Manglende æ ø og å

Her kan du få hjælp til programmer eller funktioner, der er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Manglende æ ø og å

Indlægaf Julle » man dec 20, 2010 22:12

"slettet"
Senest rettet af Julle lør feb 01, 2014 20:09, rettet i alt 1 gang.
Julle

Re: Manglende æ ø og å

Indlægaf Kim Ludvigsen » man dec 20, 2010 23:39

Jeg kender ikke de pågældende gæstebøger, men problemet skyldes ganske givet en forkert angivelse af tegnsæt. Er det tredjeparts gæstebøger? Forstået på den måde, om det er gæstebøger, som man kan indsætte på sin egen side? I så fald skyldes problemet sikkert, at gæstebogen og hjemmesiden benytter forskellige tegnsæt.

Når du skifter tegnsæt i browseren, skulle det meget gerne kun påvirke den aktuelle side. Så hvis du skifter tegnsæt på en gæstebog, burde dette forum ikke blive påvirket.

Du kan evt. prøve at give os et link til en eller flere af de pågældende gæstebøger, så vi kan tjekke sidens koder.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Julle » tirs dec 21, 2010 18:19

"slettet"
Senest rettet af Julle lør feb 01, 2014 20:10, rettet i alt 1 gang.
Julle

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs dec 21, 2010 18:44

Det har intet med dit styresystem at gøre, det er udelukkende et spørgsmål om sidens kode og den benyttede browser.

Jeg har slået private beskeder fra i forummet, fordi jeg er meget slem til at overse, når der er kommet nye. Og det er alligevel sjældent, der er behov for at skrive direkte til mig. Desuden, ved ikke at have muligheden slipper jeg for private beskeder, der burde være sendt til forummet.

Når noget skal hemmeligholdes, som i dit tilfælde, kan man skrive til min mailadresse: ludvigs@kimludvigsen.dk
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Kim Ludvigsen » tirs dec 21, 2010 21:38

Jeg har ingen problemer med at skrive æ, ø og å i de pågældende gæstebøger. Er det, når du skriver, du ser problemet, eller opstår det først, når du har afsendt beskeden?

Sidens kode indeholder oplysning om tegnsæt, så det bør virke, når man skriver, uanset program og styresystem. Der er ikke tale om en indsættelse af gæstebogen direkte i din side, sådan som jeg først mistænkte, så det er ikke forskellige tegnsætangivelser, der er årsag til problemet.

Hvis problemet først opstår efter afsendelse, kan problemet opstå i den efterfølgende behandling af beskeden, fx i forbindelse med gemning eller hentning fra databasen.

Browseren burde ganske vist ikke gøre nogen forskel, men alligevel: Hvilken browser bruger du, og har du prøvet med andre browsere?
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Indlægaf Julle » ons dec 22, 2010 20:18

"slettet"
Senest rettet af Julle lør feb 01, 2014 20:10, rettet i alt 1 gang.
Julle

Indlægaf Kim Ludvigsen » ons dec 22, 2010 20:41

I så fald er det ganske givet et problem i efterbehandlingen. Men måske fejlen kun er der ved preview? Har du prøvet, hvordan det ser ud, hvis du sender beskeden i stedet for at benytte preview?

Uanset om det kun er ved preview eller ej, er det ikke noget, du kan ændre. Det er kun dem, der har lavet gæstebogen, der kan ændre det. Det er ikke usædvanligt, at den slags udbydere ikke er opmærksomme på, at andre sprog end deres eget - typisk engelsk - kan indeholde specielle tegn, hvorfor de heller ikke tester med specielle tegn. Du kan evt. prøve at skrive til dem og gøre dem opmærksom på problemet.
Mvh.
Kim Ludvigsen
Kim Ludvigsen
Site Admin

Tilbage til Hjælp til Ludvigs Hjørne