64 versus 32

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

64 versus 32

Indlægaf Charley Gaarslev » man sep 19, 2011 13:06

Hvorfor opstartes diverse 32 bit automatisk når maskineriet er Windows 7 64 bit?
Iflg. joblisten er det ca.25% af opstartprogrammerne der der gamle 32 bit, og da maskineriet (nyt) er 1½ minut og mere om at starte, så er spørgsmålet, om det f.eks. kan skylde de mange 32-bit markerede, hvoraf jeg ikke kan vurdere betydningen af ret mange, da programnavnene er ret intetsigende. :| Kenneth

Mozilla/5.0 (Windows NT 6.1; WOW64; rv:6.0.2) Gecko/20100101 Firefox/6.0.2
Charley Gaarslev

Re: 64 versus 32

Indlægaf Kim Ludvigsen » man sep 19, 2011 14:21

Der er mange programmer, der kun findes i 32-bit. Også i selve Windows. Din opstart lyder temmelig langsom, men jeg tvivler på, at det er 32-bit-programmernes skyld. Du burde kunne få din opstart ned under ½ minut, så der er et eller andet, der tager en masse tid under opstarten.

Du kan evt. tjekke, om du har en masse programmer, der starter automatisk, og som du ikke bruger særlig ofte. I så fald kan du slå dem fra, så de ikke startes automatisk.

Det kan også være noget hardware, der driller, så prøv også at opdatere alle dine drivere. Og mens du er i gang med at tjekke for opdateringer, så tjek også, om der er nye versioner af dine programmer, og om der ligger opdateringer til dig på Windows Update. Hvis computeren er helt ny, vil du typisk kunne finde mange opdateringer til den på nettet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Charley Gaarslev » tirs sep 20, 2011 11:20

Tak, jeg var faktisk ikke klar over, at selv Windows havde 32-bit programmer kørende, og så undrer det mig naturligvis, at mine 32-bit programmer ikke kan køre.

Med hensyn til indskrænkning af automatiske opstartprogrammer er det også mit gæt, men når jeg ser på listen, så en navnene så kryptiske, at det ikke siger mig noget som helst,
og så skal jeg gennem den samme øvelse som sidst jeg købte ny computer, d.v.s. forsøgsvis slette 1 af gangen og harve en opstartdisk ved hånden, når det så er et af de programmer
der skal køre.

Kan man finde en oversigt et eller andet sted?

Kenneth 8)
Charley Gaarslev

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 20, 2011 11:55

Jeg går næsten ud fra, at det er msconfig, du bruger? Her kan du se startelementnavnet, og hvis du søger på det på Google, bør du kunne finde flere oplysninger om det.

Kolonnen Kommando giver dig også en ledetråd. Hvis placeringen er i c:\programmer, er det sandsynligvis et af dine installerede programmer. Det optimale vil være at forhindre opstarten i programmets indstillinger i stedet for i msconfig.

Hvis placeringen er i c:\windows, er det sandsynligvis en del af Windows. Det betyder dog ikke, at det ikke kan slås fra, men det kræver mere omtanke, så her skal der søges på nettet efter flere oplysninger.

OBS! Ovenstående er ud fra en Windows XP. Jeg ved ikke, om msconfig er ændret i 7'eren. Stinavnene til programmer er i hvert fald ændret.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Win 7 64 bit nedgraderes til 32 bit

Indlægaf Hugin » ons jul 02, 2014 10:50

Jeg var så uheldig at få en computer med Win 7 64 bit, og observerede for sent problemerne i relation til stort set alle mine gamle programmer, ikke mindst nodeprogrammer, idet disse problemfrit kørte på min stationære med XP.

Dette monstrum vil min hustruelige viv gennem 54 år nu gerne af med, og jeg må erkende, at det vil jeg også, men problemet er så, at det er alt for "tricky" at skulle arbejde med diverse Dos-opsætninger, uanset om det er de virtuelle eller Dos-box, samtidig med at "almindelige" Win-programmer, bl.a. nettet, også skal køre.

Jeg overvejer derfor at nedgradere min 64-bit til 32-bit, men jeg kan ikke rigtigt forstå, hvilke problemer det evt. kan medføre. Nogle af mine gamle programmer kan umiddelbart afvikles på 32-bit, men det er naturligvis ikke anført på dem alle.

Jeg skal understrege, at jeg ikke anvender eller interesserer mig for nogen former for spil, så hvis det primært er denne relation der tilgodeses med 64-bit, så har jeg ikke behov for den.

Hvor kan jeg i givet fald downloade "det rigtige" nedgraderings program, for dem jeg umiddelbart kan finde, er typen hvor jeg næppe undgår at skulle lave en hovedregnøring i maskineriet bagefter, for at fjerne alle de uønskede bi-programmer der altud følger med.

:?: :wink:
Hugin

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons jul 02, 2014 12:02

Benyttede du også Windows 7 før? Måske dine problemer ikke skyldes, at det er 64-bit, men at det er Windows 7. Stort set alle 32-bit-programmer virker fint i 64-bit, undtagelserne er især antivirusprogrammer og drivere.

Prøv at tjekke denne side om ændring fra 64-bit til 32-bit eller omvendt:
http://windows.microsoft.com/da-dk/wind ... it-windows
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til alt