pc med to harddiske

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

pc med to harddiske

Indlægaf smav » lør apr 16, 2011 13:00

Hej der ,
Jeg har stødt på et problem.
Min gamle pc har to harddiske, det ene med Win XP home og det andet med Win XP pro.
Pc'en booter i home version, men jeg vil gerne at den også kan åbnes win XP pro.
Hvordan gør jeg det?

Jeg ved godt at dual boot ikke er muligt.
smav

Re: pc med to harddiske

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 16, 2011 13:18

Dual boot er sådan set muligt, men det kræver, at begge diske sidder i, når nummer to styresystem installeres.

Som det er nu, skal du ind i BIOS og vælge, hvilken harddisk, der skal bootes på.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf smav » lør apr 16, 2011 13:26

HVORDAN gør jeg det Kim?
smav

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 16, 2011 15:20

Det er lidt svært at fortælle dig helt nøjagtigt, for det er forskelligt fra computer til computer.

Når du starter computeren, vil du meget kortvarigt kunne læse en tekstbesked øverst til venstre på skærmen, hvor der står, hvilken tast du skal trykke på for at komme ind i BIOS, men nogle computere starter så hurtigt, at det kan være umuligt at nå at se teksten. Hvis det er tilfældet, kan du prøve dig frem med taster som F2, F11, Esc og Delete. Når først Windows startes er det for sent, i så fald må du prøve at genstarte computeren igen, og så prøve med en ny tast.

Hvis det er en mærkevarecomputer, kan du prøve at fortælle os mærket og modelnummeret, så kan det være, nogen kender den.

Næste problem er, når du kommer ind i BIOS. Her skal du finde en indstilling for boot-rækkefølge. Også her er det forskelligt fra computer til computer. Men typisk vil det findes i en menu, der hedder boot, hvor du så kan vælge boot-rækkefølgen, fx CD før harddisk. Og du vil sandsynligvis kunne vælge, hvilken harddisk som skal være den første, der bootes på.

Hvis det er en nyere computer, kan det være, der er en nemmere genvej, hvor du kan komme ind i en slags boot-menu, uden at du behøver at skulle ind i BIOS - det vil i så fald også stå som en kortvarig tekst under opstarten.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf smav » lør apr 16, 2011 16:38

Ok Kim, jeg prøver :lol:
smav

Indlægaf smav » lør apr 16, 2011 17:02

Det er pc fra 2006 og nu er den bare ikke til åbne mere.
Jeg er god til at klokke i det.
Så må jeg bare bruge denne jeg har, indtil jeg finder en som kan fikse det hos mig.

Tak for forsøget Kim.

mvh.
Saida
smav

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 16, 2011 18:04

Du skriver ikke, hvad du har gjort, men det er vel ikke værre end at du kan ændre det tilbage til, som det var før.

Hvad sker der, når du prøver at starte?

Valgte du den anden harddisk? I så fald vælg den første igen.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf smav » lør apr 16, 2011 19:09

der kommer besked: reboot and select proper boot device
ore insert boot media in selectet boot device and press a key.

Jeg er ikke nørd så jeg tror at jeg er nød til at have en til at kikke på det mess jeg har lavet.

mvh. saida
smav

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 16, 2011 19:59

Fejlmeddelelsen fortæller dig, at du har valgt at boote på noget, der ikke kan bootes på.

Det kan tyde på, at du kun kan bruge den ene af harddiskene i computeren, og at den ikke vil kendes ved den Windows, du har på den anden harddisk. Det kan der være flere grunde til.

Hvor har du harddisken fra? Jeg tænker på, om du har installeret Windows på den på en anden computer, eller på denne. Der kan også være tekniske ting som master og slave, der driller, men det kræver nok en nørd ved computeren. Du bør dog uden problemer selv kunne skifte tilbage til den gamle indstilling - det er helt samme fremgangsmåde, som du allerede har gennemført én gang.

Du skal altså bare ind i BIOS igen, og denne gang skal du så vælge den tidligere harddisk.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf smav » lør apr 16, 2011 20:07

Ja, den anden harddisk er taget fra min ældgammel pc og måske derfor den ikke kan kendes.
Jeg tror nok at jeg har lavet noget ikke så 'smart', så jeg har brug for 'en hjælper nørd' til at kikke på den.
Må finde en jeg kan stole på.
Tusind tak for din hjælp.

'Det er jo ikke altid godt at rode med noget jeg ikke har forstand på,hehe :lol:
Jeg tror at jeg kan så meget, men finder ud af at jeg ved så lidt.
smav

Indlægaf smav » lør apr 16, 2011 20:15

Halløjsa, nu lykkes det mig at starte window home. Yahoooooo!
Jeg ved at jeg kan se indholdet af den anden hardisk så jeg vil tage back up af det hele og så formatere både den store og den lille hardisk.
Derefter vil jeg så installere Win XP pro igen.

Kunne ellers tænke mig win 7 home, men pc'en er nok for gammel til det.

Tusind gange tak for Din gode hjælp Kim!
Jeg må i gang.
Ha' en dejlig lørdag aften og weekend.

mvh. Saida
smav

Indlægaf smav » lør apr 16, 2011 20:54

Hallo igen, jeg har lige fundet ud af at jeg kan skuppe QWin XP og installere QWin 7 home på den pc. Det er jeg rigtig glad for, da det er meget bedre program, synes jeg.

hej hej og endnu tak for hjælpen.

mvh. saida
smav

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør apr 16, 2011 21:57

Jeg ved ikke, hvad QWin XP er, men husk under alle omstændigheder det med backup - og husk at få alle data med. Jeg ved ikke, om du har tjek på, hvor de forskellige programmer gemmer deres data, så for en sikkerheds skyld:

Klik på Start-knappen => Kør => skriv: %appdata% => tryk på Enter. Du får nu åbnet en mappe med en masse undermapper. Det er her de forskellige programmer gemmer deres brugerdata og indstillinger. Du kan evt. lave en samlet backup af mappen med alle dens undermapper. Og så er der selvfølgelig alle de data, som du gemmer manuelt, fx i mappen Dokumenter, men dem har du jo nok tjek på.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne