stile

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

stile

Indlægaf stenhuggeren » lør jan 08, 2011 17:47

HJÆLP - Jeg har lavet noget skidt som jeg ikke kan rette, og er ed at blive tosset.
se www.stenhuggeriet.dk og http://www.stenhuggeriet.dk/Gravsten.html

på indexsiden ruller indholdet op under menu og 5 boxe som jeg ønsker , men på gravstenssiden og alle andre sider ruller det op i på en mærkelig måde, jeg kan ikke rigtig se hvad der er ændret. Der er brugt forskellige stile, så kunne jeg evt. kopiere stilen fra indexsiden til de andre sider ??

godt nytår. michael
stenhuggeren

Re: stile

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør jan 08, 2011 21:07

Du har fået givet de øverste bokse en fast placering med css-koden "position: fixed;".

Som du er inde på, kan du benytte samme stilark til siderne - faktsik bør du bruge samme stilark til alle siderne, det er det, der er meningen med dem. Dels vil du undgå fejl som den nuværende, og dels vil din side blive hurtigere at hente. Og endelig vil det være betydeligt lettere, hvis du en dag vil ændre layout på siderne.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf stenhuggeren » lør jan 08, 2011 22:01

Kim Ludvigsen skrev:Du har fået givet de øverste bokse en fast placering med css-koden "position: fixed;".

Som du er inde på, kan du benytte samme stilark til siderne - faktsik bør du bruge samme stilark til alle siderne, det er det, der er meningen med dem. Dels vil du undgå fejl som den nuværende, og dels vil din side blive hurtigere at hente. Og endelig vil det være betydeligt lettere, hvis du en dag vil ændre layout på siderne.

Jeg vil gerne bruge samme stil, men skal jeg kopierer ind i koderne eller via css menuen ?
stenhuggeren

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jan 09, 2011 0:09

Normalt er den nemmeste fremgangsmåde til at lave nye sider at benytte en eksisterende side som skabelon. Man indlæser siden, vælger straks Filer => Gem som, og gemmer filen under et andet navn. Det bør gøres straks, så man ikke kommer til at overskrive skabelonen. Herefter kan man redigere siden ved at slette det, der ikke skal være på den nye side, så man fx blot har menuen og diverse bokse tilbage, og man indsætter så den nye sides indhold. Benytter man denne metode, vil den nye side helt automatisk benytte det eksisterende stilark.

Hvis du skal rette op på de forskellige stilark, du benytter nu, er det noget besværligt at gøre det i KompoZer. Det er meget nemmere at åbne de forskellige html-sider i Notesblok og så benytte denne fremgangsmåde, hvor jeg også foreslår omdøbning af stilarksfilen for at undgå problemer:

1. Luk KompoZer
2. Lav en kopi af mappen med dine hjemmesidefiler - bare for at være på den sikre side
3. Åbn mappen med dine hjemmesidefiler
4. Omdøb filen stilark_ny1.css.css til stilark.css
5. Åbn index.html og find denne linje:
<link title="stilark" rel="stylesheet" href="stilark_ny1.css.css" type="text/css">
6. Udskift den med denne linje:
<link rel="stylesheet" href="stilark.css" type="text/css">
7. Gentag med samtlige html-filer, hvor du udskifter stilark-koden med ovenstående linje. Kodestumperne er forskellige på de forskellige sider, men du kan kende dem på, at de indeholder rel="stylesheet".
8. Upload samtlige html-filer til webserveren samt filen stilark.css

Så skulle du have fået rettet fejlen, og du kan fremover nemt ændre dit layout, hvis du får behov for det. Hvis alt virker tilfredsstillende, kan du nu slette den kopi af hjemmesidemappen, som du lavede i punkt 2. Husk at tjekke alle sider, før du sletter kopien.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf stenhuggeren » søn jan 09, 2011 17:21

Hej.
Nu har jeg rettet alle siderne med notesbog, og det virker. TUSIND TAK FOR HJÆLPEN.
Jeg har været meget[b][/b] glad for al den hjælp jeg har fået af dig. tusind tak og ha en dejlig søndag
vh. michael
stenhuggeren

Indlægaf stenhuggeren » tors jan 13, 2011 19:44

Hej igen.

Jeg vil gerne lave menu boxen samme længde som indholdsboxen. Men hvis jeg ændrer på højden flytter det hele sig ?

vh michael
stenhuggeren

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jan 13, 2011 21:38

Det er ikke helt nemt at lave lige høje bokse. Hver boks tilpasses efter indholdet i boksen, medmindre du angiver en fast højde, og faste højder er sjældent praktiske, da du ikke altid kan vide, hvor meget indholdet fylder hos de besøgende (det afhænger bl.a. af deres valgte skriftstørrelse).

Men du kan snyde. Jeg har lavet nogle skabeloner, hvor du kan læse om og se, hvordan det kan gøres. Eftersom du allerede har lavet din side, kan du desværre ikke bare bruge en af mine skabeloner, så hvis du vil tilpasse din side, skal du ind og rode lidt med koderne. Men det har du jo prøvet før, så hvis du har mod på det, så tjek skabelonen 1-1-2-1 og 1-1-3-1 på denne side - hold musen over skærmbillederne for at se skabelonernes navne:

http://kimludvigsen.dk/libris/kompozer/ ... /index.php.

Jeg har benyttet samme metode på Ludvigs Hjørne, hvor der er to tilsyneladende lige høje spalter.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne