Thunderbird "cannot connect to SMPT server"

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Thunderbird "cannot connect to SMPT server"

Indlægaf Hans Ulrik » søn jul 04, 2010 14:09

Efter jeg måtte skrotte min xp på grund af nedbrud har jeg med en ny HP Pavillon Windows / haft
mange problemer med Thunderbird. Ovenstående meddelelse kommer meget ofte - især dersom
jeg forsøger at vedhefte billede eller fil. Som årsag angives "connect error 10061".
Telenor mener ikke, de er årsag til problemerne.
Forslag/hjælp udbedes.
Stor hilsen - og tak for megen tidligere hjælp-
Hans Ulrik
Hans Ulrik
Hans Ulrik

Geografisk sted: Midtjylland

Re: Thunderbird "cannot connect to SMPT server"

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn jul 04, 2010 14:17

Hvilken version af Thunderbird?

Kan vi få den helt præcise fejlmeddelelse?

Hvornår kommer den? Den kommer vel ikke, når du vedhæfter, men først når du forsøger at sende?

Kan du sende, hvis der ikke er vedhæftede filer?

Hvor store er filerne, du forsøger at vedhæfte
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans Ulrik » man jul 05, 2010 13:54

Kære Ludvig
Min Thunderbird er opdateret til nyeste udgave.
Nej - meddelelsen kommer først, når jeg prøver at sende - eller rettere afsendelsen afbrydes af
omtalte meddelelse. Ofte starter det med "Der opstod fejl - prøv igen"
I sin fulde ordlyd er den endelige meddelelse: Der opstod fejl ved afsendelse af meddelelsen: Serveren sendte en forkert besked: Cannot connect to SMTP server 212.242.42.163 (212.242.42.163:587), connect error 10061.
Almindelige mails - uden vedhæftning - eller med et enkelt billede - går som regel glat igennem, men ofte
kan endnu et billede eller et videoklip være umuligt at sende.
Jeg har ikke tidligere mødt disse problemer på min gamle pc (med Windows XP) - og det gælder ikke blot
en enkelt recipient.
Når jeg sender fra en webmail til min Thunderbird er der ingen problemer - selv om det er fra samme pc.
I håb om, at Du kan hjælp - stor hilsen
Hans Ulrik
Hans Ulrik
Hans Ulrik

Indlægaf Kim Ludvigsen » man jul 05, 2010 16:53

Hans Ulrik skrev:Der opstod fejl ved afsendelse af meddelelsen: Serveren sendte en forkert besked: Cannot connect to SMTP server 212.242.42.163 (212.242.42.163:587), connect error 10061.

Så vidt jeg kan se, bruger du Telenor og er gammel Cybercity-kunde. Og det ser ud som om, din konto er sat op som IMAP, og at du benytter port 587. I henhold til MozillaDanmarks liste over udbydere, skal der benyttes port 25. Men hvis det er der fejlen ligger, burde den opstå, hver gang du sender.

Du kan prøve at ændre portnummeret: Funktioner => Kontoindstillinger => nederst i oversigten til venstre, markér Udgående server (SMTP) => i oversigten til højre, markér serveren => klik på knappen Rediger => ændr portnummeret til 25 => luk indstillingerne og prøv igen.

Hvor store er de vedhæftede filer i de mails, som du får fejl ved?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans Ulrik » tirs jul 06, 2010 13:08

Jeg har efter dit forslag skiftet til port 25 - OG foreløbig sendt 2 mails af stort omfang UDEN problemer.
TAK - Jeg tror, det lykkedes!
Stor hilsen
Hans Ulrik
Hans Ulrik
Hans Ulrik

Indlægaf Hans Ulrik » tirs jul 06, 2010 19:25

Hvor længe var Adam i Paradis - da jeg til aften skulle, sende 2 billeder - ialt 2111 kb til min datter i
Italien, skete det igen. Samme lakoniske meddelelse. Som noget nyt, ville Thunderbird denne gang
også nødigt gemme mailen som kladde (for at jeg evtl. kunne prøve lykken i morgen tidlig. Port 25
synes altså heller ikke at være løsningen!!!???
Hilsen
Hans Ulrik
Hans Ulrik
Hans Ulrik

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jul 06, 2010 21:40

Samme fejlmeddelelse?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans Ulrik » man jul 12, 2010 8:38

NEJ - nu meddeles først"Den aktuelle kommando kunne ikke udføres. Mailserveren svarede: (OVERQUTA) Quota
exceeded (mailbox for user is full).
Og dernæst: Der opstod fejl under koperingen af meddelelsen til mappen Sendt. Prøv igen?
Der er meget lidt i mappen "Sendt" og problemerne opstår uanset modtager af pågældende mail.
Kan Du hjælpe.
Hans Ulrik
Hans Ulrik
Hans Ulrik

Indlægaf Gæst » man jul 12, 2010 9:22

Problemet er ikke mappen Sendt i Thunderbird, men pladsen på mailserveren. hvis du bruger webmail, så log dig på der, og tjek og slet meddelelser. Hvis du ikke bruger webmail og hvis du ikek har andre grunde til at gemme mails på mailserveren, skal du opsætte Thunderbird til ikke at gemme en kopi på serveren:

Funktioner => kontoindstillinger => Serverindstillinger i oversigten til venstre => fjern flueben ud for Gem meddelelser på serveren.
Gæst

Indlægaf Hans Ulrik » tirs jul 13, 2010 8:33

Efter at have tømt "send" totalt har jeg atter prøvet at sende mail med vedhæftede filer - men med samme
resultat - samme meddelelser. Ydermere meddeles det nu også, at mail´en ikke kan gemmes som kladde
(For at undgå at skulle starte forfra hver gang). Med min gamle XP havde jeg aldrig den slags problemer.
Kan det skyldes, at min nye Windows 7 i en Hp pavillon er en 64 bit?
Hans Ulrik
Hans Ulrik
Hans Ulrik

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs jul 13, 2010 9:13

Som jeg skrev tidligere, så fortæller fejlmeddelelsen, at fejlen ligger på mailserveren, altså hos din udbyder hvor du henter mails. Fejlen ligger ikke i Thunderbird. I hvert fald ikke fejlen med at du ikke får lov at sende.

Ret først fejlen på serveren, hvis Thunderbird så stadig har problemer, kan vi kigge nærmere på dem.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Hans Ulrik » tirs jul 20, 2010 13:38

Efter flere samtaler, benægtelser m.v. fandt jeg et ungt menneske hos telenor, der hjalp med at få konfi-
gureret min Thunderbird, så den nu kører godt. Dog kunne jeg ikke sende "Achmed - the dead terrorist"
med Thunderbird, men måtte bruge hotmail. Assist. ville gerne have ændret "imap" til pop 3, men opgav.
Men nu kan jeg atter bruge min kære Thunderbird igen - og det skylder jeg ikke mindst dig tak for.
Stor Hilsen
Hans Ulrik
(en 80-årig entusiast)
Hans Ulrik
Hans Ulrik

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne