Hvorfor 2 navne til billeder?

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Hvorfor 2 navne til billeder?

Indlægaf Claus B-C » søn nov 21, 2010 19:48

Hej Kim.

I dit KompoZerhæfte, 2 udgave (side 27, 1. spalte, 3. afsnit) skriver du vedr. indsættelse af billede, at der skal skrives en sigende titel ud for [Værktøjstip] og en alternativ tekst ud for [Alternativ tekst]. Det har jeg så gjort, men jeg forstår ikke, hvad formålet er, for jeg kan ikke se noget resultat nogen steder. Det ville have været sart, hvis den alternative tekst blev sat som tekst under/over billedet.

Tak for hæftet og tak for hjælp :D

Mvh Claus
Claus B-C

Re: Hvorfor 2 navne til billeder?

Indlægaf Kim Ludvigsen » søn nov 21, 2010 20:07

Du kan se resultatet, når du ser siden i en browser. Der vil du få vist værktøjstippet, når du holder musen over billedet.

Den alternative tekst vises, hvis billedet af en eller anden grund ikke kan vises. Det er en fordel med to forskellige tekster, fordi de ikke tjener samme formål.

Værktøjstippet kan du bruge til at kommentere billedet. Hvis det er en kattekilling, kan du fx skrive: "Er den ikke søøøød!". Men den tekst er ikke god som alternativ tekst, fordi den er intetsigende, hvis man ikke kan se billedet. Her er det bedre med en tekst som "En sød kattekilling.".

Oplæsningsprogrammer for blinde vil oplæse den alternative tekst.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne