Startside - Omdøbning af Søgemask.

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Startside - Omdøbning af Søgemask.

Indlægaf Berndt » man jun 07, 2010 22:27

Når jeg går ind på Internet Expl. kan jeg ved at klikke på Startside få 4 valgte søgemaskiner frem.
De 4 stk. jeg har oprettet som søgemaskiner til danske sider hedder: Google - Alta Vista - Ixquick - Yahoo.
På mit rullegardin er de opført således:
1: http://www.google.com/intl/da/
2: A l t a V i s t a
3: I x q u i c k Web Søg
4: Yahoo! Danmark
>>> Hvordan får jeg forenklet deres benævnelser, så de alle står anført lige så enkelt som Alta Vista?
Især Google's lange navn irriterer mig.
Kan man gå ind et sted og forkorte benævnelserne?
På forhånd tak.
Mvh.
Berndt
Berndt

Geografisk sted: Sjælland

Re: Startside - Omdøbning af Søgemask.

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jun 07, 2010 22:43

Kan du forklare lidt nærmere?

Får du søgetjenesterne frem på fire forskellige faneblade? Hvordan har du tilføjet dem?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berndt » tirs jun 08, 2010 23:33

Jeg har ikke haft PC'en tændt i dag før ved 18-tiden og har nu prøvet at finde ud af at svare på dit spørgsmål og fortælle hvordan det egentlig startede. Jeg kan desværre ikke rekonstruere det. Og problemet har nu ændret sig lidt.
På den pågældende tværbjælke er der placeret: Faneliste hvor der med klik vises de 4 søgemaskiner. Den liste bruger jeg ikke. Til højre for Fanelisten er så Google som 1. søgemaskine. Når jeg så under Favoritter vælger en hjemmeside, f.eks. Ludvigs Hjørne, erstattes Google med Ludvigs Hjørne. Hvis jeg klikker på næste felt (et hus) som hedder Startside, kommer alle de førnævnte 4 søgemaskiner frem til venstre derfor i forlængelse af hinanden og vises på grund af den snævre plads i den korte version. Men når jeg klikker på ”pil ned” til højre for Startside-huset, viser det fremkomne rullegardin søgemaskinerne i den lange, uoverskuelige udgave. Hvorfor bliver de ikke vist på samme overskuelige måde i kort version: Google – AltaVista – Ixquick – Yahoo?
Nu kan det egentlig være lige meget, da jeg på mystisk vis har fået alle 4 søgemaskiner til at stå på bjælken samtidig, så rullegardinet med de lange adresser er blevet overflødigt.
Jeg har dog prøvet at gå ind i Funktioner → Internetindstillinger → Generelt → Startside.
Der står de 4 Søgemaskiner som endnu længere internetadresser, som der jo ikke kan ændres på.
Ja, det lyder nok uklart og lidt ubehjælpsomt, men jeg kan ikke forklare det bedre.
Det er jo et lille problem, men kan man gøre navnene på de 4 søgemask. på rullegardinet kortere (især Googles)?
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jun 09, 2010 1:00

Jeg forstår stadig ikke helt, hvad du mener. Sådan som jeg opfatter det, så har du valgt de fire søgetjenester som startsider. Men i så fald burde teksten på fanebladene være sidernes titel, og Googles titel er "Google" og ikke en webadresse, sådan som du oplyser.

Jeg bruger ikke Internet Explorer særlig meget, så jeg er lidt på bar mark her.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Berndt » ons jun 09, 2010 11:11

Tak for din tålmodighed.
Jeg har lige gennemgået de forskellige funktioner igen – for at komme med en lidt enklere beskrivelse af ”sagen”. Det er lidt forvirrende og virker måske som tågesnak :roll:
Når jeg starter Internet Expl. kommer Google frem som søgetjeneste nr. 1. - Og helt ude til venstre på bjælken ovenfor ser jeg derfor navnet Google (+ logo) og intet andet.
Hvis jeg så går hen på midten af bjælken og klikker på Startside for at vælge en anden søgetjeneste, kommer det nævnte rullegardin frem, hvor jeg så kan vælge fx. AltaVista, som så kan ses helt ude til venstre på bjælken i stedet for Google. Men kun AltaVista anføres i den korte form såvel på bjælken til venstre som på rullegardinet. De andre har i benævnelsen på rullegardinet nogle overflødige tilføjelser, især Google, som vises med hele internetadressen, som allerede nævnt.
Alle 4 søgetjenester kan som sagt ses i: Funktioner → Internetindstillinger → Generelt → Startside.
Der står de så bare med endnu længere benævnelser, nemlig deres fulde internetadresser, altså også AltaVista.
Hvorfor kan man ikke omdøbe/forkorte navnene på de 3 andre søgetjenester i de forskellige funktioner på samme måde som med AltaVista?
Mvh.
Berndt
Berndt

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jun 09, 2010 11:19

Jeg har ingen ide om, hvad det er, du kalder bjælken. Og nu begynder jeg at tro, at du snakker om søgetjenesterne i søgefeltet og ikke om hjemmesider.

Har du mulighed for at tage et skærmbillede og indsætte her, måske det hjælper på min forståelse. Sørg for at tage et med den uønskede Google-adresse, så jeg kan se, hvor problemet er.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Karl Erik » ons jun 09, 2010 17:07

Kim: bjælken er faneblade.

Berndt: Prøv at fjerne http://www.google.com/intl/da/ som startsiden. Brug pilen ved siden af det lille hus, funktionen hedder "Fjern" og er nederst på listen.
Bagefter går du ind på Google.dk. Lige over funktionen "Fjern" finder du funktionen "Tilføj eller skift startside". Her tilføjer du den igen.

Har du iøvrigt prøvet den søgefunktion der er øverst til højre. Her kan du også lægge forskellige søgemaskiner ind?
Karl Erik
Karl Erik

Geografisk sted: Hirtshals

Indlægaf Berndt » ons jun 09, 2010 22:40

Hej Kim.
Det jeg kalder bjælken indeholder: Faneblade (hos mig) – Startside (det lille hus) – Vis Feeds – Læs post – Udskriv – Side – Sikkerhed – Funktioner – Hjælp.
Men nu har jeg fået løst problemet - i hvert fald med Google - ved at følge Karl Eriks anvisninger.
Hej Karl Erik.
Tak for forklaringerne. Jeg har fjernet Google, fundet den igen på nettet som Google.dk og derefter tilføjet den på listen/rullegardinet, som jo kommer frem, når jeg klikker på "Pil ned". Google skulle derefter lige flyttes op som øverste navn på oversigten for at forblive 1. søgetjeneste.
Godt nok hedder den på selve skærmbilledet ikke længere Google Danmark, men blot Google, men ellers er der ingen forskelle, og teksterne på siden er stadig på dansk, så det er jo OK.
Og alle steder bliver Google nu anført som Google, uden hele internetadressen, altså lige så kort som AltaVista.
Jeg har i øvrig delt de forskellige udenlandske søgetjenester op i: GB/USA - Sverige - Tyskland - Europa div. - m.fl. (på bjælken ovenover, der starter med Favoritter).
Sikken en masse halløj for at få løst et så enkelt problem. Tak for hjælpen - og de altid hurtige svar.
Mvh.
Berndt
Berndt

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne