Billeder i Kompozer

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Billeder i Kompozer

Indlægaf evanknud » søn sep 12, 2010 16:30

Hej

Jeg er nybegynder i hjemmesideverdenen og har derfor downloadet KompoZer og købet det lille fine hæfte.
Har fulgt vejledningen side 11, men jeg kan ikke få vist billeder på nettet selv om de vises i KompoZer.

min hjemmeside er : www.evanknud.dk som dog lige nu er lidt rodet.

hilsen
Evan
evanknud

Re: Billeder i Kompozer

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn sep 12, 2010 17:38

Problemet er, at der henvises til et billede på din computer. Derfor virker det i KompoZer, der også ligger på din computer og derfor har adgang til billedet. Men det virker ikke, når siden er uploadet, fordi der så ikke er adgang til din computer.

Når du laver en hjemmeside, skal du oprette en mappe på din computer til siden og alle dens billeder. Kopier så billederne over i mappen, inden du indsætter dem. Så vidt jeg umiddelbart kan se, har du gjort dette. Men du mangler sidste del: du skal vælge en relativ sti til billedet, som beskrevet øverst i første spalte på side 14.

Bemærk, at det er en fordel at undgå mellemrum samt æ, ø og å i filnavne. I stedet for ørn2.jpg, så kald billedet oern2.jpg.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf evanknud » tirs sep 14, 2010 14:49

Hej igen :-)

tak for dit svar, jeg har gjort nøjagtig som du skriver på den fil der hedder indexek, billedet er en smiley, det er gemt i en mappe på min pc og der er sat x i relativ url, men billedet bliver ikke overført.

hilsen
evan
evanknud

Indlægaf evanknud » tirs sep 14, 2010 14:56

hej igen igen

har lige ryddet op på min hjemmeside via filezilla, billedet ørn kan jeg ikke fjerne

hilsen
evan
evanknud

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 14, 2010 15:17

Sitemanageren, der bruges til at overføre sider og billeder, er KompoZers svage punkt. Den kan nogle gange drille. Du kan prøve at overføre billedet manuelt som beskrevet i kapitel 7.

Du har for øvrigt også en fejl i det link, der er på billedet. I øjeblikket henviser det til et billede på din egen computer. Det skal du også lige have rettet, så det kun indeholder billedets navn.

Prøv om du kan få lov at omdøbe billedets navn, så det ikke indeholder ø, og om du derefter kan slette det.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf evanknud » tirs sep 14, 2010 20:50

hej igen

jeg har ikke brugt Sitemanager, men File Zilla og nu her windows overførsel som det står på side 42.

jeg kan se på omrodset at billedet er blevet skiftet ,men det vises ikke, og je gkan ikke slette ørn.jpg

hilsen evan
evanknud

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs sep 14, 2010 22:52

Jeg tør ikke sige, hvorfor du ikke kan slette ørn2.jpg. Jeg har selv haft nogle problemer med Filezilla og filer med æ, ø eller å i navnene, men når du kan lægge billedet op på serveren, burde du også kunne slette det.

Når det nye billede ikke vises, så er det fordi, du har fået indført den gamle fejl igen. Du henviser til et billede på din egen computer i stedet for på serveren. Og du mangler også at få overført billedet til serveren.

Den bedste fremgangsmåde er, at du laver en mappe til alle filer på din side, både selve html-filen og billederne. Placer billederne i mappen, og indsæt dem så derfra i siden med KompoZer. Når du er færdig, så brug Filezilla eller Windows-metoden til at overføre alle filer i mappen til serveren.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf evanknud » fre sep 17, 2010 15:48

hej igen

jeg lever med at jeg ikke kan slette ørn :-) nu har jeg prøvet at gøre som du har sagt flere gange både via windows og via file zilla men billedet bliver ikke at se, har du et godt råd

hilsen
evan
evanknud

Indlægaf Kim Ludvigsen » fre sep 17, 2010 16:16

Sidens kode er nu korrekt, så det er ikke der problemet er. Der er to muligheder. Enten mangler du at uploade billedet, eller også driller det, fordi der er mellemrum i billedets navn. Det er altid en god ide at undgå mellemrum samt æ, ø eller å i filnavne, da det kan drille.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf evanknud » lør sep 18, 2010 12:28

mange tak for din hjælp, jeg ændrede billedets titel så der ikke var mellemrum, men windows og filezilla kunne ikke overføre, det fungerede først da jeg brugte kompozers site manager :-))

mange hilsener evan
evanknud

Indlægaf Kim Ludvigsen » lør sep 18, 2010 14:54

Hæ hæ, det er den omvendte verden. Det plejer altid at virke i Filezilla, men ikke altid i KompoZers sitemanager. Men bare det lykkes, det er jo det vigtigste. Og nu kender du jo begge metoder, hvis den ene skulle drille en anden gang.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne