, så skift til den gammeldags brugerflade.
Luk Thunderbird, vigtigt!
Klik på Windows-knappen (startknappen)
I skrivefeltet skriv:
%appdata%
Tryk på Enter
Du får åbnet en mappe, find undermappen Thunderbird og flyt den ud på skrivebordet.
Start Thunderbird. Du bliver bedt om at opsætte en konto. Opsæt kontoen - men undlad at hente mails. Henter du mails, vil de blive overskrevet i det efterfølgende. Hvis du ikke har mails, du vil gemme, kan du springe resten over.

Når kontoen er opsat, så luk Thunderbird, vigtigt!
Åbn mappen Thunderbird, som du flyttede ud på skrivebordet, og åbn så undermappen med navnet "tilfældige-tegn.default".
Åbn mappen Mail. Her har du sandsynligvis en mappe med navnet på din konto og en med navnet Local Folders. Jeg ved ikke, hvilken som indeholder dine mails, det afhænger af opsætning af din konto.
Begge indeholder sandsynligvis to filer med navnet Inbox. En med filtypen msf og en uden filtype. Den uden filtype indeholder dine mails. Hvis den i Local Folders fylder 0 KB, er det den i mappen med kontonavnet, du skal bruge og omvendt.
Du har desuden filer svarende til de andre mapper, du havde i Thunderbird, fx Sent, og hvis du selv havde nået at oprette mapper. I alle tilfælde er det dem uden filtype, der indeholder dine mails, og det er kun dem, du skal kopiere i det efterfølgende.

Du skal nu have fat i den mappe, du flyttede mappen Thunderbird væk fra. Her har du fået oprettet en ny undermappe med navnet Thunderbird.
Åbn mappen Thunderbird, og klik dig så ned gennem undermapperne på samme måde som ovenfor. Udskift Inbox og evt. andre filer med dem fra Thunderbird på skrivebordet - kopiér dem i stedet for at flytte dem, så du stadig har en backup på skrivebordet, hvis noget skulle gå galt. Igen, husk, det er kun dem uden filtype, du skal bruge.

Når du er færdig, kan du åbne Thunderbird, og dine mails skulle gerne være på plads, og problemet med frysninger skulle forhåbentlig være et overstået kapitel. Når du har tjekket, at alt virker, kan du slette mappen Thunderbird på skrivebordet. Bliver du i tvivl om noget undervejs, så spørg hellere en gang for meget end en gang for lidt.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf john steffensen » tirs jun 17, 2014 7:21

Hej.
Jeg fandt en vejledning ved at Google, hvordan thunderbird fjernes totalt.
Nu har jeg så geninstalleret thunderbird, og det virker bare fint.
Langt om længe.
Nu har jeg så problemet med at få importeret mine gamle mailadresser.
De er gemt i csv format.
Jeg vil lede efter løsning.
Ellers må jeg oprette en ny tråd.
Hilsner, John
John Steffensen
john steffensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 17, 2014 7:40

Dem kan du importere via menupunktet Funktioner => Adressebog => Funktioner (i adressebogen) => Importer.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf john steffensen » tirs jun 17, 2014 9:46

Hm....
Det har jeg prøvet.
Men det ser jo "helt tosset" ud, når jeg gør det.
Er der mon en "ikke nørd" vejledning?
Hilsen, john
John Steffensen
john steffensen

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jun 17, 2014 10:34

Hvad er det, der ser tosset ud? Hvis du har csv-filen fra et andet program, kan felterne være placeret forkert, fordi programmerne ikke bruger samme rækkefølge og/eller samme felter. I så fald kan du indlæse filen i et regneark, flytte rundt på rækkefølgen og evt. slette felter og så atter gemme som en csv-fil, der kan indlæses i Thunderbird. Hvis csv-filen er lavet med Thunderbird skulle den gerne umiddelbart virke.

Hvis du nåede at flytte profilen ud på skrivebordet, som jeg tidligere beskrev, er det også muligt at kopiere adressebogen herfra og ind i den nye profil.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf john steffensen » tirs jun 17, 2014 10:49

Hej.
Jeg har ikke flyttet noget ud på skrivebordet, da der ikke var noget at flytte.
Har jo for ganske nyligt kæmpet med at få tunderbird installeret.
Jeg har lavet et par adresser, og eksporteret dem på en csv fil.
Og flyttet mine adresser derover på.
og jeg kan fint importere denne fil.
Men jeg forstår ikke, hvordan jeg så videre gør.
Når jeg har importeret, popper der et vindue op, hvor der i venstre side er en hel masse firkanter, hvori man kan sætte eller fjerne flueben
Øverst i dette vindue står det; første felt indeholder feltnavn.....?????
Så er der nogle vinduer man kan klikke på: flyt op, flyt ned, og næste
Men der er umiddelbart ingen navne eller adresser.

Jeg forstår ikke hvad jeg skal gøre, og hvordan.
Hilsner, John
John Steffensen
john steffensen

Indlægaf Jørgen Rasmussen » tirs jun 17, 2014 11:21

Når du har justeret feltnavnene med knapperne Flyt op og Flyt ned (hvis det er nødvendigt), så klik på knappen Næste.
Det skal du vist gøre til du er gennem alle kontakterne.
Mvh Jørgen
Jørgen Rasmussen

Foregående

Tilbage til Hjælp til alt