Er det kopiens skyld ?

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Er det kopiens skyld ?

Indlægaf zara » tors jul 05, 2007 18:43

Jeg er på ferie hos min mor i Spanien, men vil gerne ferie eller ej lave lidt arbejde hernede (er redaktør på et musiksite). Nu er problemet imidlertid at intet fungerer.
Den editor som jeg normalt bruger virker ikke, billeder kan heller ikke sættes ind, i stedet for kommer der bare denne besked:

Linie: 669
Tegn: 43
Fejl: Der er en syntaksfejl
Kode: 0

Jeg vil lige med det samme sige at jeg har forsøgt at opgradere med SP2 samt ...for egen skyld...media player m.m.
det kan så ikke lade sig gøre da det åbenbart er en Windows kopi der er installeret. Mon alle problemer blot skyldes at det er en kopi og at den derfor ikke opgraderer automatisk. Den var nemlig slået fra opdagede jeg. Til slut vil jeg lige sige at jeg er god til meget...men meget desværre er teknik og computere ikke en af de ting, selvom jeg prøver....:-)
zara

Re: Er det kopiens skyld ?

Indlægaf Kim Ludvigsen » tors jul 05, 2007 19:16

Jeg forstår desværre ikke ret meget af det, du skriver.

Forsøger du at ændre noget på en hjemmeside fra din mors computer i Spanien?

Kommer fejlmeddelelsen på hjemmesiden eller i dit redigeringsprogram?
Hvis den kommer på hjemmesiden, så fortæl adressen til siden.

Hvilket redigeringsprogram bruger du? Du skriver, programmet ikke virker, hvad er det helt præcist der ikke virker?

Kan du ikke starte programmet, kan du ikke hente hjemmesiden ind i programmet, kan du ikke ændre på siden, kan du ikke uploade ... Og hvad får du af fejlmeddelelser?

Problemerne burde ikke have noget at gøre med at det er en piratkopi af Windows.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf zara » søn jul 08, 2007 18:10

Hej Kim

Og først og fremmest tusind tak for svaret. Jeg vil også lige fortælle dig at det er en kanon side du her har lavet og en som virkelig har hjulpet en "dummie" som mig mange gange...så rigtig meget ros fra mig.

Jeg kan godt se jeg ikke fik det forklaret særlig godt nu jeg læser det igennem, men det var også ret forvirrende da jeg ovenikøbet sidder på en andens computer i Spanien. Problemet som heldigvis har løst sig...det viste sig at være min chef som havde kludret i det... var følgende:

Jeg er redaktør på et musiksite og skriver og korrigerer artikler til sitet. Til det bruger jeg en editor som vi har på siden..og som jeg ikke ved hvad hedder, hvis den da har et navn. Den editor var pludselig væk, dvs at der kun var en blank side og at alle de muligheder som editoren har og som ligger øverst, var væk. Jeg kunne derfor hverken sætte billeder ind eller korrigere noget, lave links osv osv.
Men heldigvis ordnede det sig af sig selv.

Mit andet problem er/var at jeg som sagt sidder på en anden computer i Spanien. Og jeg har nu fundet ud af at der er blevet installeret en kopi af Windows XP. Det er i hvertfald hvad den siger når jeg forsøger at installere SP2 som mangler, jeg kunne ligeledes ikke opdatere noget som helst fra den nye Explorer til den nye Media player. De automatiske opdateringer var ligeledes slået fra, men det har jeg nu rettet. Flash player kan åbenbart heller ikke instaleres. Om det alt hænger sammen med kopien er jeg ikke helt klar over men må formode det. Min egen IBM derhjemme er for nylig afgået ved døden, så jeg har bedt dem om at sende mig den originale windows jeg brugte til at formatere min egen med for nylig og håber at jeg eventuielt kan bytte demnne her kopi ud med den.

PC'en er en Phoenix, med en Celeron (R) CPU, den har 2,66 GHz og 512 MB Ram,
zara

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jul 08, 2007 20:21

zara skrev:Problemet som heldigvis har løst sig...det viste sig at være min chef som havde kludret i det...

Chefer kan man desværre aldrig gardere sig mod ...

zara skrev:Flash player kan åbenbart heller ikke instaleres. Om det alt hænger sammen med kopien er jeg ikke helt klar over men må formode det. Min egen IBM derhjemme er for nylig afgået ved døden, så jeg har bedt dem om at sende mig den originale windows jeg brugte til at formatere min egen med for nylig og håber at jeg eventuielt kan bytte demnne her kopi ud med den.

Flash Player tjekker ikke, om Windows er original, så problemet med installationen må skyldes noget andet. Men det vil være en rigtig god ide at få udskiftet kopien med en original Windows, så Windows Update kan bruges til at installere sikkerhedsrettelser.

Hvis det ikke er ret længe siden, du har installeret Windows på den nu døde IBM, skal du nok forvente at få et problem med at aktivere Windows. Hvis det er en fuld version, kan det sikkert klares med et telefonopkald til Microsoft (nummeret kommer frem på skærmen), men hvis du kun har en OEM-version af Windows, får du sikkert ikke lov at få den aktiveret.

Det vil måske være en god ide at tjekke, om det er en OEM-version, inden du installerer - ellers risikerer du at stå med en computer, der kun virker i 30 dage. Og det er trods alt værre end en computer, hvor det blot er Windows Update, der ikke virker.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf zara » man jul 09, 2007 2:15

Ja du ret har så fuldstændig ret...chefer kodenørder eller ej kan man desværre gardere sig imod...ha ha

Nu er det sikkert et rigtig dumt spørgsmål, men hvad er en OEM version? Jeg vil tro det er det der hedder en fuld version. Jeg købte den på et tidspunkt i kvickly såmænd da de havde dem på tilbud til 400,-, for at have en i reserve. Jeg købte så for et halvt år siden en brugt IBM T41 billigt af en ven, og formaterede den med den nye Windows XP. Lige inden jeg rejste gik min IBM desværre så ned med flaget. Da jeg tændte den blev den ved med at komme med den der smøre om at den var lukket ned for at beskytte. Jeg prøvede at genopstarte den på forskellige måder uden resultat, så jeg formoder at den ikke vil være til at redde længere, og tænkte at jeg måske kunne bruge den Windows jeg havde til den.

Men du har desværre nok ret i at det ikke er muligt og at jeg derfor skal forsøge at få købt en ny til denne her stationære i stedet for så jeg ikke risikerer at den er helt uden.
zara

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jul 09, 2007 5:59

zara skrev:Nu er det sikkert et rigtig dumt spørgsmål, men hvad er en OEM version? Jeg vil tro det er det der hedder en fuld version. Jeg købte den på et tidspunkt i kvickly såmænd da de havde dem på tilbud til 400,-

Det lyder desværre til at være en OEM-version, du har. Forskellen mellem en OEM- og en fuld version er, at en OEM-version kun må installeres på én computer. Når computeren dør, dør licensen.

OEM-versioner leveres typisk sammen med computeren, eller de kan købes løst til priser mellem 400 og 800 kroner. En fuld version koster vist nærmere omkring 2.000 kroner.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf zara » man jul 09, 2007 18:16

Ja så er det desværre nok en OEM version jeg har fået fat i. Surt men så må jeg vel hellere få kigget hvem der har den billigste på EDB priser.

Meget desværre er kopier et stort problem her i Spanien når man køber en ny pc, jeg har oplevet det både nu med den danske version, men også hos folk som har købt med spansk XP.
zara

Tilbage til Hjælp til alt