Macrium Reflect - backup

Her kan du få hjælp til computerproblemer og programmer, som ikke er omtalt på Ludvigs Hjørne.

Macrium Reflect - backup

Indlægaf Drooler » lør jan 15, 2011 16:43

Her prøvet længe at læse mig til brug af dette software - men er fortsat ganske usikker.

Mit scenarie er flg: Hvis/når 'skidtet' går ned - helt ned - og en reinstallering bliver påkrævet, så har jeg med dette hardware produkt ikke nogen Windows CD - blot en Acer-deal med at hele systemet kan genoprettes ved at tæske F11 knappen konstant - og så sætter hele opsætningen i gang igen (med al det ulidelige tidsforbrug til følge m. alt på PC'en)

Skal der laves en boot-cd - med Macrium Reflect???

Eller kan alt genoprettes, når Macrium Reflect har givet backup til en eksternt harddesk - via denne????

Helt banalt: Hvis det/alt skulle gå galt, kan man så FRA den eksterne HD hvor C-drevet er gemt genoprette systemet m. software (browsere, bookmarks, mail-opsætning (selvfølgelig Mozilla Thunderbird anbefalet af Ludvigs Hjørne) mm.
Drooler

Re: Macrium Reflect - backup

Indlægaf Klattrup » lør jan 15, 2011 17:00

Drooler skrev:Skal der laves en boot-cd - med Macrium Reflect???

Ja
I Macrium Reflect vælger du
"Other tasks"
og derefter
"Create rescue CD"

Drooler skrev:Helt banalt: Hvis det/alt skulle gå galt, kan man så FRA den eksterne HD hvor C-drevet er gemt genoprette systemet m. software (browsere, bookmarks, mail-opsætning (selvfølgelig Mozilla Thunderbird anbefalet af Ludvigs Hjørne) mm.

Når eller hvis du så vil gendanne din backup fra den eksterne harddisk så sætter du harddisken til (via usb, eSata eller hvad du bruger)
booter derefter fra rescue cden og så kører det
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Drooler » lør jan 15, 2011 17:35

Klattrup skrev:
Drooler skrev:Skal der laves en boot-cd - med Macrium Reflect???

Ja
I Macrium Reflect vælger du
"Other tasks"
og derefter
"Create rescue CD"

Drooler skrev:Helt banalt: Hvis det/alt skulle gå galt, kan man så FRA den eksterne HD hvor C-drevet er gemt genoprette systemet m. software (browsere, bookmarks, mail-opsætning (selvfølgelig Mozilla Thunderbird anbefalet af Ludvigs Hjørne) mm.

Når eller hvis du så vil gendanne din backup fra den eksterne harddisk så sætter du harddisken til (via usb, eSata eller hvad du bruger)
booter derefter fra rescue cden og så kører det

Genialt!!!!
Sådan og igen stor TAK.

PS: Er det en idé at rense sit C-drev for mængder af personlige filer: fotos, videoer mm - 'klippe' dem fra samme C-drev og paste på et externt HD - INDEN backup af C-drev?

I øvrigt: Hvorfor præciserer Macrium Reflect, at tingene sker 'som Linux' - selv om man har downloaded programmet som et Windows-program?
Drooler

Indlægaf Klattrup » lør jan 15, 2011 20:12

ang PS: det vil da i hvert fald gøre backuppen mindre / hurtigere

Selv har jeg partitioneret mine harddiske (bruger et ssd til styresystemet og en alm. harddisk til data / første trin i min backup) så der faktisk ikke ligger så mange brugerdata (dokumenter, billeder, musik og hvad jeg ellers gemmer) på c-drevet
disk.png

Ang I øvrigt: jeg ved det ikke, men jeg ved dog at den rescue cd som er linux fungerer rigtig godt

Jeg lavede for et stykke tid siden en lille gendannelsesvejledning til en, hvor jeg havde lagt det på's maskine
hvis interessen er for det, kan den hentes på http://klattrup.dk/misc/brugafrecovery-disken.pdf den er dog maskinespecifik den vejledning
Brugeravatar
Klattrup

Geografisk sted: Rudkøbing

Indlægaf Drooler » søn jan 16, 2011 16:32

Klattrup skrev:ang PS: det vil da i hvert fald gøre backuppen mindre / hurtigere

Selv har jeg partitioneret mine harddiske (bruger et ssd til styresystemet og en alm. harddisk til data / første trin i min backup) så der faktisk ikke ligger så mange brugerdata (dokumenter, billeder, musik og hvad jeg ellers gemmer) på c-drevet
disk.png

Ang I øvrigt: jeg ved det ikke, men jeg ved dog at den rescue cd som er linux fungerer rigtig godt

Jeg lavede for et stykke tid siden en lille gendannelsesvejledning til en, hvor jeg havde lagt det på's maskine
hvis interessen er for det, kan den hentes på http://klattrup.dk/misc/brugafrecovery-disken.pdf den er dog maskinespecifik den vejledning

Tak, de info fra den pdf-fil - hvis og når det bliver nødvendigt - er en stor hjælp........
Drooler

Tilbage til Hjælp til alt